شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 359501

 از آنجایی که دنیا بیشتر به دستگاه‌های دیجیتال وابسته است، محبوبیت لنزهای مسدود کننده نور آبی افزایش یافته است. این لنزها قرار است که از چشم‌ها در برابر اثرات مضر نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش روزمره محافظت کنند.

آیا لنزهای مسدود کننده نور آبی موثر هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، محققان مزایای احتمالی لنزهای فیلتر کننده نور آبی را بررسی کردند و پس از ارزیابی دقیق ۱۷ کارآزمایی تصادفی سازی شده و کنترل شده، کارشناسان به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدند.

به نظر می‌رسد، برخلاف بسیاری از ادعاهای تبلیغاتی، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد لنزهای فیلتر کننده نور آبی تسکین قابل توجهی را از فشار چشم که اغلب به استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش نسبت داده می‌شود را ارائه می‌دهند.

این بررسی که کارایی کوتاه‌مدت (از دو ساعت تا یک هفته استفاده این لنزها) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، هیچ شواهد قابل‌توجهی مبنی بر اینکه این لنزها تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت خواب دارند یا محافظت در برابر آسیب احتمالی شبکیه را ارائه می‌دهند، یافت نشد.

دامنه بین‌المللی تحقیق اعتبار آن را بیشتر تقویت می‌کند. تجزیه و تحلیل بر روی داده‌های ۶ کشور متمرکز بود که در مجموع ۶۱۹ شرکت‌کننده را شامل می‌شد. نتایج به‌طور مداوم به شکاف بین وعده‌های بازاریابی و شواهد علمی اشاره می‌کند.

پروفسور لورا داونی، محقق ارشد این بررسی و رئیس آزمایشگاه داونی در دانشگاه ملبورن، به مصرف‌کنندگان و متخصصان مراقبت از چشم در مورد یافته‌ها هشدار داد.

پروفسور داونی گفت: ما دریافتیم که ممکن است استفاده از لنزهای عینک فیلتر کننده نور آبی برای کاهش فشار چشم مرتبط با استفاده از رایانه، در مقایسه با لنزهای فیلتر کننده غیرآبی، هیچ مزیتی نداشته باشد.

وی همچنین تأکید کرد که تأثیر این لنزها بر کیفیت بینایی، نتایج خواب و سلامت طولانی مدت شبکیه چشم مبهم است و افراد هنگام تصمیم‌گیری برای خرید این عدسی‌های عینک باید از این یافته‌ها آگاه باشند.

پروفسور داونی می‌گوید که این لنزها اغلب برای بیماران تجویز می‌شوند و ادعاهای بازاریابی زیادی در مورد مزایای بالقوه آنها وجود دارد که ممکن است برای بیماران گیج‌کننده باشد.

لنزهای فیلتر کننده نور آبی معمولاً بر اساس محصول خاص حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha