شاید باورش برایتان سخت باشد، اما یک شیر بزرگ از باغ‌وحش ساری دزدیده، به کشورهای حاشیه خلیج فارس برده و ٥٠٠میلیون هم برای آن پرداخت شد.

بی خبری مدیرکل محیط‌زیست مازندران از ماجرای شیر دزدی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در کمال آرامش. حالا وقتی دزدان دوباره بازگشتند تا یک میمون را بدزدند، پلیس آنها را دستگیر کرد. نکته قابل تامل این است که همراه با این دزدان یک قبضه تبر، یک قبضه قمه، پنج دستگاه دوربین مداربسته و یک قبضه سلاح شکاری نیز پیدا شد. این ماجراهای عجیب‌وغریب در حالی رخ داده که مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران از ماجرای شیر دزدی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

ماجرا از این قرار است که شیر حیوان کوچک و آرامی نیست که سارقان آن را داخل کیف‌شان بگذارند و با خودشان حمل کنند، نکته اینجاست که بیرون بردن این شیر از باغ‌وحش باید با نقشه از پیش طراحی شده، همراه باشد. به گفته ایمان معماریان، که سال‌ها دامپزشک باغ‌وحش ارم بوده است، این حیوان اگر رام بوده باشد، خروجش از باغ‌وحش راحت‌تر بوده، اما اگر رام هم نبوده، با بیهوش‌کردن آن را از باغ‌وحش به بیرون منتقل کرده‌اند. وزن این حیوان نیز چنان نیست که امکان جابه‌جایی‌اش به‌راحتی باشد و حتما وسیله نقلیه وارد محوطه باغ‌وحش شده تا این شیر را به بیرون بکشد.

باغ‌وحشی که امنیت ندارد


این دامپزشک توضیح می‌دهد: «آنچه در این ماجرا اهمیت دارد، نبود امنیت در این محدوده است که در صورت وجود گونه‌های نایاب باید فکری برای آن کرد.»او در مورد تولید این گونه شیر می‌گوید: «این شیر بومی خود ایران نیست، اما نکته‌ای که در مورد آن بسیار اهمیت دارد این است که تکثیر این گونه شیر در کشور ما بسیار زیاد رخ می‌دهد، یعنی آمار تعداد این شیرها نیز وجود ندارد، حتی به‌صورت غیرقانونی و در برخی منازل مسکونی تکثیر و توله‌های آنها فروخته می‌شود.»


معماریان توضیح می‌دهد: «این شیر آفریقایی خیلی راحت رام می‌شود، اما با این وجود، یک گونه وحشی به شمار می‌رود و بسیاری از شیوخ که در کشورهای حوزه خلیج‌فارس زندگی می‌کنند، متقاضی خرید این گونه شیر هستند.»

گزارشی از سرقت شیر از باغ‌وحش نداشته‌ایم


ماجرا وقتی بیشتر معمایی می‌شود که کاویان، مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران، در گفت‌وگو با «شهروند» بیان می‌کند: «تاکنون گزارشی از سرقت شیر از باغ‌وحش نداشته‌ایم و به تازگی که سارقان میمون دستگیر شده‌اند، پرده از این ماجرا برداشته شده است.» او توضیح می‌دهد: «هر سال مجموعه‌ای از گزارش‌های ماهانه از سرشماری حیوانات در مراکز مختلف درج می‌شود و در صورتی که جابه‌جایی حیوان یا فروش هر گونه‌ای رخ دهد، به ما اطلاع داده می‌شود، اما تا به امروز ماجرای سرقت از قفس شیرها به ما اطلاع داده نشده بود و بر اساس گزارش پلیس، از این ماجرا آگاه شدیم.» او با اشاره به اینکه این باغ‌وحش خصوصی است و مجوز موقت برای نگهداری حیوانات داشته، تاکید می‌کند: «قرار بر این بود که صاحب باغ‌وحش، مکان آن را تغییر دهد، در واقع مهرماه مجوزش به پایان می‌رسید، اما هنوز اقدامی برای جابه‌جایی نکرده است.»

هیچ خبری از سرقت به حیات‌وحش استان داده نشده است


کورش ربیعی، رئیس اداره حفاظت و حیات‌وحش استان مازندران، توضیح می‌دهد: «بعد از دزدیده‌شدن میمون‌ها خبر سرقت شیر از باغ‌وحش درز پیدا کرد و تا پیش از این، مسئولان این باغ‌وحش خبری از این سرقت نداده بودند و نمی‌توانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم.»

شیر باغ‌وحش ساری بیمار بود


این در حالی است که محمدعلی یکتانیک، کارشناس محیط‌زیست، در گفت‌وگو با «شهروند» به این موضوع اشاره می‌کند که این نوع نژاد شیر به خاطر تداخل نژادی که به‌شدت در مورد آن رخ می‌دهد، بسیار بیمار بوده و در واقع شیر فرتوتی به شمار می‌رود. اما نکته اینجاست که از مدت‌ها پیش این شیر بیمار بود و حتی خبر بیماری‌اش مدتی قبل رسانه‌ای شده بود.


او با اظهار تعجب از اینکه چطور کسی برای این شیر بیش از ٥٠٠میلیون تومان پرداخت کرده است، ادامه می‌دهد: «این شیر به‌شدت زادآوری می‌کند و هیچ برنامه‌ای نیز برای جلوگیری از تکثیر آن وجود ندارد. خیلی راحت توله‌های این شیرها قاچاق شده و توسط دلال‌ها خریدوفروش می‌شود، به همین دلیل نیازی به این همه نقشه برای خروج این شیر از باغ‌وحش وجود نداشت. ما باید منتظر ادامه تحقیقات پلیس درمورد این ماجرا باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha