شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 358540

رژیم غذایی بزرگترین تاثیر را بر تمرینات ورزشکار می‌گذارد.

بهترین رژیم غذایی برای ورزشکاران

به گزارش سلامت نویز به نقل از ایسنا، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب‌ها و بیماری‌ها در جریان تمرینات شدید کمک کند و در عین حال باعث ایجاد سازگاری سریع‌تر نسبت به محرک‌های تمرینی شود.

هیچ ورزشکاری کاملا شبیه ورزشکار دیگری نیست و هیچ نوع رژیم غذایی خاصی نمی‌تواند نیازهای ورزشکاران را در تمام مواقع برآورده کند، نیازهای فردی و اختصاصی نیز در طول فصل تغییر می‌کند و ورزشکاران باید به خوبی این نکته را درک کرده و به کار گیرند.

کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منبع تامین انرژی هستند و ورزشکاران باید غذاهای غنی از کربوهیدرات را بشناسند و آن‌ها را به عنوان بخش اصلی رژیم غذایی خود قرار دهند.

غذاهای پروتئینی برای ساختن و ترمیم آسیب‌های عضلانی اهمیت دارند اما باید بدانیم که در یک رژیم غذایی روزانه و متنوع، پروتئین بیش از مقادیر مورد نیاز افراد عادی وجود دارد و حتی در غذاهای گیاهی نیز می‌توان مقادیر مناسبی از انواع پروتئین‌ها را یافت.

رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران مبتنی بر سبزیجات، میوه‌ها، بنشنجات، غلات، حبوبات، روغن و کربوهیدرات و مقادیر کافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

بر اساس این مطلب که توسط فدراسیون پزشکی تهیه شده، آمده است: حفظ مایعات بدن در اجرای ورزشی اهمیت دارد. مصرف مایعات قبل، حین و پس از تمرین به ویژه در آب و هوای گرم اهمیت دارد و جایگزینی نمک وقتی اهمیت پیدا می‌کند که تعریق زیاد باشد.

فواید تغذیه مناسب در ورزشکاران

دستیابی به بهترین فواید تمرین، تسریع بازیابی و تجدید قوای ورزشکار بین دو جلسه تمرین یا مسابقه، دستیابی به یک وزن و ترکیب بدنی مناسب و حفظ آن، کاهش خطر بروز آسیب و بیماری‌ها و نیز حفظ سطوح بالای عملکرد ورزشی از جمله فواید تغذیه مناسب در ورزشکاران است.

چالش‌های موجود

علی‌رغم وجود این فواید، شماری از ورزشکاران به هدف‌های تغذیه‌ای خود نمی‌رسند و مشکلات رایج و چالش‌های موجود شامل دانش ناکافی از غذاها و مهارت‌های آشپزی، مشکلات اقتصادی، عدم دسترسی مناسب به غذاهای مناسب، مسافرت‌های مکرر، مصرف بی هدف مقادیر زیاد مکمل‌ها و غذاهای ورزشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha