دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 358623

پیش‌بینی این که طی سالیان آینده چه بر سر زمین خواهد آمد کار بسیار دشواری است، اما دانشمندان با توجه به وضعیت تغییرات آب و هوایی فعلی و اطلاعاتی که به دست آمده است بر این باورند طی ۸۰ سال آینده سیاره زمین با هشت واقعه هراسناک مواجه خواهد شد. در ادامه این مطلب این هشت واقعه احتمالی را با هم مرور می‌کنیم.

بیابان شدن 21 کشور تا 80 سال دیگر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،نابود شدن جنگل‌های آمازون ،طبق مطالعات اقلیمی که در سال ۲۰۱۴ میلادی به انجام رسیده، در سال ۲۰۵۵ دمای متوسط سیاره زمین ۴ درجه افزایش خواهد یافت. البته این عدد به صورت میانگین بوده و ممکن است دمای برخی از نقاط این سیاره حدود ۱۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. یک موسسه آب‌وهواشناسی در آلمان پیش‌بینی کرد تا پایان قرن بیست‌و یکم شاهد نابودی جنگل‌های بارانی زیادی خواهیم بود، به گونه‌ای که حدود ۸۳ درصد از مساحت جنگل‌های بارانی آمازون نابود خواهد شد.


به پایان رسیدن منابع غذایی


محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر عادت‌های غذایی انسان‌ها همانند شرایط فعلی، دهه‌های آینده نیز تداوم داشته باشد، سیاره زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی نمی‌تواند برای این تعداد از جمعیت غذای کافی را تامین کند. دانشمندان پیش‌بینی کردند اگر حتی تمام انسان‌ها تا سال ۲۱۰۰ به گیاه‌خواری نیز روی بیاورند، کماکان زمین‌های کشاورزی توانایی تامین غذا برای ۱۰ میلیارد نفر را نخواهند داشت. ضمن این که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ قدرت خرید غذا برای بسیاری از ساکنان این سیاره به شدت کاهش پیدا کند.


بیابان شدن بیست‌ویک کشور


تغییرات اقلیمی باعث خواهد شد تا در آینده نه خیلی دور، حوزه دریای مدیترانه بیشتر از تغییراتی که حدود صدها قرن قبل اتفاق افتاده را تجربه کند. در صورت وقوع چنین وضعیتی، در کشورهای حوزه مدیترانه جنگل‌ها به بیابان تبدیل خواهند داشت. این فرایند علاوه بر مناطق جنوبی اسپانیا روی ۲۰ کشور دیگر حوزه مدیترانه نیز تاثیر خواهد گذاشت. به عبارت بهتر، ۲۱ کشور شامل ۱۴ کشور جنوب اروپا، ۵ کشور شمال آفریقا، ۲ کشور آسیایی لبنان و سوریه در دریای مدیترانه از خط ساحلی برخوردارند که طبق پیش‌بینی محققان تا سال ۲۱۰۰ با خطر تبدیل شدن به بیابان مواجه‌اند.


از بین رفتن و نابودی ابرها


این احتمال را در نظر بگیرید که ساکنان زمین در سال ۲۱۰۰ میلادی نتوانند ابرهای زیادی را در آسمان مشاهده کنند، زیرا طبق پیش‌بینی محققان حجم زیادی از ابرها طی ۸۰ سال آینده از بین خواهد رفت. همچنین باید توجه داشته که ابرها با انعکاس پرتورهای نور خورشید باعث خنک نگه داشتن زمین می‌شوند، از این رو با نابودی ابرها دمای کره زمین نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.


انقراض صدها گونه پرندگان


پرنده‌ها تقریباً بیش از هر جانور دیگری در معرض انقراض قرار دارند و اقدامات انسان‌ها طی سال‌های آینده باعث خواهد شد تا صدها گونه از این موجودات طی ۸۰ سال آینده منقرض شوند. مطالعاتی که محققان در سال ۲۰۱۹ میلادی در زمینه تغییرات آب و هوایی انجام دادند، نشان می‌دهد وضعیت آب و هوایی هر سال ناپایدارتر از قبل شده و سرد و گرم شدن غیر منطقی آب و هوا باعث خواهد شد گونه‌های مختلف پرندگان تا پیش از پایان قرن بیست و یکم نابود شوند. بر اساس نتایج این تحقیقات، اگر میانگین دمای سیاره زمین ۳.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ گونه پرنده به شکل کامل نابود خواهند شد.


از بین رفتن کامل لایه ازون


ده‌ها سال قبل خبرهای بسیاری در خصوص ایجاد یک حفره بزرگ در لایه ازون منتشر شد. گسترش این حفره باعث ورود بیش از حد اشعه‌فرابنفش به زمین می‌شد که می‌توانست جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، اما در همان دوران دانشمندان با کشف دلیل ایجاد این حفره اقدامات مهمی را برای کاهش استفاده از مواد شیمیایی خطرناک به انجام رساندند. از آن زمان تا به امروز لایه ازون به تدریج و به شکل پیوسته توانست خود را ترمیم کند. اما در آینده نه چندان دور قرار است با افزایش انتشار گاز کلر و فلوئوروکربن‌ها، دوباره شاهد اضمحلال این لایه حیات‌بخش باشیم.


افزایش یافتن سطح آب دریاها


در آینده نزدیک سطح آب دریاها حدود ۲۵۰ سانتی‌متر افزایش پیدا خواهد کرد. در سال ۱۹۹۳ میلادی محققان به کمک یک ماهواره تحقیقاتی طرح ثبت میزان سطح آب دریاها را آغاز کردند که از آن زمان تا به امروز آب دریاها حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. محققان با توجه به چنین سرعتی پیش‌بینی کردند طی ۸۰ سال آینده سطح آب دریاها حدود ۲۵۰ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت. بر اساس این پیش‌بینی، بسیاری از ساکنان شهرهای ساحلی با خطر جدی مواجه خواهند شد.


نابودی یخ‌ها در قطب شمال


قطب شمال به عنوان سرزمینی پوشیده از یخ شناخته می‌شود، اما طبق پیش‌بینی محققان طی چند دهه آینده تمام یخ‌های قطب شمال نابود خواهد شد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شده، ظرف سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قطب شمال بیشترین میزان ذوب یخ‌های خود را تجربه کرد و با در نظر گرفتن سرعت ذوب یخ‌های قطبی می‌توان پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۳۷ حجم زیادی از یخ‌های این منطقه نابود خواهد شد. نتایج تحقیقات محققان نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ میلادی در قطب شمال حدود ۴.۶ میلیون کیلومترمربع یخ وجود داشت که این میزان در سال ۲۰۳۷ به زیر یک میلیون متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha