یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه مصرف دخانیات به مدارس ابتدایی رسیده است،از گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت خبر داد.

مصرف دخانیات به مدارس ابتدایی رسیده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد رضا مسجدی،دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در نشست خبری با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در جامعه، بیان داشت:در برنامه هفتم توسعه کشور هیچ مطلب و موضوعی در خصوص دخانیات وجود ندارد.

وی ادامه داد:ما به عنوان جمعیت مبارزه با دخانیات مطلبی در این خصوص منتشر کردیم.کمترین مالیات مربوط به حوزه دخانیات است؛ب توجه به اینکه مافیای بزرگ پشت دخانیات وجود دارد تا مالیات پرداخت نشود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:سازمان امور مالیاتی برای بودجه سال جاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه دخانیات مالیات تعیین کرد اما این عدد به ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

مسجدی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توسعه کشاورزی و کشت محصولات استراتژیک،افزود:متاسفانه برای تولید و کشت تنباکو و توتون تسهیلات اعطا می شود.

وی با بیان اینکه سیگار و قلیان دروازه ورود به مواد مخدر است،گفت:سن اعتیاد به دخانیات به ۸و ۹ سال رسیده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با اشاره به ضرورت تبلیغ مصرف دخانیات،ابراز داشت:متاسفانه در فیلم ها و سریالها مصرف دخانیات توسط بازیگران تبلیغ می شود.

وی تصریح کرد:باید صحنه مصرف دخانیات در فیلم ها و سریالها حذف شود و از تکرار آن جلوگیری شود.

مسجدی با بیان اینکه دختران و پسران ۹-۱۰ ساله سیگار و دخانیات استفاده می کنند،گفت:طرح پاد یا همان پیشگیری از استعمال دخانیات در پایه هفتم مدارس اجرا می شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با اشاره به اجرای طرح پاد در ورامین،اظهار داشت:۵ هزار دانش آموز دبیرستانی در این شهرستان تحت نظر و اجرای این طرح هستند و بحث جلوگیری از استعمال دخانیات و انجام کارهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

مسجدی با بیان اینکه هرسال ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند،ابراز کرد:برای آموزش هزینه زیادی نمی خواهد در حالی که در سالها ۱۵۰ هزار مورد سرطان اتفاق افتاده و حدود ۵۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی برای جوانان،افزود:ایران عضو معاهده کنترل دخانیات است و باید در سال ۱۴۰۴ استعمال دخانیات در کشور ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

مسجدی یادآور شد:قرار است در شهریورماه تیمی از سازمان جهانی بهداشت برای پایش مصرف و کنترل دخانیات به ورامین بیایند و این منطقه را در حوزه های مختلف با توجه به اینکه شهر بدون دخانیات تعیین شده بررسی کنند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با تاکید بر ایجاد و گسترش قهوه خانه پاک،گفت: اخیرا وزیر بهداشت نامه مهمی در خصوص وسائل جدید مواد دخانی مانند کیپ به وزارت ضمن نوشته است.
مسجدی با بیان اینکه در دنیا مبارزه با دخانیات جدی دنبال می شود،افزود:در کیپ و سیگار الکترونیکی عوامل مختلف بیماری زائر و سرطان وجود دارد و اتحادیه اروپا در حال تحریم است.

وی یادآور شد:در ۲ سال گذشته قیمت سیگار چند برابر شده اما متاسفانه سیگار الکترونیک قیمت ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان وارد کشور می شود و خبرها حکایت از تلاش برای ساخت و ایجاد کارخانه سیگار الکترونیک دارد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات افزود:عده ای با اسم اشتغال زائر به دنبال سود هستند و در خصوص دخانیات قانون خوب اجرا نمی شود.

مسجدی با بیان اینکه سالانه ۷۱ میلیارد نخ در کشور تولید می شود،خاطرنشان کرد:گردش مالی دخانیات ۳ هزار میلیارد دلار برابر با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ایجاد کارخانه تولید دخانیات از ۶ کارخانه به ۳۸ واحد رسیده است،متذکر شد: علی رغم تحریم ها دخانیات و سیگار تنها کالاهایی است که تحریم نشده اند.

مسجدی با تاکید بر اینکه فروش نخی سیگار به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است،گفت:متاسفانه هیچ نظارتی بر اجرای قانون مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با بیان اینکه طبق قانون تولید و عرضه توتون و قلیان ممنوع است،ابراز کرد:متاسفانه مصرف سیگار به پایه های ابتدایی رسیده است و باید با روش های جدید در این خصوص کار کنیم.

مسجدی با بیان اینکه مصرف قلیان و سیگار در دانشجویان پزشکی در سالهای آخر زیاد شده است،افزود:باید قهوه خانه پاک یعنی عاری از مصرف دخانیات تبلیغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha