کارشناسان تغذیه و سلامت می‌گویند: وقتی مکمل غذایی جدیدی مصرف می‌کنید، باید به پزشک اطلاع بدهید و از هر گونه تداخل و اثر احتمالی آن مطلع باشید.

خوردنی‌هایی که با مکمل‌های غذایی تداخل دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ایندیپندنت، هرچند در مورد اثربخشی استفاده از مکمل‌های غذایی در افرادی که کمبود غذایی ندارند همچنان نظرهای متفاوتی وجود دارد اما نتایج یک مطالعه اخیرا نشان داده است که مصرف روزانه مولتی‌ویتامین به بهبود حافظه در سالمندان کمک می‌کند یا مصرف میزان بالای ویتامین «ب‌ کمپلکس» می‌تواند میزان انرژی و همچنین سلامت جسم و روان را افزایش دهد.

اگر جزو افرادی هستید که مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنید، لازم است بدانید سبک زندگی و برخی داروها بر ترکیبات آن‌ها اثر می‌گذارد و گاهی می‌تواند این تداخل و اثرگذاری خطرناک باشد.

نشریه «هافتینگتون پست» در مطلبی در همین رابطه به برخی از مواد خوراکی که ممکن است با مکمل‌ها تداخل پیدا کنند، اشاره کرده که عبارتند از:

چای و قهوه

مصرف قهوه و چای همراه مکمل‌های گیاهی حاوی ترکیب‌های مشابه کافئین می‌تواند به افزایش بیش از حد میزان مواد محرک منجر شود و عوارض جانبی مانند سردرد، لرزش و افزایش ضربان قلب در پی داشته باشد.

علاوه بر این، کافئین می‌تواند مانع جذب ویتامین و مواد معدنی مانند آهن شود. بنابراین بهتر است بین مصرف ویتامین و قهوه یا چای یک ساعت فاصله بیاندازید.

داروهای آنتی‌بیوتیک

اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، شاید بهتر است تا پایان دوره درمان از مصرف پروبیوتیک‌ها صرف‌نظر کنید.

آنتی‌بیوتیک با برخی مکمل‌های غذایی مانند پروبیوتیک که حاوی باکتری زنده برای بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش است، تداخل پیدا می‌کند. آنتی‌بیوتیک باکتری‌های مفید روده را می‌کشد.

گیاهان و ادویه‌ها

برخی گیاهان و ادویه‌ها مانند سیر و زردچوبه ممکن است بر داروها و مکمل‌ها اثر بگذارند.

مصرف این مواد گیاهی همراه با برخی داروها یا مکمل‌ها احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش و اثربخشی دارو یا مکمل را کاهش می‌دهند یا باعث بروز حساسیت می‌شوند.

داروهای افسردگی

اگر داروی افسردگی مصرف می‌کنید از مصرف مکمل‌های ضدافسردگی مانند «گل‌ راعی» بپرهیزید زیرا با دارو تداخل ایجاد می‌کند.

مصرف این نوع مکمل‌ها همراه داروهای افسردگی باعث بروز سندرم سروتونین می‌شود که در نتیجه آن هورمون سروتونین به میزان خطرناکی افزایش پیدا می‌کند و عوارضی مانند گیجی، اضطراب و حتی تشنج در پی دارد.

برخی مواد غذایی

برخی مواد غذایی مانند سبزیجات سبز تیره، زردآلو، کینوا، مغزها و شکلات، ترکیبی موسوم به «اگزالات» دارند که با جذب آهن و کلسیم تداخل پیدا می‌کند. پس مواد غذایی حاوی اگزالات را همراه مکمل‌های کلسیم یا آهن مصرف نکنید.

مواد غذایی انگور، توت‌ها، کاکائو، مغزها و تخمه‌ها نیز که «پلی‌فنول» بالایی دارند ممکن است مانع جذب برخی مواد مغذی مانند آهن و روی شوند و توصیه می‌شود که از مصرف همزمان این مواد غذایی و مکمل‌ها بپرهیزید.

تداخل مکمل‌ها با مواد غذایی چه علائمی دارد؟

علائم اصلی تداخل منفی مکمل‌های غذایی عبارت‌ از تهوع، استفراغ، سرگیجه، خستگی، سردرد، جوش یا کهیر، دل‌درد یا دل‌پیچه و تغییر ضربان قلب است.

اگر دچار هر کدام از این علائم شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این اگر قصد دارید همزمان دارو و مکمل غذایی مصرف کنید، حتما با دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا به میزان مناسب از این مکمل‌ها مصرف کنید و از خطرهای احتمالی پیشگیری نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha