یک مقام ارشد دولت طالبان امروز با گفتن این که حاکمیت فعلی افغانستان روابط خوبی با همسایگانش دارد، مدعی شد که مسئله حق‌آبه ایران با تفاهم و گفت‌وگو حل‌وفصل شده است.

فوری؛ طالبان از حل مسئله حق‌آبه ایران خبر داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان امروز در مراسم گرامی داشت صدو چهارمین سالروز استقلال کشور از استعمار انگلیس گفت: مسئله آب با ایران به جای جنگ، با خوشحالی زیاد با تفاهم حل شده است. این مثال سیاست و تعامل خوب مان با جهان است.

عبدالکبیر افزود: ما افغانستان را در میدان سیاسی چنان می‌درخشانیم که رقیب جهان شود. اقتصاد افغانستان را روی پای خود استوار می‌کنیم تا کشور از لحاظ اقتصادی نیز خودکفا گردد.

او افزود که «در گذشته گاهی اوقات حملات کوچکی از جانب برخی همسایه‌ها در سرحدات صورت می‌گرفت، اکنون، الحمدلله بسیار کم شده است.»

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان تاکید کرد که «حالا جهان این را درک کرده است که تعامل با امارت اسلامی بهترین گزینه برای امنیت مطمئن و ثبات منطقه‌ای و جهانی است.»

او خاطر نشان کرد: هدف مبارزه ۲۰ سال جهاد ما این بود که اشغال پایان یابد و نظام اسلامی حاکم شود، حالا که به این هدف رسیدم باید با تمام توان تلاش کنیم که در تمام عرصه‌ها به خودکفایی برسیم.

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام ارشد دولت طالبان در پی این مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند، گفت: بر مبنای قرارداد ۱۳۵۱ با همکاری هیات حاکمه موقت افغانستان هیات فنی ایران از وضعیت آب در سد کجکی بازدید کرد. این هیات اکنون به تهران بازگشته و ما منتظر هستیم که گزارش فنی آنها را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند ادامه دارد، تصریح کرد: گزارش اولیه بیانگر خشکسالی در این منطقه و در مسیر است ولی ما تاکید بر این داشته‌ایم تا زمانیکه تیم ما از سرچشمه سد کجکی بازدید نکند و گزارش فنی در این ارتباط ارائه داده نشود این صحبت هیات حاکمه افغانستان که خشکسالی هست نمی‌تواند ملاک باشد و ما امیدواریم که هر چه زودتر گزارش هیات را در این زمینه دریافت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha