چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 358421

یکی از شایع­ترین مشکلات در میان سالمندان پیرگوشی است که شکل خاصی از کم ­شنوایی به‌دلیل افزایش سن است. پیرگوشی علاوه بر کم شنوایی، ممکن است  بر کیفیت زندگی نیز بسیار تاثیرگذار باشد. بهترین راه‌حل برای افراد مبتلا به پیرگوشی، استفاده از سمعک است. سمعک دستگاه الکترونیک کوچک و پیشرفته‌ای است که صدا را تقویت می‌کند و به افراد کم شنوا کمک می‌کند که بهتر بشنوند. با توجه به این‌که سمعک انواع مختلفی دارد، در این مقاله قصد داریم درباره سمعک مناسب برای سالمندان صحبت کنیم.

بهترین سمعک برای سالمندان



انتخاب سمعک برای افراد مسن ممکن است آسان نباشد. تنوع مدل¬های موجود باعث سوالاتی در ذهن می‌شود که بدون اطلاعات کافی، پاسخ به آن¬ها دشوار است. کدام سمعک مشکل شنوایی من را حل می¬کند و در عین حال استفاده از آن آسان است؟ چگونه مناسب¬ترین سمعک را برای سبک زندگی خود انتخاب کنم؟
اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به شنوایی‌شناس برای تست شنوایی‌سنجی است. تست شنوایی‌سنجی و دیگر ارزیابی‌های شنوایی نوع و میزان کم شنوایی شما را نشان می‌دهد. پس از مشخص شدن نوع و میزان کم شنوایی، به شنوایی‌شناس درباره سبک زندگی و نیازهای شنوایی خود توضیحاتی بدهید. این توضیحات به شنوایی‌شناس کمک می‌کند تا سمعک مناسب را برای شما انتخاب کند. با این حال، بهتر است که شما نیز درباره انواع سمعک اطلاعات داشته باشید.

بهترین سمعک برای سالمندان


انواع سمعک


سمعک‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به میزان کم شنوایی، سبک زندگی و توانایی‌های فیزیکی کاربر (مانند مهارت انگشتان مورد نیاز برای تعویض باتری سمعک) تجویز می‌شوند. برخی از سمعک‌ها پشت گوش قرار می‌گیرند، برخی دیگر در مجرای گوش قرار می‌گیرند.
چهار نوع اصلی سمعک‌ها به‌طور کلی عبارتند از:
• سمعک پشت گوشی (BTE)
تمام اجزای الکترونیک (میکروفون، آمپلی‌فایر، بلندگو و محفظه باتری) در سمعک‌ پشت گوشی در قسمت پشت لاله گوش قرار می‌گیرد. صدای سمعک پشت گوشی از طریق لوله نازکی وارد قالب سمعک و سپس مجرای گوش خارجی می‌شود. سمعک‌های پشت گوشی با باتری یک‌بار مصرف یا باتری قابل‌شارژ کار می‌کنند.

• سمعک ریک (RIC)
سمعک ریک نیز در پشت گوش قرار می‌گیرد، اما از طریق سیمی باریک به بلندگوی کوچکی که در مجرای گوش خارجی قرار می‌گیرد، متصل می‌شود. صدا به‌صورت الکترونیکی از سمعک و از طریق سیم به بلندگو منتقل می‌شود و سپس به داخل مجرای گوش وارد می‌شود. سمعک‌های ریک نیز با باتری یک‌بار مصرف یا باتری قابل‌شارژ کار می‌کنند. سمعک ریک با توجه به طراحی ظریف و ویژگی‌هایی که دارد، یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها است.
• سمعک داخل گوشی (ITE)
سمعک‌های داخل گوشی تقریبا در داخل گوش پنهان هستند، درست خارج از مجرای گوش و بدون هیچ قطعه‌ای در پشت گوش. تمام اجزای سمعک داخل گوشی در پوسته‌ای سخت قرار دارند.
• سمعک نامرئی کاملا داخل مجرا (CIC)
سمعک‌های نامرئی به‌طور سفارشی ساخته می‌شوند تا کاملا داخل مجرای گوش قرار بگیرند و در بسیاری از گوش‌ها تقریبا نامرئی به‌نظر می‌رسند. سمعک‌های نامرئی با باتری یک‌بار مصرف کار می‌کنند و مدل شارژی ندارند.

بهترین سمعک برای سالمندان


معیارهای انتخاب سمعک برای سالمندان


سمعک باید به سالمندی که از آن استفاده می¬کند، اجازه دهد تا از هر نظر مستقل باشد و به کمک دیگران نیاز نداشته باشد. ویژگی¬های مهم در انتخاب سمعک مناسب برای این گروه سنی عبارتند از:
• سهولت استفاده: سمعک را باید در هر حالتی به¬راحتی روی گوش قرار داد و برداشت.
• وضوح صدا: با توجه به میزان کم شنوایی، صدا باید همیشه واضح و شفاف باشد.
وزوز گوش: گاهی‌اوقات کم شنوایی ممکن است با وزوز گوش همراه باشد، در این موارد سمعک باید دارای ویژگی تسکین‌دهنده وزوز گوش باشد.
• عمر باتری: هر چه سمعک بیشتر دوام بیاورد، شخصی که آن را استفاده می¬کند، در طول روز مستقل¬تر خواهد بود، بدون این‌که نگران تعویض باتری یا شارژ سمعک باشد. اگر مهارت انگشتان دستان کاربر سمعک ضعیف باشد، ممکن است تعویض باتری سمعک مشکل‌ساز شود، در این موارد سمعک شارژی انتخاب بهتری است.
• ویژگی ضد آب: در مواردی که کاربر سمعک در آب ‌و هوای مرطوب زندگی می‌کند یا خیلی عرق می‌کند، انتخاب مناسب استفاده از سمعک ضد آب است.
نوع و میزان کم شنوایی، ابتلا به وزوز گوش، مهارت انگشتان دست شما و سبک زندگی شما نشان می‌دهد که کدام ویژگی‌ها برای شما مهم هستند. ویژگی‌های مانند اتصال با بلوتوث به تلفن همراه و تلویزیون، مدار تسکین‌دهنده وزوز گوش، باتری قابل‌شارژ و ویژگی ضد آب. همچنین، برخی از مدل‌ها، مانند سمعک‌های پشت گوشی یا سمعک‌های نامرئی، برای موقعیت‌های خاص ممکن است بهتر یا بدتر باشند.


تست‌های شنوایی‌سنجی حساسیت، یا میزان بلندی صدا برای شنیده شدن و وضوح یا این‌که فرد چقدر می‌تواند گفتار را بفهمد را اندازه‌گیری می‌کند. بسیاری از افراد ابتدا شنوایی خود را در فرکانس‌های بالا از دست می‌دهند. دیگران در تمام فرکانس‌ها مشکل دارند و ممکن است علاوه بر کم شنوایی، مبتلا به وزوز گوش باشند.
استفاده از سمعک برای وزوز گوش باعث می‌شود که فرد صدای وزوز گوشش را کمتر احساس کند. سمعک‌های پشت گوشی یا سمعک‌های ریک دارای ویژگی تسکین‌دهنده وزوز گوش هستند. سمعک‌های نامرئی معمولا دارای این ویژگی نیستند.
سبک زندگی شما، آیا شما کار می‌کنید؟ آیا عاشق غذاخوردن در رستوران هستید؟ آیا به پادکست گوش می‌دهید؟ آیا به ورزش‌های آبی علاقمند هستید؟ برای نمونه سمعک‌های نامرئی سفارشی ضد آب نیستند. برای حفاظت سمعک از رطوبت، سمعک‌ ضد آب پشت گوشی یا ریک که دارای درجه حفاظت بالا در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار هستند، توصیه می‌شود.


نتیجه گیری


انتخاب سمعک برای کم شنوایی ناشی از پیرگوشی، لحظه مهمی در زندگی هر سالمند است. دانستن اطلاعات اولیه درباره انواع سمعک و ویژگی‌های هر کدام، عامل مهمی برای رضایت‌مندی از سمعک و بهبود کیفیت زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha