سرطان تخمدان از تخمدان ها شروع می شود و می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود، اما چندین مورد با عنوان عوامل خطر هستند که می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. یکی از آنها سرطان پستان است.

آیا سرطان پستان، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را بیشتر می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر سرطان سینه دارید یا یکی از اعضای خانواده شما به آن مبتلا بوده است، می تواند در ابتلای شما به سرطان تخمدان نقش داشته باشد.

سابقه خانوادگی سرطان پستان یا تخمدان

سرطان تخمدان می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اگر مادر، خواهر یا دختر شما به این بیماری مبتلا باشد، شما نیز شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارید. به همین ترتیب، اگر فقط یکی از بستگان نزدیکتان مبتلا به سرطان تخمدان باشد، احتمال ابتلا به آن تقریباً سه برابر افزایش می یابد.

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا تخمدان دارید، احتمال ابتلا به یکی از این سرطان ها افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی قوی به این معنی است:

  • بیش از یک عضو خانواده سرطان تخمدان یا پستان داشته اند.
  • فردی در خانواده شما هم سرطان پستان و هم سرطان تخمدان داشته است.
  • بیش از یک نسل در خانواده شما سرطان تخمدان یا پستان داشته اند.

درصد خطر شما افزایش می‌یابد زیرا این سرطان‌ها می‌توانند به دلیل تغییر در ژن‌های خاصی - BRCA 1 و BRCA 2 - ایجاد شوند که در خانواده منتقل می‌شود. آزمایش ژنتیکی می تواند تشخیص دهد که آیا شما این جهش های ژنتیکی را دارید یا خیر.

همچنین ژن هایی وجود دارند که هنوز شناسایی نشده اند اما بدون شک در سرطان های ارثی سینه نقش دارند.

تاریخچه شخصی سرطان پستان

اگر قبلاً سرطان پستان داشته اید ، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان داشته باشید. برخی از همان عوامل خطر که می توانند بر سرطان تخمدان تأثیر بگذارند می توانند بر سرطان پستان تأثیر بگذارند. این ممکن است شامل سنی باشد که برای اولین بار قاعدگی خود را شروع کرده اید و اینکه یائسگی را شروع کرده اید یا نه. هر گونه بارداری و درمان باروری نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.

خبر خوب این است که حتی با وجود عوامل خطر خانوادگی مانند سرطان پستان ، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کم است.سرطان تخمدان نادرتر از سرطان سینه است. اکثر زنان با سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان تخمدان یا پستان هرگز به این بیماری مبتلا نمی شوند.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده خود سابقه سرطان پستان را دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت افزایش خطر ژنتیکی، می توانید برای پیشگیری از سرطان پستان و تخمدان با یکدیگر همکاری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha