تعامل با یک فرد خودشیفته می تواند باعث ایجاد احساس سردرگمی، ناامیدی، عصبانیت و ناراحتی شود؛ چه یک دوست باشد یا یکی از اعضای خانواده، همکار یا همسایه، برخورد با آنها ممکن است دشوار باشد و شما را خسته کند.

چگونه دربرابر یک انسان خودشیفته از خود مراقبت کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، در واقع، تحقیقات به ما نشان می‌دهد که ویژگی‌های کلیدی خودشیفتگی، یعنی خود محوری و عدم همدلی با دیگران اغلب می‌تواند مانع از تعامل خوشایند با افراد خودشیفته شود.

هنگام رویارویی با یک فرد خودشیفته، مهم است که قاطعانه و با اعتماد به نفس رفتار کنید، بنابراین آنها نمی توانند احساس شما را دستکاری کنند یا به شما فشار بیاورند.

اگر فرد خودشیفته رفتاری توهین‌آمیز از خود نشان می‌دهد، مهم است که به جای تلاش برای مقابله با آنها، خودتان را در الویت گذاشته و از آنها دور بشوید چرا که ایمنی و امنیت روانی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه به یک فرد خودشیفته پاسخ دهیم؟

موارد زیر چند استراتژی مفید هستند که می توانند به شما در پاسخ به یک فرد خودشیفته کمک کنند:

آرام و خونسرد باشید

خودشیفته ها اغلب سعی می کنند واکنش های عاطفی را برای به دست آوردن حس کنترل بر دیگران برانگیزند. آنها ممکن است به دستکاری احساست یا حقایق، دروغ، یا حملات شخصی متوسل شوند تا شما را از متزلزل کنند و بهم بریزند.

اگرچه ممکن است کنترل احساسات در این لحظه دشوار باشد، اما تمام تلاش خود را بکنید تا زمانی که با آنها سروکار دارید خونسرد بمانید، تا بتوانید مانع کنترل گری آنها بشوید.

پاسخ های خود را مختصر نگه دارید

وقتی با یک فرد خودشیفته تعامل دارید، توضیحات خود را تا حد امکان کوتاه و دقیق نگه دارید.

وقتی نوبت به برخورد با یک خودشیفته می رسد، کوتاه ترین جواب، بهترین جواب است. هرچه کمتر و کوتاه تر به آنها پاسخ بدهید، کمتر موفق می شوند احساس شما را کنترل کنند. هرچه اطلاعات بیشتری ارائه دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که با آنها وارد بحث شوید.

خودشیفته‌ها همچنین تمایل دارند از هر اطلاعاتی که شما ارائه می‌دهید برای گیج‌کردن و ایجاد احساس دیوانگی در شما استفاده کنند، بنابراین پاسخ کوتاه بهترین پاسخ است.

مرزها را تعیین و آنها را رعایت کنید

افراد خودشیفته معمولاً از شما انتظارات بیش از حدی دارند، چه در مورد کار، چه ظاهر شما یا موضوعات دیگر. ممکن است متوجه شوید که برای برآورده کردن انتظارات آنها دچار مشکل شده اید و برای محافظت از خود نیاز به تعیین حد و مرز دارید.

به مرزهایی که می‌خواهید با آن‌ها تعیین کنید فکر کنید؛ بر اساس آنچه برای شما واقع‌بینانه است آنها را مرتب و یادداشت کنید، بنابراین می‌توانید به یادداشت‌های خود مراجعه کنید و زمانی که فردخودشیفته سعی می‌کند برای شما قلدری کند یا احساست شما را دستکاری کند، موضع خود را حفظ کنید.

آنها را وادار کنید متعهد شوند

خودشیفته ها ممکن است سعی کنند با پیچاندن کلمات، انکار چیزی که گفته اند، یا دروغ گفتن، شما را متاثر کنند. آن‌ها می‌توانند حس شما را نسبت به واقعیت تغییر دهند و آنقدر آهسته و در طول زمان این کار را انجام دهند که حتی متوجه نمی‌شوید که در حال وقوع است.

می تواند برای شما مفید باشد که چیزها را به صورت مکتوب بنویسید تا اثبات درستی داشته باشید و آنها را فراموش نکنید. سعی کنید آن‌ها انتظارات و ایده‌هایشان را برایتان پیامک یا ایمیل بفرستند، به طوری که اگر بعداً سعی کردند ادعا کنند که چیز دیگری گفته‌اند، آن را به قول خودشان بیان کنید و اسناد مکتوب داشته باشید.

به عنوان مثال:

  • "زمان و مکان را برای من پیامک کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشیم."
  • "از آنجایی که در مورد محصولات قابل تحویل من اشتباهاتی وجود دارد، لطفاً خواسته های خود را برای من ایمیل کنید."
  • از آنجایی که در تعطیلات به مردم کمک می کنم، نمی توانم همه کارها را انجام دهم. لطفا اولویت های خود را برای من ایمیل کنید."

به یاد داشته باشید که رفتار آنها تقصیر شما نیست

خودشیفته ها می توانند شرور باشند و خشم یا طرد شدن آنها با هر کاری که شما انجام داده اید، تناسب ندارد.

قبل از اینکه خودتان را سرزنش کنید، با فکر کردن به اینکه یک فرد معقول در همان موقعیت چه کاری انجام می دهد و مقایسه آن با واکنش یک خودشیفته، همه چیز را در چشم انداز قرار دهید.

این تمرین می تواند به شما کمک کند تا ببینید چقدر رفتار آنها غیر منطقی و نادرست است.

10 نکته برای خلع سلاح یک کاراکتر خودشیفته

اگر خود را در مشاجره یا رویارویی با یک خودشیفته می بینید، می توانید از عبارات زیر استفاده کنید تا به شما در جدا شدن از موقعیت و رهایی از آن کمک کند.

این نکته در مورد من صدق نمی کند یا برای من کارساز نیست

خودشیفته ها ممکن است سعی کنند بدون مشورت با شما، برای شما تصمیم بگیرند. مهم است که از طرف خودتان صحبت کنید و اگر با تصمیم آنها موافق نیستید به آنها اطلاع دهید.

من می توانم احساس شما را درک کنم اما من احساس متفاوتی دارم

شما نیازی به تلاش برای اثبات اینکه چه کسی احساس درست یا نادرست دارد ، ندارید. شما می توانید یک موقعیت را متفاوت احساس کنید و این اشکالی ندارد. تلاش برای اثبات نظر خود باعث می شود آنها اطلاعات و احساست بیشتری را علیه شما استفاده کنند.

من خودم را به این شکل نمی بینم

اغلب، افراد خودشیفته سعی می کنند با ایجاد احساس منفی در شما نسبت به خودتان، احساس بهتری در خود ایجاد کنند.

من آن را طور دیگری به یاد می آورم

این به ویژه زمانی مهم و صادق است که یک خودشیفته به شما می گوید که ممکن است چیزی را درست یا غلط تصور کنید یا مسئله ای هرگز اتفاق نیفتاده است. بگذارید بدانند که آنچه را واقعاً اتفاق افتاده به خاطر می آورید تا نتوانند رویدادها را دستکاری کنند. به آنها این اجازه را ندهید که باعث شوند شما به خود شک کنید.

من فقط در صورتی با شما گفتگو خواهم کرد که مایل به تلاش برای درک دیدگاه من باشید

تعیین حد و مرز برای مکالمه از قبل می تواند این اطمینان را حاصل شود که مکالمه محترمانه تر از قبل است. در غیر این صورت، لازم نیست در مورد آن موضوع خاص با آنها بحث کنید.

من قصد ندارم توضیح دهم که چرا این موضوع برای من مهم است

گاهی لازم است در مکالمه با یک خودشیفته حد و مرزی قائل شویم، اما باید توجه داشته باشیم که وقتی دلیل آن را توضیح می‌دهیم، به آنها فرصتی می‌دهد که احساست ما را دستکاری کنند یا به ما فشار بیاورند. در چنین شرایطی، می توانید بدون ارائه توضیحات جزئی و کامل، آنچه را که برایتان مهم است، حفظ کنید.

من حاضر نیستم در مورد آن صحبت کنم

اگر یک فرد خودشیفته موضوعی را مطرح می کند که می داند شما نمی خواهید در مورد آن صحبت کنید، مهم است که تاکید کنید که مایل به درگیر شدن و بحث کردن با او نیستید و لازم نیست دلایل خود را برای عدم تمایل به بحث در مورد آن توضیح دهید.

اگر اینطوری با من صحبت کنید، من می روم

اگر یک مکالمه سالم در حال تبدیل شدن به یک مکالمه سمی است، باید حتما به آنها تاکید کنید که بی احترامی آنها را تحمل نخواهید کرد. مرزهای خود را واضح اما محکم مشخص کنید.

من این گفتگو را ادامه نمی دهم

مهم است که به مرزهای خود پایبند باشید. متوجه شوید که چه زمانی نیاز به رها شدن دارید و برای به دست آوردن آرامش از آنها فاصله بگیرید.

ممنون که مرا دعوت کردی اما من وقت کافی ندارم

اگر می خواهید ارتباط خود را با فرد خودشیفته قطع کنید، مؤدبانه اما قاطعانه به او بگویید که در دسترس یا علاقه مند به ارتباط با آنها نیستید.

در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه ای باشید

اگر برای مقابله با یک فرد خودشیفته تلاش می کنید، تماس گرفتن با دوستان، اعضای خانواده یا یک متخصص سلامت روان برای حمایت شما می تواند مفید باشد. آنها می توانند به شما کمک کنند تا احساس واقعیت خود را حفظ کنید و در حالی که برای محافظت از خود مرزهایی تعیین می کنید، از شما حمایت می کنند.

رفتار فرد خودشیفته اغلب می تواند از مرز عبور کرده و به سوء استفاده تبدیل شود. اگر با یک فرد سوء استفاده کننده و خودشیفته زندگی می کنید، حتما سعی کنید کمک حرفه ای دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha