چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 359047

«گافر و پارامون» منطقه‌ای در شهرستان بشاگرد هرمزگان پر از عقرب‌های کشنده است. عقرب‌هایی که سالانه صدها نفر در شهرستان بشاگرد را نیش می‌زنند و گرچه اغلب بیماران درمان می‌شوند، اما مرگ به واسطه عقرب‌زدگی به نوعی در این منطقه رایج است.

کمین عقرب ها در راه‌های‌صعب‌العبور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در هفته‌های اخیر کودک 6ساله‌ اهل روستای «ذهاب» در این بخش بر اثر عقرب‌زدگی جان خود را از دست داد. حسن تقوی یکی از اهالی بخش به می‌گوید که «گافر و پارامون در انتهای شهرستان بشاگرد قرار دارد و عقرب‌های کشنده در این بخش فراوان است. اخیرا به‌دلیل عقرب‌گزیدگی و نبود آمبولانس جان یک کودک از دست رفت. در واقع شرایط مناسبی در بخش وجود ندارد به‌طوری که عقرب‌زدگی از یک سو و از سویی دیگر نبود آمبولانس جان اهالی منطقه را می‌گیرد.»



مرگ زنان باردار


«به لطف الهی کرونا به اهالی گافر و پارامون آسیبی نزد، اما بیشترین آمار فوتی در گورستان‌های روستاهای بخش متعلق به عقرب‌گزیدگی و زنان باردار است. این موضوع سبب نگرانی ما شده است.» این گفته بخشدار گافر و پارامون است. علی نورانی می‌گوید: «با توجه به اینکه بشاگرد پراکندگی زیادی دارد، با محرومیت‌های بسیاری هم مواجه است به‌ویژه در بخش گافر و پارامون که مسافت مسیر، نداشتن جاده مناسب و آمبولانس به همه روستاهای این بخش آسیب می‌زند.» بخشدار گافر و پارامون تأکید می‌کند که «هر هفته در بخش گافر و پارامون عقرب‌زدگی اتفاق می‌افتد و در واقع هفته‌ای نیست که عقرب‌زدگی گزارش نشود؛ عقرب‌هایی که بسیار سمی و کشنده هستند.»



پشت کوه و زیر کوه


جمعیت بخش گافر و پارامون بیش از 11هزار نفر است. این منطقه از 2قسمت تشکیل شده و مابین آن کوهی قرار دارد. یک مسیر پشت‌کوه و مسیر دیگر زیرکوه نام دارد. در پشت‌کوه درمانگاه «سیت و ماسیتی» قرار دارد و در زیرکوه درمانگاه «تنیسور». در واقع هر دو مسیر که به درمانگاه منتهی می‌شود، فاقد آمبولانس است.

بخشدار گافر و پارامون در این‌باره می‌گوید: «درمانگاه سیت و ماسیتی و درمانگاه تنیسور مجهز به آمبولانس نیستند و زنان باردار و موارد عقرب‌زدگی نمی‌توانند خود را به پزشک درمانگاه برسانند و متأسفانه تعدادی از آنها جان خود را از دست می‌دهند. امیدواریم که فریاد اهالی بخش گافر و پارامون به گوش مسئولان برسد و کاری برای دغدغه‌های بحق مردم این منطقه انجام دهند.» نورانی اضافه می‌کند: «با اینکه درمانگاه تنیسور 5کیلومتر با جاده آسفالت فاصله دارد، اما درمانگاه سیت و ماسیتی 60کیلومتر از جاده آسفالت دور است.»



4روستا


در 4روستای «ذهاب»، «زهباریک»، «کهورانی» و «خوشاب» در 5سال گذشته بیشتر از 12نفر به‌دلیل عقرب‌زدگی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین 6زن باردار به‌دلیل نبود آمبولانس جان خود را در این روستاها از دست داده‌اند. به‌گفته فرماندار شهرستان بشاگرد، در این شهرستان عقرب‌زدگی را همیشه داشته و داریم.

به‌دلیل تعداد بالای عقرب در این شهرستان، افراد نباید در محل زیست عقرب‌ها حضور پیدا کنند یا اینکه احتیاط لازم را به عمل بیاورند.» یعقوب دادعلی‌زاده می‌گوید: «جاده‌های روستاهای بشاگرد اغلب آسفالت نشده بودند، اما حالا نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتر شده است. البته بیش از هزار کیلومتر جاده‌ روستایی نامناسب در این شهرستان وجود دارد که نیاز فوری به مناسب‌سازی دارند.

در این راستا اقداماتی تاکنون صورت گرفته، ولی هنوز وضعیت مطلوب نیست.» فرماندار بشاگرد تأکید می‌کند: «یکی از مشکلات اساسی در بشاگرد نبود آمبولانس است. برای همین، امسال مصوبه‌ای برای تهیه 110آمبولانس داشتیم و اکنون در حال انجام این امور هستیم.» آنطور که رئیس بنیاد مستضعفان ‌ماه پیش اعلام کرد این نهاد از سال1398 تاکنون ۱۰۰آمبولانس با تجهیزات کامل پیش‌بیمارستانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم اهدا کرده است و اهالی این منطقه امیدوارند در آینده یکی از این آمبولانس‌های اهدایی بنیاد سهم‌شان شود تا حداقل آمار مرگ‌ومیر بر اثر حوادث پایین بیاید.


آمار عقرب‌گزیدگی


بنابر آمار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در فروردین امسال 40درصد، در اردیبهشت‌ 31درصد و در خرداد نیز بیش از 25درصد نسبت به همین ماه‌ها در سال گذشته با افزایش عقرب‌گزیدگی‌ها مواجه شده است. درحالی‌که در تیر1401 بیش‌از 680عقرب‌گزیدگی ثبت شده، در تیر امسال این رقم به 942مورد رسیده است.


رویا جهانگیری، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی بشاگرد به همشهری می‌گوید: «گاهی آمار سالانه عقرب‌گزیدگی در برخی مناطق این استان به هزار نفر هم می‌رسد، اما اغلب درمان می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha