چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 359718

 کارشناس و مسئول بخش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ظروف یک‌بارمصرف، چند بار مصرف ساخته نشده‌اند و چند بار مصرفی از آنها برای سلامتی مضر است.

معضلات استفاده از ظروف یک‌بارمصرف

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،ندا قسامی در خصوص معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم در جهت پیشرفت صنعت، تقاضای مردم برای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف افزایش‌ یافته است. صرفه‌جویی در زمان از جهت سرعت استفاده و استفاده در مکان‌های عمومی و موارد بهداشتی، از جمله مزایای خرید این ظروف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مکان‌های مختلف استفاده از این ظروف جز عوامل ضروری زندگی بشر شده، افزود: اما غافل از اینکه تعداد دفعات استفاده از آنها و شرایط استفاده از ظروف یک‌بارمصرف بسیار مورد اهمیت است. این ظروف یک‌بارمصرف هستند و برای چند بار مصرفی ساخته نشده‌اند، بنابراین برای چند بار مصرفی از آنها مضر است.

کارشناس و مسئول بخش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: ظروف یک‌بارمصرف انواع مختلفی دارند، از جمله ظروف پلی‌استایرن، ظروف پلی‌پروپیلن، گیاهی و انواع مختلف دیگر اما برای نوشیدنی‌های داغ و غذاهای داغ بهتر است از ظروف کاغذی، گیاهی یا پلی‌پروپیلن استفاده شود. البته در جهت استفاده از ظروف پلی‌استایرن محدودیت دمایی داریم و صرفاً تا دمای ۶۵ درجه باید مواد غذایی در آنها مصرف شود.

این کارشناس درباره آسیب‌های ناشی از این ظروف، تصریح کرد: ظروفی که از جنس پلی‌پروپیلن باشند به دلیل اینکه پلیمرها زنجیره‌ای و زنجیرهای بلند هستند احتمال تکه‌شدن زنجیره کمتر است، اما ظروف پلی‌استایرن به این شکل نیست و تجمع آن‌ها و ضررهای آن‌ها بیشتر روی کبد افراد است و استفاده بیش از اندازه آنها مشکل‌ساز خواهد بود، ولی در حالت معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: گاهی شرایط بهداشتی ایجاب می‌کند از این ظروف استفاده کنیم، اما در حالت معمولی توصیه می‌شود از ظروف معمولی و شیشه‌ای استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha