رییس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پروژه بزرگ تحقیقاتی تزریق سلول‌های بنیادی به نخاع کودکان مبتلا به فلج مغزی پس از ۱۰ سال تحقیقات در مشهد به ثمر نشست.

درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی در مشهد به ثمر نشست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر احمد شاه فرهت روز شنبه افزود: جداسازی سلول‌های بنیادی بند ناف و فرآیند خالص‌سازی و تزریق آن به نخاع کودکان دارای فلج مغزی و بررسی میزان اثر بخشی آن در کمک و بهبود درمان، برای نخستین بار در کشور توسط محققان و دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسید و اکنون این روش درمانی و علمی به عنوان یک فرآیند درمانی در بیمارستان‌های مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سلول‌های مغزی برخی از نوزادان در دوران جنینی و یا بدو تولد تخریب می‌شود، بیان کرد: فلج مغزی مشکلاتی نظیر عدم تکلم صحیح، عدم یادگیری دقیق و گاهی عدم تحرک را برای کودک به همراه دارد.

رییس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: پیش از این روش‌های درمانی متعدد و مختلفی در سطح دنیا برای کودکان فلج مغزی صورت گرفته است که اثرات آن به درمان کامل نرسیده بوده است، این طرح تحقیقاتی که حدود ۱۰ سال به طول انجامید، با کمک موسسه رویان تهران آغاز و فرآیند خالص‌سازی در تهران انجام و در اتاق عمل به کودک فلج مغزی در مشهد تزریق شد.

وی با اشاره به بی‌خوابی‌ها و نگرانی‌های زیاد پس از تزریق این سلول‌ها به نخاع یک کودک فلج در مشهد بیان کرد: در این شرایط به صورت شبانه‌روزی در بیمارستان حضور داشتیم که پس از چند روز برای نخستین بار شاهد لبخند کودک فلج مغزی و حرکت پاهای او بودیم و مقداری از فعالیت مغزی و تکلم کودک نیز بهبود یافت.

دکتر فرهت بیان کرد: اهمیت این حرکت علمی که به کمک تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت، برای نخستین بار در دنیا و دستاورد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است و به دنبال آن هستیم که با گسترش تحقیقات به روش های درمان کامل کودکان فلج مغزی دست پیدا نماییم.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha