مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فرونشست به ابرچالش در اصفهان تبدیل شده است و برای حل این بحران نیازمند عزم ملی برای احیای زاینده رود و تخصیص بودجه مصوب هستیم.

«فرونشست» به ابرچالش اصفهان تبدیل شده است/جریان دائمی «زاینده رود»، تنها راهکار رفع معضل

به گزارش سلامت نیوز، منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه زبانه‌هایی فرونشست شهر اصفهان را فرا گرفته است، اظهار کرد: فرونشست زمین در دشت اصفهان_ برخوار و دشتهای پر خطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان.اردستان، فلاورجان، گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاهای جی پی اس توسط سازمان های زمین شناسی، نقشه برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته و نرخ محاسبه شده در دشت ها توسط سازمان زمین شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتیمتر در سال در مناطق مختلف تعیین شده است.

وی افزود: بر این اساس در سال ۱۴۰۱ مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گزارش مطالعاتی با هدف ارائه راهکارهای اجرایی کاهش خطرات فرونشست زمین در محدوده های سکونتگاهی اصفهان ارایه نمود که با توجه به طرح موضوع در جلسات ستاد مدیریت بحران استان و به‌منظور پیشگیری از آثار مخرب این پدیده و جلوگیری از بروز خسارات فرونشست زمین که بعنوان یک ابر چالش برای اصفهان تهدید جدی است.

شیشه فروش تاکید کرد: نیاز است ضمن توجه ملی برای پیشگیری و کنترل این پدیده اقدامات زیر توسط بخشهای اجرایی در اسرع وقت در استان به اجرا درآید.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان انجام عملیات سنجش فرونشست زمین توسط سازمانهای زمین‌شناسی و نقشه برداری کشور با استفاده از تکنیک‌های دورسنجی پردازش شده است و تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌های میدانی با نصب دستگاههای جی پی اس در ۲۵ ایستگاه جانمایی شد.

وی اضافه کرد: مطالعات پهنه‌بندی خطر و تعیین نرخ فرونشست زمین در دشتهای دامنه داران کوهپایه و نجف اباد انجام شده است و سطح ایستابی و ضخامت آبخوان، میزان تغییرات افت سطح ابهای زیرزمینی در دشتهای ممنوعه تعیین شده است.

جریان دائمی زاینده رود، تنها راهکار رفع معضل فرونشست

شیشه فروش راه‌های مهار فرونشست در استات اصفهان را در جریان دائمی زاینده رود دانست و گفت: با تخصیص اعتبار از وزارت نیرو به استان اصفهان، طرح‌های تعادل‌بخشی برای جلوگیری از افت شدید سطح ایستابی به‌خصوص در محدوده کلان‌شهر اصفهان با اقدامات ویژه وزارت نیرو و همچنین اجرای طرحهای تامین آب و احیای زاینده رود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ضروری است.

وی افزود: برای جلوگیری از بارگذاری‌های غیرمجاز و انتقال آب به مناطق خارج حوضه و مغایر با مصوبات شورای عالی آب در بالادست زاینده رود و اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود از سراب تا پایاب توسط وزارت نیرو، شناسایی ومسدود نمودن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند آب بر روی چاه‌ها توسط شرکت آب منطقه ای و تخصیص اعتبار اجرای طرح توسط وزارت نیرو از راهکارهای عاجل در این حوضه آبریز خواهد بود.

شیشه فروش با تاکید بر انجام مطالعات پهنه‌بندی خطر فرونشست زمین در شهر اصفهان، گفت: این مطالعات با هدف تعیین زون های خطر، اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی و جمع‌آوری و هدایت روان‌آبهای سطحی و تغدیه سفره‌های آب زیر زمینی از طریق چاههای جذبی، تفکیک آب باران در ساختمانها و تزریق آن به چاهها ضروری است که لازم است شهرداری اصفهان نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی برای ارائه راهکارهای اجرایی اقدام کند.

وی افزود: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نسبت به انجام مطالعه و تدوین آیین‌نامه ساخت و ساز در پهنه های متاثر از فرونشست زمین و نیز تدوین آیین‌نامه بهسازی ساختمانهای آسیب دیده از این پدیده در مناطق خطر پذیر اقدام نمایند.

سازمان برنامه و بودجه نسبت به اختصاص اعتبار مصوب به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال اقدام کند

شیشه فروش تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای طرحهای کاهش اثرات پدیده فرونشست در دشت اصفهان نسبت به اختصاص اعتبار مصوب به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال به استان اصفهان اقدام نماید و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اختصاص اعتبارات و بسته‌های حمایتی اعتباری به استان برای اجرای طرح الگوی کشت اجرای طرحهای آب و خاک و آبخیزداری اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha