تحقیقات، تنهایی و انزوای اجتماعی را با ایمنی ضعیف تر و افزایش خطرات سلامتی مرتبط دانسته است. کارشناسان می گویند که ایجاد دوستی های معنادار می تواند به افراد کمک کند احساس کنند متعلق به یک جامعه هستند و رفاه کلی را ارتقا می دهد.

چرا مردان نباید تنها بمانند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، به نظر می رسد مردان نسبت به زنان کاهش چشمگیرتری در روابط دوستانه دارند. سه دهه پیش، تنها 3 درصد از مردان گزارش دادند که هیچ دوست صمیمی ندارند اما در سال 2021، 15 درصد گفتند که اصلاً دوستی صمیمی ندارند که این افزایش پنج برابری است.

کان تران، مددکار اجتماعی بالینی و تروما درمانگر مستقر در سیاتل، گفت: «مردان اغلب در محیطی اجتماعی می شوند که در آن نقش های جنسیتی کلیشه ای مردان را به عنوان افرادی «خشن» نشان می دهد که قادر به تحمل درد و رنج هستند».

او گفت که به دلیل انتظارات اجتماعی، آنها تمایل دارند احساسات و افکار خود را منزوی و درونی سازی کنند و برای خود نگه دارند.

تران اضافه کرد که به مردان نیز آموزش داده می شود که متکی به خود باشند و کمک نخواهند که می تواند منجر به عصبانیت، استرس، اضطراب و افسردگی آنها شود.

چرا مردان نباید تنها بمانند؟

تنهایی و انزوای اجتماعی با 29 درصد افزایش خطر بیماری قلبی و 32 درصد افزایش خطر سکته مغزی در بزرگسالان 50 سال و بالاتر همراه است. کمبودهای اجتماعی نیز با احتمال بالاتر مرگ زودرس مرتبط می شود.

تنهایی مزمن می تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) شود که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که تنهایی می‌تواند بیان ژن‌های دخیل در التهاب را افزایش دهد و در عین حال آنهایی که در پاسخ‌های ضد ویروسی نقش دارند را کاهش دهد.

اما بر اساس بررسی سیستماتیکی که امسال در Frontiers in Psychology منتشر شد، دوستی‌های با کیفیت بالا می‌توانند از افسردگی و اضطراب محافظت کنند و به رفاه کلی منجر شوند.

هانگ افزود: «داشتن دوستی های قوی و معنادار می تواند به افراد کمک کند احساس کنند بخشی از یک جامعه هستند که برای سلامت عاطفی ضروری است.»

او گفت: «به‌ویژه مردان، اغلب به دوستی‌های خود برای حمایت و تشویق در زمان‌های چالش‌برانگیز زندگی تکیه می‌کنند.»

چگونه روابط دوستانه با کیفیت تری ایجاد کنیم

اولین قدم برای خروج از چرخه رکود دوستی این است که درک کنیم که داشتن دوستان در اطرافمان کاملاً خوب است؛ برای مردان، برقراری ارتباط با دیگران از طریق یک علاقه مشترک، مانند پیوستن به باشگاه ها، شرکت در رویدادها، یا شرکت در کلاس ها آسان تر است. اما انجام این مراحل فعال همیشه آسان نیست.

«بهتر است شکل گیری ارتباط و دوست پردا کردن را با قدم های کوچک شروع کنید و هر بار یک کار را انجام دهید. سعی نکنید به یکباره به گروه های زیادی بپیوندید. یک دوست خوب پیدا کنید و شروع به ایجاد یک دوستی سالم و باز با این شخص کنید. تکرار و تمرین مداوم به ایجاد یک رابطه ی قوی و سالم با خود و دیگران کمک می کند.

مهمترین بخش ایجاد یک دوستی حفظ و نگهداری است؛به طور منظم با دوستان و اعضای خانواده تماس بگیرید و با ارسال پیام یا برنامه ریزی تماس در تماس باشید.

در ایجاد روابط جدید، تعامل منظم، ارتباط صادقانه و گوش دادن فعال برای رشد روابط ضروری است. مردان باید تلاش کنند تا در مورد احساسات خود باز باشند و فعالانه به صحبت های دیگران گوش دهند."

چگونه از دیگران در زندگی خود حمایت کنید

اگر دوست یا عزیز شما برای یافتن دوستان جدید تلاش می کند، یکی از راه هایی که می توانید از آنها حمایت کنید، گنجاندن آنها در برخی از برنامه های اجتماعی خود است.

همچنین می‌توانید در مواقعی که به کسی نیاز دارند به آنها گوش دهید و سؤالات متفکرانه‌ای در مورد زندگی روزمره آنها بپرسید. این به معنای فراتر رفتن از جمله ساده "چطوری؟" و پرسیدن سوالات عمیق در مورد علایق یا رویدادهای زندگیشان است.

وقتی کسی از نشان دادن احساسات خود احساس ناراحتی می کند، ممکن است از اینکه ضعیف تلقی شود بترسد. در این مورد، دوستان و خانواده می‌توانند فضای امنی را فراهم کنند که در آن گفتگوهای صادقانه تشویق می‌شوند و بیان احساسی ارزشمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهران IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    دوست اگر خوب بود خدا برای خودش دوست انتخاب میکرد