بیماری کرون(Crohn's disease) یکی از بیماری‌های التهابی روده و غیر قابل درمان است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود.

توصیه‌های خودمراقبتی در مبتلایان به بیماری «کرون»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از «وب ام دی»، بیماری کرون یک بیماری مزمن است که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا انتهای روده بزرگ را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر بر قسمت انتهایی روده باریک (ایلئوم) و قسمت ابتدایی روده بزرگ تأثیر می‌گذارد.

علائم و نشانه‌های آن اغلب شامل اسهال (که در صورت التهاب شدید روده ممکن است به اسهال خونی تبدیل گردد)، کاهش وزن و درد شکم است.

در ادامه به چند توصیه برای مدیریت این بیماری خواهیم پرداخت.

* فعال باشید

ورزش اغلب می تواند به مدیریت علائم بیماری کرون کمک کند. ورزش و فعالیت بدنی همچنین استخوان ها، ماهیچه ها و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. همچنین فعالیت بدنی راهی عالی برای کاهش استرس است. قبل و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

* داروهای خود را سروقت مصرف کنید

پزشک داروهای مورد نیاز شما را بر اساس علائم، شدت بیماری کرون و آنچه قبلاً امتحان کرده اید، تجویز می کند. آنها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

* به تغذیه خود رسیدگی کنید

بیماری کرون می تواند جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های A، D، E و K، فولات (اسید فولیک) و ویتامین B-۱۲ را برای بدن شما دشوارتر کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که به انواع خاصی از غذاها حساس هستید یا در صورت دریافت بیش از حد فیبر، دچار مشکل می شوید. از یک متخصص تغذیه بخواهید تا یک برنامه غذایی مناسب برای شما تهیه کند.

* استرس خود را کاهش دهید

استرس بخشی از زندگی روزمره است و ممکن است علائم بیماری کرون را تشدید کند. بنابراین هر روز استراحت، مدیتیشن، تنفس عمیق و ورزش را در اولویت قرار دهید. کارهایی را انجام دهید که از انجام آنها لذت می برید. اگر همچنان با استرس درگیر هستید، با یک مشاور صحبت کنید تا راهنمایی‌های لازم را در مورد چگونگی بازگشت به مسیر درست به شما ارائه کند.

* سیگار نکشید

سیگار باعث تشدید بیماری کرون می شود. همچنین می تواند مشکلات سلامتی مرتبط با کرون مانند تحلیل استخوان و مشکلات چشمی را تشدید کند. بسیاری از افراد قبل از اینکه این عادت اشتباه را برای همیشه کنار بگذارند، چندین بار تلاش می کنند. اگر سیگاری هستید، به تلاش خود برای ترک آن ادامه دهید.

* مثبت باشید

ابتلا به یک بیماری مداوم مانند کرون سخت است. دوستان و خانواده شما می توانند حمایت کافی در این زمینه را برای شما فراهم کنند. برای انجام فعالیت هایی که دوست دارید، برنامه ریزی کنید و نسبت به کارهایی که می توانید انجام دهید نیز خوش بین باشید. به دنبال راه هایی برای لذت بردن از زندگی باشید. همچنین اگر به کمک بیشتری در این زمینه نیاز دارید با یک مشاور صحبت کنید.

* مصرف مکمل ها

برای رفع نیازهای تغذیه ای شما، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین و مواد معدنی را نیز توصیه کند. اینها ممکن است شامل کلسیم اضافی، ویتامین D، ویتامین B۱۲، اسید فولیک و آهن باشد. برخی از افراد به ویژه کودکان، ممکن است نیاز به استفاده از فرمول های مایع جایگزین مواد غذایی داشته باشند. قبل از مصرف هر مکملی، حتی اگر «طبیعی» باشند با پزشک خود صحبت کنید. برخی از مکمل ها ممکن است با درمان های بیماری کرون تداخل داشته باشند.

* سلامت کلی بدن را حفظ کنید

سلامت کلی بدن خود را از سر تا پا حفظ کنید. به طور منظم برای بررسی و معاینات پزشکی اقدام کنید و فقط خود را به درمان بیماری کرون محدود نکنید. بدانید که تمام عادات روزانه ای که به شما کمک می کند تا با شرایط خود مقابله کنید - مانند ورزش، رژیم غذایی، مدیریت استرس و سیگار نکشیدن - برای کل بدن شما مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha