دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 358615

درباره علت غش کردن به ویژه در روزهای گرم و راه‌های پیشگیری از آن بیشتر بدانید  از حال رفتن یا غش کردن حالتی است که در آن عملکرد فعال مغز مختل می‌شود و مغز به‌صورت مقطعی به حالت بیهوشی می‌رود.

غش کردن در روزهای گرم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بنا به گزارشی که در «کانورسیشن» منتشر شده است عوامل متعددی مانند ترس، دیدن خون یا ایستادن طولانی در صف‌ها، به‌ویژه در هوای گرم تابستان، باعث این حالت می‌شود. این محرک‌ها در مغز واکنشی ایجاد می‌کنند که در پی آن ضربان قلب به‌جای تندتر شدن آهسته‌تر می شود و رگ‌ها هم به‌جای منقبض شدن منبسط می شوند.

بدین ترتیب، فشار خون به‌شدت کاهش می‌یابد و فرد از حال می‌رود یا به‌اصطلاح غش می‌کند. گرمای شدید هم یکی از عوامل مهم در غش کردن است، زیرا شدت گرما حفظ فشار خون برای بدن را دشوارتر می‌کند. خوب است علایم و نشانه‌های غش‌ کردن را بهتر بشناسیم. در این مطلب با غش کردن بیشتر آشنا می‌شویم:


تنظیم فشار خون در تابستان دشوارتر است


متخصصان مغز و اعصاب و همچنین متخصصان قلب درباره تنظیم فشار خون در حالت ایستاده بسیار تحقیق و بررسی کرده‌اند. در حالت ایستاده، فشار خون کم می‌شود و بدن برای واکنش نشان دادن به این کاهش، عروق خونی را منقبض می‌کند و ضربان قلب را افزایش می‌دهد تا هورمون‌هایی در جریان خون ترشح شود.

بدین ترتیب، مغز که نیازمند اکسیژن است به اندازه کافی تغذیه می‌شود و ما بدون هیچ مشکلی به ایستادن ادامه می‌دهیم. اما برخی عوامل گاهی این تنظیم بدنی را به هم می‌زنند. گرمای شدید یکی از این همین عوامل یا محرک‌هاست. اگر فشار خون طبیعی حفظ نشود، جریان خون به مغز کاهش می‌یابد و وضعیت به‌اصطلاح هیپوفیوژن مغزی رخ می‌دهد که عامل اصلی غش (یا حتی سنکوپ) است. علایم قبل از سنکوپ متفاوت است و ممکن است تعریق، حالت تهوع، رنگ پریدگی یا ناراحتی شکمی باشد.


از زمان وقوع خطر غش مطلع شوید


ناهنجاری‌های مربوط به قلب نیز از عوامل غش کردن یا از حال رفتن است. ریتم غیرطبیعی قلب، مانند کندتر یا تندتر شدن ضربان، ممکن است به غش منتهی شود. این ریتم‌های غیرطبیعی میزان خونی را که قلب پمپاژ می‌کند، کاهش می‌دهد که در نتیجه، به کاهش فشار خون و در نهایت کاهش جریان خون در مغز منجر می‌شود. گاهی، دلیل ریتم‌های غیرطبیعی قلب مشکلات ساختاری این عضو حیاتی یا عوامل ژنتیکی است. یک تا 3 درصد موارد مراجعه به اورژانس به‌دلیل غش کردن است که در میان سالمندان شیوع بیشتری دارد. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، زنان بیشتر از مردان غش می‌کنند. هزینه‌های بستری شدن هم بسیار زیاد است.


آیا می‌توانیم از غش‌ کردن جلوگیری کنیم؟


با رعایت این چند نکته می‌توانید از غش‌ کردن جلوگیری کنید: به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن به خوبی «هیدراته» شود (آب کافی داشته باشد). از دماهای شدید، از جمله دوش آب گرم به مدت طولانی، خودداری کنید. هنگام ایستادن، وزن خود را از یک پا به پای دیگر منتقل کنید و اگر حالت پف‌کردگی داشتید، یک پای خود را روی پای دیگر بیندازید و ماهیچه‌های باسن و پاهای خود را منقبض کنید.

این کار به جلوگیری از غش کردن کمک می‌کند. همچنین، از تغییر ناگهانی در وضعیت بدن (شیوه نشستن، ایستادن و...)و تهویه بیش از حد (هایپرونتیلاسیون، دم و بازدم سریع و بیشتر، دفع بیشتر دی‌اکسید کربن) اجتناب کنید. در صورت غش کردن، حتما با متخصص مراقبت‌های بهداشتی و سلامت مشورت کنید. یافتن علت اصلی غش همیشه آسان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha