رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رایزنی‌های متعددی با وزارت نیرو داشته‌ایم تا حقابه تمام تالاب‌ها را در همه حوضه‌های آبریز در جدول مدیریت منابع و مصارف سالانه آب ثبت کند و اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در سال آبی آینده، حتما این اتفاق بیفتد و تخصیص همه حقابه‌های محیط‌زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها براساس این جدول باشد.

توضیح درباره تخصیص حقابه‌ تالاب‌ها و رودخانه‌ها در سال آبی آینده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«علی سلاجقه» با تاکید بر این که تخصیص حقابه تالاب‌ها براساس ارقام تعیین‌شده توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، تکلیف قانونی وزارت نیرو براساس قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه با وجود تصویب این قانون در سال ۹۶ و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۹۷، در سال‌های گذشته حقابه اغلب تالاب‌های کشور به میزان کمتر از حقابه محیط‌زیستی آنها که ارقام آن توسط سازمان محیط‌زیست تعیین می‌شود، تخصیص داده شده است. البته خشکسالی و تغییر اقلیم در تخصیص ناکافی حقابه‌ها موثر بوده، اما با مدیریت بهتر منابع آبی می‌شد که متناسب با کاهش بارندگی‌ها، حقابه‌ها طوری تخصیص داده شود که امروزه تالاب‌های کشور وضعیت بهتری داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: سازمان محیط‌زیست در این زمینه به تکلیف قانونی خود عمل کرده و جدول حقابه تالاب‌ها را در بیشتر حوضه‌های آبریز به وزارت نیرو اعلام کرده است. البته در سال آبی کنونی (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲) وضعیت کشور به لحاظ دریافت بارش‌ها مناسب نبود، اما بازهم در برخی استان‌ها نظیر چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، حقابه تالاب‌ها تامین شد و در حوضه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نیز وزارت نیرو تلاش کرد که تا حدی که می‌تواند در تخصیص حقابه همکاری کند، ولی در این منطقه نیاز جدی به اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی وجود دارد تا بتوان حقابه دریاچه را به صورت کامل تخصیص داد.

وی افزود: براساس رایزنی‌های انجام‌شده، قرار است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با کاهش میزان بهره‌برداری آب در حوزه کشاورزی، بخش‌های دیگری از حقابه دریاچه در پایان شهریور رهاسازی شود تا شاهد افزایش سطح تراز این دریاچه باشیم. در سایر حوضه‌های آبریز نیز تخصیص حقابه تالاب‌ها به مسائلی نظیر لزوم تامین آب شرب و آب مورد نیاز بخش کشاورزی گره خورده است، اما طبق قانون، تامین حقابه‌های محیط‌زیستی بعد از آب شرب در اولویت دوم قرار دارد و امیدواریم شاهد همکاری‌های بیشتر وزارت نیرو در تخصیص حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها در سال‌های آینده باشیم. البته این وزارتخانه خود را متعهد به تامین حقابه‌های محیط‌زیستی می‌داند، ولی مسائل کلان موجود در مدیریت منابع آبی کشور نیز باید حل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در یکی دو سال گذشته، رایزنی‌های متعددی با وزارت نیرو داشته‌ایم تا حقابه تمام تالاب‌ها را در همه حوضه‌های آبریز در جدول مدیریت منابع و مصارف سالانه آب ثبت کند و اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در سال آبی آینده، حتما این اتفاق بیفتد و تخصیص همه حقابه‌های محیط‌زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها براساس این جدول باشد. اکنون هم در حال تکمیل جدول حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها در تمام حوضه‌های آبریز کشور هستیم تا در سال آبی آتی حتما در تمام حوضه‌های آبریز، حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها در جدول مدیریت منابع و مصارف سالانه آب کشور درج شود و حقابه‌های محیط‌زیستی براساس این جدول تخصیص یابد.

وی درپایان تصریح کرد: همکاران وزارت نیرو می‌گویند در هر جایی که آب وجود داشته باشد، خود را متعهد می‌دانند که حتما حقابه تالاب‌ها را تخصیص دهند، اما در حوضه‌هایی مثل دریاچه ارومیه یا حوضه‌های آبریز استان خوزستان، مشکل اصلی بهره‌برداری زیاد از آب در بخش کشاورزی است. برای حل این مشکل، با وزارت جهاد کشاورزی رایزنی کرده‌ایم تا نظارت بیشتری بر اجرای الگوی کشت ابلاغی در سال زراعی آینده در این حوضه‌های آبریز اعمال شود تا با صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی، شاهد بهبود وضعیت تخصیص حقابه تالاب‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha