طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، برای پاک کردن جوهر و رنگدانه خالکوبی با استفاده از دستگاه های لیزری ممکن است، اما با خطراتی همراه است. 

از انجام تتو پشیمان شده ای ؟

به گزارش سلامت نیوز از هلث دی چه از روی هوس خالکوبی کرده باشید و چه پس از فکر زیاد، آن جوهر روی بدن شما نسبتاً دائمی است.

FDA چندین نوع لیزر را برای روشن کردن یا پاک کردن تاتو پاک کرده است. آنها باید توسط یا تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده شوند. این فرآیند مستلزم استفاده از نوع صحیح لیزر، درک نحوه واکنش بافت و دانستن نحوه درمان ناحیه بعد از عمل است.

یکی از چالش های حذف تتو این است که خالکوبی بیشتر از عمق پوست است. سوزن جوهر را به پوست تزریق می کند و به اپیدرم یا لایه بیرونی نفوذ می کند. همچنین یک قطره جوهر به درم، لایه زیرین، رسوب می کند.

سلول های درم پایدارتر از سلول های اپیدرم هستند، که به گفته FDA، به این معنی است که جوهر در طول عمر فرد در جای خود باقی می ماند.

طبق گفته FDA، لیزر رایج ترین روش برای پاک کردن یا روشن کردن خالکوبی است. انرژی لیزر جوهر خالکوبی را به ذرات کوچک خرد می کند و سیستم ایمنی بدن این ذرات را به مرور زمان پاک می کند.

بسته به رنگ خالکوبی ممکن است از انواع مختلفی از لیزر استفاده شود. FDA در انتشار خبری توضیح داد که رنگ های مختلف جوهر طول موج های مختلف نور را جذب می کند.

به همین دلیل، از بین بردن خالکوبی های چند رنگ ممکن است نیاز به استفاده از چندین لیزر داشته باشد. سخت ترین رنگ ها برای حذف سبز، قرمز و زرد هستند. آبی تیره و مشکی ساده ترین هستند.

پاک کردن خالکوبی های آرایش دائمی بسیار دشوار است زیرا رنگدانه در این رنگ ها در صورت درمان با لیزر می تواند اکسید شده و سیاه شود. پس از اکسید شدن رنگدانه، نمی توان آن را با لیزر درمان کرد.

آرایش دائمی خالکوبی است که به جای ابرو، خط چشم یا خط لب است.حذف لیزر نیاز به درمان های متعدد با چند هفته بین مراحل دارد تا به پوست زمان برای بهبودی بدهد. اندازه خالکوبی و رنگ ها بر مدت زمان درمان و تعداد مورد نیاز تأثیر می گذارد.

حذف کامل تاتو ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد

حذف خالکوبی با لیزر می تواند دردناک باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا خاطرنشان کرد، این مانند کوبیدن یک نوار لاستیکی ضخیم روی پوست است. می توان از کرم بی حس کننده استفاده کرد.

یکی از عوارض حذف خالکوبی این است که پوست تحت درمان ممکن است روشن تر از پوست اطراف آن باشد. جای زخم، عفونت، خونریزی ، قرمزی یا درد از دیگر عوارض جانبی احتمالی است.


روش های دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند برای پاک کردن خالکوبی وجود دارد.

اینها عبارتند از درم ابریژن، که در آن از یک برس سیمی یا ساینده برای "کشیدن" لایه بالایی پوست استفاده می شود. نوع متفاوتی از لیزر می تواند کل لایه بالایی پوست را بسوزاند. پوستی که خالکوبی در آن قرار دارد نیز می تواند با جراحی برداشته شود.

این روش‌ها رنگدانه را حذف نمی‌کنند، بلکه پوست را در بالا و اطراف رنگدانه زخمی می‌کنند تا پاسخ ایمنی را تحریک کنند که ممکن است رنگدانه را با بهبودی پوست روشن کند.

اگرچه پتانسیل روشن کردن رنگدانه با این روش ها وجود دارد، اما پتانسیل بیشتری برای ایجاد زخم و اثرات نامطلوب زیبایی وجود دارد.

اگرچه گفته می شود برخی از کرم ها و پمادها به شخص اجازه می دهند تا خالکوبی خود را پاک کند، اما این محصولات توسط FDA بررسی نشده اند. هیچ مدرکی مبنی بر ایمن یا موثر بودن آنها وجود ندارد. محصولات ممکن است باعث بثورات پوستی، سوختگی یا اسکار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha