سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی اعلام کرد که هشت کشور از جمله ایران در یک‌قدمی پیوستن به کشورهای پیشگام در امر مهار مصرف دخانیات قرار دارند.

«ایران» در آستانه پیوستن به کشورهای موفق در مهار مصرف دخانیات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ایندیپندنت، سازمان جهانی بهداشت در این گزارش نوشت که فقط چهار کشور برزیل، موریس، هلند و ترکیه تا اکنون تمام اقدامات لازم را در مبارزه با مصرف دخانیات و «آفت مرگبار» سیگار کشیدن، اتخاذ کرده‌اند.

این نهاد بین‌المللی افزود که هشت کشور شامل ایرلند، نیوزیلند، اسپانیا، ایران، اردن، ماداگاسکار، مکزیک و اتیوپی نیز در یک قدمی اتخاذ تمام تدابیر کنترل مصرف دخانیات در جوامع خود هستند.

در این گزارش تازه که روز گذشته (دوشنبه)، ۳۱ ژوئیه منتشر شد، نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد از کشورها خواست که به‌ کارگیری اقدامات لازم را برای کاهش مصرف دخانیات از جمله اجرای ممنوعیت‌های تبلیغات، نصب هشدارهای بهداشت و سلامت روی پاکت‌های سیگار، افزایش مالیات دخانیات و ارائه کمک به افراد مایل به ترک سیگار، افزایش دهند.

در این گزارش آمده است که موریس و هلند نیز اینک مانند برزیل و ترکیه در اجرای تمام‌عیار توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت پیشگام‌ هستند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر، برابر با ۷۱ درصد از جمعیت جهان اکنون دست‌کم با یک مورد از تمهیدات کنترل دخانیات محافظت می‌شوند و به نوشته خبرگزاری فرانسه، این رقم پنج برابر بیشتر از آمار مربوط به ۲۰۰۷ است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نرخ جهانی شیوع استعمال دخانیات از ۲۲.۸ درصد در ۲۰۰۷ به ۱۷ درصد در ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت گفت که بدون این کاهش نرخ، شمار سیگاری‌های جهان می‌توانست ۳۰۰ میلیون‌ نفر بیش از شمار کنونی باشد.

«تدروس آدهانوم»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: به آرامی اما با اطمینان، افراد بیشتری در مقابل آسیب‌های دخانیات محافظت می‌شوند.

وی افزود که سازمان جهانی بهداشت آماده حمایت از کشورهایی است که می‌خواهند مردم خود را در مقابل اثرات مرگبار استعمال دخانیات محافظت کنند.

سیگار کماکان عامل اصلی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری‌ در جهان است و سالانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در این میان سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز به علت استنشاق دود دست‌دوم و قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری جان می‌دهند.

بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، همچنین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در ۴۴ کشور جهان از مراقبت و محافظت هیچ‌یک از اقدامات ضددخانیات تعریف‌شده این سازمان برخوردار نیستند و ۵۳ کشور جهان هنوز ممنوعیت کامل استعمال دخانیات را بر اساس توصیه‌های مراکز بهداشتی و جهانی، اعمال نکرده‌اند.

«رودیگر کرچ»، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، این وضع را «کاملا ناپذیرفتنی» توصیف کرده است.

در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، مقررات و تمهیدات اتخاذشده درباره سیگارهای الکترونیک «بسیار ناچیز» توصیف و از آن انتقاد شده است.

گزارش اخیر همچنین محدود و اندک بودن مقررات را در مورد سیگارهای الکترونیکی که در ۱۲۱ کشور در سراسر دنیا اعمال می‌شود، محکوم کرد و افزود که ۷۴ کشور، برابر با تقریبا یک‌سوم دنیا، هیچ‌گونه مقرراتی برای کنترل سیگارهای الکترونیک در نظر نگرفته‌اند و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای استفاده از این محصولات در اماکن عمومی اتخاذ نکرده‌اند و الزاماتی چون برچسب‌زنی یا منع تبلیغات آن‌ها را نیز اعمال نمی‌کنند.

این گزارش با اشاره به اینکه ۸۸ کشور با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، مقررات حداقل سن برای خرید سیگار الکترونیک ندارند، نوشت: شمار بسیار کمی از کشورها اقدامات محافظت از کودکان را در مقابل سیگار در نظر گرفته‌اند و این بسیار حیرت‌آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha