هندزفری های بی سیم این روزها محبوبیت بسیاری میان کاربران پیدا کرده‌اند. اما آیا ضرر هندزفری بلوتوث به اندازه‌ای هست که بخواهید در این مورد نگران شوید؟ آیا این محصولات باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند؟

آیا استفاده از هندزفری بی سیم ضرر دارد؟

هندزفری بلوتوثی چگونه کار می کند؟

پیش از اینکه بخواهیم در مورد ضرر هندزفری بلوتوث صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با شیوه کار بلوتوث و محصولاتی که بر پایه آن عرضه می‌شوند، آشنا شویم.

بلوتوث، یکی از محبوب‌ترین فناوری‌هایی است که با استفاده از فرکانس‌های رادیویی کوتاه‌برد، دستگاه‌های مختلف را به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل می‌کند. امروزه، بسیاری از محصولات از اسپیکرها و دوربین‌ها تا ساعت‌های هوشمند و گجت‌های هوشمند از این سیستم برای اتصال به تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. AD2P که احتمالا نام آن را در جدول مشخصات فنی هدفون‌های بلوتوثی دیده باشید، یکی از پروفایل‌های بلوتوث است که منحصرا برای انتقال صدا طراحی شده و از کدک‌های با کیفیت بالاتر برای انتقال داده استفاده می‌کند تا در نهایت، کاربران بتوانند صدایی باکیفیت‌تر را بشنوند.

دستگاه‌های وایرلس، با ارسال امواج رادیویی در رنج 2.4 گیگاهرتز (مشابه با امواجی که مودم‌ها می‌فرستند) به یکدیگر متصل می‌شوند؛ امواجی که سطحی پایین از تشعشات را داشته و در دسته امواج «غیر یونساز» قرار می‌گیرند.

آیا هندزفری بی سیم باعث ایجاد بیماری می شود؟

آیا استفاده از هندزفری بی سیم ضرر دارد؟

اگر این سوال را که «هندزفری چه ضرری دارد» در اینترنت جستجو کرده باشید، برخی یادداشت‌ها و مقالات اینترنتی را خواهید دید که از قول کارشناسان و متخصصان می‌گویند هدفون‌ها و هدست‌های بلوتوثی با امواجی که از خود تولید می‌کنند، برای مغز ضرر داشته و می‌توانند زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی مانند سرطان باشند. بنا بر دیدگاه بعضی متخصصان، از آنجایی که هدفون معمولا روی گوش و در نزدیکی مغز قرار می‌گیرد، بافت‌های حیاتی در معرض امواج رادیویی با فرکانس بالا هستند.

طی سال‌های اخیر، برخی از محققان همچنین ادعا کرده‌اند که هدفون های بلوتوثی از فناوری میدان‌های الکترومغناطیسی غیر یونساز استفاده می‌کند و این مسئله می‌تواند روی سلامتی اثرات منفی زیادی داشته باشد؛ بعضی حتی روی این موضوع دقیق‌تر شده و می‌گویند استفاده طولانی‌مدت از این چنین دستگاه‌ها و گجت‌هایی در زمان بارداری می‌تواند تاثیرات منفی زیادی را به همراه داشته باشد.

هرچند، این مسئله آنقدرها هم که بعضی از سایت‌های اینترنتی به آن دامن می‌زنند، صحیح نیست. اگرچه امواج توسط دستگاه‌های بلوتوثی مانند هدست‌ها ایجاد می‌شوند، ولی تا به امروز هیچ مدرک قابل استنادی مبنی بر اینکه استفاده از آنها می‌تواند برای بدن خطرناک باشد، وجود ندارد. علاوه بر این، عده‌ای از کارشناسان در مورد ضرر هندزفری می‌گویند که این دستگاه بلوتوثی، به صورت کامل داخل کانال گوش قرار نگرفته و در نتیجه نمی‌تواند خطری برای بدن داشته باشد. در آن سو، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) می‌گوید امواج غیر یونساز تنها در صورتی برای بدن ضرر دارند که شخص به صورت مستقیم و برای مدت زمانی طولانی، با آنها در تماس باشد. طیف گسترده‌ای از متخصصان همچنین می‌گویند که حجم امواج رادیویی ساطع‌شده از هدفون‌های بلوتوثی، به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند روی سلول‌های بدن یا DNA اثرگذار باشد.

اینکه دستگاه‌های بلوتوثی و امواج آنها تا چه اندازه برای بدن ضرر دارند، کاملا به نوع و میزان استفاده کاربران بستگی دارد. هرچند، باید اشاره کنیم که میزان امواج رادیویی که هدفون‌ها از خود منتشر می‌کنند، به نسبت تلفن‌های هوشمندی که روزانه در حال استفاده از آنها هستیم، به‌مراتب کمتر است. به هر صورت، هراندازه که صحبت در مورد مضرات امواج هندزفری بلوتوث بیشتر می‌شود، اختلاف میان محققان نیز افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از هندزفری های بلوتوثی ضرری ندارد؟

آیا استفاده از هندزفری بی سیم ضرر دارد؟

امواج رادیویی از دستگاه‌های بلوتوثی ساطع می‌شود و این مسئله غیر قابل انکاری نیست، اما هنوز محققان در مورد مضرات آن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. افزون بر این، حجم امواج الکترومغناطیسی دستگاه‌های بزرگتر یا چیزهایی مانند گوشی موبایل، بسیار بیشتر از یک هدست بلوتوثی است.

البته، برخی شرکت‌ها مانند اپل و سامسونگ با انجام تست‌های دقیق آزمایشگاهی، سطح تابش‌های مربوط به هدفون‌های بلوتوثی را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز، مقدار آنها را کاهش می‌دهند. در نتیجه، می‌توان گفت که با خرید محصولاتی مانند ایرپاد اپل یا هندزفری سامسونگ که کیفیتی به‌مراتب بالاتر از محصولات برندهای دیگر دارند، مشکلات احتمالی به حداقل خواهد رسید.

نکاتی برای کاهش مضرات امواج هندزفری بلوتوث

رعایت نکات زیر می‌تواند ضرر هندزفری بلوتوثی هنگام استفاده را تا حد قابل توجهی کاهش دهد:

  • وقتی قصد استفاده از هدفون‌های بی‌سیم یا سایر گجت‌های هوشمند را ندارید، آنها را از بدن خود دور نگه دارید.
  • مدت زمان استفاده از هندفری و هدفون وایرلس را کاهش دهید.
  • هندزفری بی‌سیم را در نزدیکی محل خواب و استراحت‌تان قرار ندهید.
  • صدای هندزفری را کاهش داده و از قاعده 60/60 (محدودیت استفاده از هندزفری برای 60 دقیقه و نگه داشتن صدا روی 60 درصد) پیروی کنید.

سخن پایانی

محبوبیت بالایی که هدفون های بلوتوثی طی چند سال اخیر پیدا کرده‌اند، باعث شده تا توجه افراد مختلف به ضرر هندزفری و هدفون بی سیم جلب شود. اگرچه استفاده نادرست از هر وسیله می‌تواند معایب خاص خود را داشته باشد، ولی تا به امروز هیچ تحقیقی، بیماری‌زا بودن این دستگاه‌ها را اثبات نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha