نوزادان تازه متولد شده اغلب هنگام تنفس صداهای غیرعادی تولید می کنند و اکثر آنها جای نگرانی ندارند؛ اما آگاهی از الگوی تنفسی معمولی کودک می تواند به شما کمک کند هر گونه نگرانی را زود تشخیص دهید.

الگوهای تنفسی نوزادان چه زمانی خطرناک هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، نوزادان اغلب الگوهای تنفسی نامنظمی دارند که والدین جدید را نگران می کند. آنها می توانند سریع نفس بکشند، مکث های طولانی بین نفس ها داشته باشند و صداهای غیرعادی ایجاد کنند.

ظاهر و صدای تنفس نوزادان

ظاهر و صدای تنفس نوزادان با بزرگسالان متفاوت است زیرا:

  • آنها بیشتر از طریق سوراخ های بینی نفس می کشند تا دهان.
  • مسیرهای تنفسی آنها بسیار کوچکتر است و راحت تر مسدود می شود.
  • دیواره سینه آنها نسبت به بزرگسالان انعطاف پذیرتر است زیرا عمدتاً از غضروف ساخته شده است.
  • تنفس آنها به طور کامل توسعه نیافته است زیرا آنها هنوز باید یاد بگیرند که از ریه ها و عضلات تنفسی مرتبط استفاده کنند.
  • ممکن است بلافاصله پس از تولد هنوز مایع آمنیوتیک و مکونیوم در راه های هوایی خود داشته باشند.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به الگوی تنفس معمولی نوزاد خود توجه دقیق داشته باشید. به این ترتیب می توانید یاد بگیرید که چه چیزی برای آنها معمول است؛ بنابراین می توانید بعداً تشخیص دهید که آیا چیزی متفاوت احساس می شود یا خیر.

تنفس معمولی نوزادان

به طور معمول، یک نوزاد تازه متولد شده 30 تا 60 بار در دقیقه نفس می کشد و می تواند تا 30 تا 40 تنفس در دقیقه در هنگام خواب کاهش یابد. در 6 ماهگی، نوزادان 25 تا 40 بار در دقیقه نفس می کشند. در همین حال، یک فرد بالغ در هر دقیقه حدود 12 تا 20 بار نفس می کشد.

نوزادان تازه متولد شده همچنین می توانند نفس های سریع بکشند، سپس هر بار تا 10 ثانیه مکث کنند. همه اینها با الگوهای تنفس بزرگسالان بسیار متفاوت است، به همین دلیل است که والدین ممکن است نگران باشند.

در عرض چند ماه، بیشتر بی نظمی های تنفس نوزاد، خود به خود برطرف می شود. برخی از نگرانی‌های تنفسی نوزادان در چند روز اول شایع‌تر هستند، مانند تاکی پنه گذرا. اما پس از 6 ماه، بیشتر مشکلات تنفسی احتمالاً به دلیل آلرژی یا یک بیماری کوتاه مدت مانند سرماخوردگی ممکن است رخ بدهد.

صداهای تنفسی ممکن است به چه معنا باشند

مهم است که با صداها و الگوهای تنفس معمولی کودک خود آشنا شوید. اگر چیزی متفاوت به نظر می رسد، با دقت گوش دهید تا بتوانید تفاوت آن را برای متخصص اطفال توضیح دهید.

بر اساس تحقیقات سال 2020، دیسترس تنفسی یکی از شایع ترین علل بستری شدن نوزادان در بخش مراقبت های ویژه بوده است.

در زیر صداهای رایجی که ممکن است بشنوید و علل بالقوه آنها لیست شده است:

صدای سوت

صدای سوت ممکن است ناشی از یک انسداد در سوراخ های بینی باشد که با ساکشن بینی پاک می شود. از پزشک اطفال خود بپرسید که چگونه مخاط را به آرامی و به طور موثر پاک کنید.

صدای سرفه خشن

این صدا ممکن است از انسداد لوله نای باشد و ممکن است مخاط یا التهاب در حنجره وجود داشته باشد، مانند کروپ. علائم کروپ ممکن است در شب بدتر شود.

سرفه عمیق

سرفه های عمیق احتمالاً یک انسداد در برونش های بزرگ باشد. برونش های بزرگ لوله هایی هستند که هوا را بین نای و ریه ها حمل می کنند. برای تایید این تشخیص، پزشک باید با گوشی پزشکی به صدای تنفس کودکتان گوش بدهد.

خس خس سینه

خس خس سینه می تواند نشانه انسداد یا باریک شدن راه های هوایی تحتانی باشد. انسداد ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

تنفس سریع

تنفس سریع می تواند به معنای وجود مایع در مجاری تنفسی ناشی از عفونت (مانند ذات الریه) باشد. تنفس سریع نیز می تواند ناشی از تب یا سایر عفونت ها باشد و باید فورا مورد بررسی قرار گیرد.

خروپف

خروپف معمولاً به دلیل وجود مخاط در سوراخ های بینی است. در موارد نادر، خروپف می تواند نشانه یک بیماری مزمن مانند آپنه خواب یا بزرگ شدن لوزه ها باشد.

استریدور

بر اساس تحقیقات سال 2021، استریدور یک صدای ثابت و با صدای بلند است که نشان دهنده انسداد راه هوایی است و گاهی اوقات می تواند ناشی از لارنگومالاسی باشد.

صدای غرغر

صدای ناگهانی و آرام در هنگام بازدم معمولاً نشان دهنده مشکل یک یا هر دو ریه است. همچنین می تواند نشانه عفونت شدید باشد. اگر کودک شما بیمار است و هنگام نفس کشیدن غرغر می کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عطسه های مکرر

عطسه در نوزادان شایع است و معمولاً جای نگرانی ندارد؛ این به این دلیل است که نوزادان تازه متولد شده دارای مجرای بینی کوچک تری نسبت به بزرگسالان هستند و همچنان با رشد و تکامل خود تنفس از طریق بینی خود را تنظیم می کنند.

اگر عطسه با علائم دیگری مانند سرفه، مشکل در تنفس یا تب همراه است، باید با پزشک مشورت کنید. بر اساس تحقیقات سال 2021، این نوع عطسه می تواند نشانه عفونت تنفسی باشد.

عطسه مکرر همچنین می تواند نشانه حساسیت به انواع خاصی از شیر خشک و همچنین سندرم پرهیز نوزادی باشد. طبق تحقیقات سال 2020، سندرم پرهیز نوزادی زمانی رخ می دهد که نوزادان قبل از تولد در معرض مواد مخدر قرار گیرند.

تنفس دوره ای

تنفس دوره ای در نوزادان شایع است و مشخصه آن مکث هایی در تنفس است که حداقل 3 ثانیه طول می کشد، به دنبال آن دسته هایی از نفس ها که اغلب سریع و کم عمق هستند.

این نوع معمولی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد؛ با این حال، اگر مکث در تنفس بیش از 20 ثانیه طول بکشد، ممکن است نشان دهنده مشکلی مانند آپنه نوزاد باشد.

سرماخوردگی کاذب

به نظر می رسد بسیاری از نوزادان خیلی زود علائم اولین سرماخوردگی کاذب را تجربه می کنند که به این دلیل رخ می دهد که مجرای بینی آنها بسیار کوچک است و می تواند به راحتی مسدود شود.

اگرچه این معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد، ممکن است در مورد راه‌هایی برای کمک به بهبود تنفس در صورت نیاز(مانند استفاده از قطره‌های سالین یا آسپیراتور بینی) با یک متخصص اطفال صحبت کنید.

اگر کودک شما علائم سرماخوردگی دیگری مانند تحریک پذیری، کاهش اشتها یا مشکل در خواب را نیز تجربه می کند، بهتر است با پزشک صحبت کنید تا نگرانی های خود را برطرف کرده و مشخص کنید که آیا ممکن است سرماخوردگی یا عفونت دیگری داشته باشد.

سکسکه

سکسکه شایع است و می تواند در نوزادان، کودکان و بزرگسالان رخ دهد. سریع غذا خوردن و بلعیدن هوا در حین تغذیه دو مورد از علل احتمالی سکسکه در نوزادان است.

سکسکه همچنین ممکن است یکی از علائم رفلاکس معده به مری باشد که زمانی رخ می دهد که محتویات معده به مری می ریزد و باعث نارسایی می شود.

نکاتی برای والدین

اگر نگران تنفس کودک خود هستید، هرگز در تماس با پزشک خود تردید نکنید.

تنفس نامنظم می تواند بسیار نگران کننده باشد و ممکن است باعث اضطراب والدین یا مراقبان شود. اما ابتدا به کودک خود نگاه کنید تا ببینید آیا واقعا در تنفس مشکل دارد یا خیر و یا علائم مشهودی از وضعیت او به چشم می خورد.

اگر نگران تنفس کودک خود هستید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • الگوهای تنفسی معمولی فرزندتان را بیاموزید تا بهتر برای تشخیص موارد غیر معمول آماده شوید.
  • از تنفس کودک خود فیلم بگیرید و آن را به پزشک نشان دهید. بسیاری از متخصصان پزشکی اکنون قرار ملاقات های آنلاین یا ارتباط از طریق ایمیل را ارائه می دهند و از سفر احتمالاً غیرضروری به مطب جلوگیری می کنند.
  • همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید. این امر خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می‌دهد.
  • اگر کودک شما عفونت تنفسی دارد و خوب نمی خوابد، از پزشک خود بخواهید که راه های ایمن را برای رفع احتقان در نظر بگیرد. نگه داشتن آنها یا قرار دادن تخت آنها روی شیب ایمن نیست.
  • قطره های نمکی که بدون نسخه در داروخانه ها فروخته می شوند، می توانند به شل شدن مخاط غلیظ کمک کنند.
  • گاهی اوقات، نوزادان در هنگام گرمازدگی یا ناراحتی سریع نفس می کشند. کودک خود را در پارچه های قابل تنفس بپوشانید. شما فقط باید یک لایه بیشتر از چیزی که خودتان برای آب و هوای آن روز پوشیده اید اضافه کنید. بنابراین، اگر شلوار و پیراهن می پوشید، ممکن است کودک شما شلوار، پیراهن و ژاکت بپوشد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

تشخیص زودهنگام مشکل به کودک شما بهترین شانس را برای بهبودی در کوتاه مدت می دهد و نگرانی های آینده را کاهش می دهد.

تغییر در الگوی تنفس نوزاد تازه متولد شده ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تنفسی باشد. اگر همیشه نگران هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

پزشکان ممکن است از اشعه ایکس قفسه سینه برای تشخیص مشکلات تنفسی و ایجاد یک برنامه درمانی استفاده کنند.

به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید

اگر فرزند شما هر یک از این علائم را تجربه کرد، با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • رنگ آبی در لب ها، زبان، ناخن های دست و پا
  • به مدت 20 ثانیه یا بیشتر نفس نمی کشد

اگر کودک شما:

  • در پایان هر نفس غرغر یا ناله می کند
  • دارای سوراخ های بینی سرخ شده است، به این معنی که آنها سخت تر کار می کنند تا اکسیژن را به ریه های خود برسانند
  • دارای عضلاتی است که روی گردن، اطراف استخوان های ترقوه یا دنده ها کشیده می شوند
  • علاوه بر مشکلات تنفسی در تغذیه نیز مشکل دارد
  • علاوه بر مشکلات تنفسی، بی حال است
  • تب دارد و همچنین مشکلات تنفسی دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha