دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو  به سلامت نیوز گفت :برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش باید یک  کلاه لبه دار حدود 7 تا 8 سانتی متر باید بر روی سر بگذاریم، همچنین باید از یک عینک ضدآفتابی استفاده کنیم که به طور کامل دور چشم را پوشش دهد. ضدآفتاب ها را به صورت مرتب باید استفاده کنیم.

اگر زیاد عرق می کنید ضدآفتاب خود را مدام تمدید کنید

دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره خطرات اشعه ماوراء بنفش برای پوست گفت:«اشعه ماوراء بنفش بخشی از نور الکترومغناطیس است که از خورشید تابیده می شود هیچ اشعه ماوراء بنفشی از انواع مختلف آن برای پوست مفید نیست بنابراین پوست باید در برابر این اشعه از به دو دلیل محافظت شود. یکی به دلیل اثر این اشعه در پیری زودرس پوست که 70 درصد پیری پوست ناشی از تابش نور آفتاب است مسئله بعدی سرطان هایی که بعدها بر اثر این اشعه در پوست بروز پیدا می کند که این سرطان ها انواع مختلفی دارد و بعضی از این سرطان ها شدت بدخیمی شان بیشتر است.»


وی در ادامه گفت:« میزان تاثیر اشعه ای که از خورشید به ما می رسد بستگی دارد به عوامل مختلفی دارد از جمله اینکه چه ساعتی از روز در معرض آن قرار گیریم، چه مدت این اشعه را دریافت می کنیم، آیا در منطقه ای هستیم که ساحلی یا شنی است؟ درچه ارتفاعی از زمین زندگی می کنیم چون در ارتفاع بالا میزان اشعه ماوراء بنفش بیشتر است، همچنین در جایی که برف، دریا و کویر است انعکاس این اشعه بر روی پوست بیشتر است. فاکتور دیگر نزدیکی به خط استوا است که کشور ما به خط استوا نزدیک است و بنابراین مردم در معرض بالایی از اشعه ماوراء بنفش قرار دارند.»

بیرون رفتن در ساعات 10 تا 4 بعدازظهر ممنوع

وی افزود:«از دیگر عوامل تاثیر اشعه بر روی پوست ما این است که ما در چه سنی هستیم؟ در سنین پایین تر صدمه این اشعه به پوست بسیار بیشتر است. در یک ساعاتی از روز بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر میزان این اشعه بیشتر است. اینکه این اشعه را ما از پشت شیشه دریافت کنیم یا به صورت مستقیم به بدن ما برسد عوارض آن متفاوت است چون شیشه مانع از رسیدن بخش اعظمی از اشعه به پوست ما می شود. بنابراین باید دقت کنیم در ساعاتی که میزان اشعه بیشتر است از منزل بیرون نرویم. همچنین میزان تاثیر اشعه بر روی پوست به رنگ پوست نیز بستگی دارد، رنگ پوست تیره کمتر اشعه دریافت می کند و هر قدر رنگ پوست روشن تر باشد میزان جذب اشعه توسط پوست بیشتر است.»

اشعه ماوراء بنفش UVA از شیشه پنجره هم رد می شود

دکتر ساکت گفت:« دو نوع اشعه ماوراء بنفش داریم اشعه فرابنفش UVA و اشعه فرابنفش UVB ، که اشعه ماوراء بنفش UVB بخش اعظمش از شیشه معمولی رد نمی شود ولی اشعه ماوراء بنفش UVA از شیشه پنجره رد می شود و هر دوی اینها می توانند عوارض پیری زودرس پوست و سرطان های پوست را به دنبال داشته باشند لذا محافظت از پوست بسیار مهم است.»

چه نوع ضدآفتابی بهتر است؟

وی درباره اینکه چه نوع ضدآفتابی استفاده کنیم بهتر است، گفت:« بر روی بسته بندی ضدآفتاب ها نوع SPF آن درج شده است که میزان این SPF در ضد آفتاب ها بسیار مهم است و کرمی که SPF آن بالای 50 باشد حدود 98 درصد از پوست ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و SPF بالای 15 حدود 93 درصد باعث محافظت از پوست می شود. بنابراین بهتر است که از کرم ضد آفتاب SPF بالای 50 استفاده کنیم اما این به این معنا نیست که کرم های SPF 15 و 30 از پوست ما در برابر این اشعه محافظت نمی کنند.»
وی در ادامه گفت:«دقت کنید SPF که بر روی بسته بندی ضدآفتاب ها درج شده است حتما محافظت از هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش را داشته باشد چون بعضی از این ضدآفتاب ها تنها نسبت به اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت ایجاد می کنند ولی در برابر اشعله فرابنفش UVA محافظتی ایجاد نمی کنند.»

اگر زیاد عرق می کنید ضدآفتاب خود را مدام تمدید کنید

وی ادامه برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش گفت:« باید یک کلاه لبه دار حدود 7 تا 8 سانتی متر باید بر روی سر بگذاریم، همچنین باید از یک عینک ضدآفتابی استفاده کنیم که به طور کامل دور چشم را پوشش دهد. ضدآفتاب ها را به صورت مرتب باید استفاده کنیم. گفته می شود ضدآفتاب را معمولا هر 3، 4 ساعت باید تمدید کنیم به علاوه اینکه بر روی برخی از ضدآفتاب ها مقاومت در برابر آب را درج کرده اند که حدود 40 تا 80 دقیقه می توانند در برابر آفتاب، پوست را محافظت کنند و بعد از آن اثر خود را از دست می دهند لذا اگر در آب شنا می کنید یا زیاد عرق می کنید این باعث می شود که اثر ضدآفتاب از بین ببرد و باید مجددا از ضدآفتاب استفاده کنید.»
وی تاکید کرد:« ما به بدنمان دقت نمی کنیم بخصوص دست ها، باید بدنمان در برابر آفتاب پوشیده باشد. لباس هایی که تیره هستند محافظت بهتری در برابر این اشعه دارند نسبت به لباس هایی که روشن هستند.سعی کنید هنگام پیاده روی در معرض مستقیم آفتاب نباشید و در سایه راه بروید.»

دستگاه سولاریوم از نور آفتاب هم خطرناک تر است

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران، درباره خطرات استفاده از دستگاه سولاریوم گفت:« این دستگاه اثر سوزانندگی بالایی روی پوست دارند و اثر اشعه ماوراء بنفش این دستگاه ها بسیار بیشتر از اشعه آفتاب است. نور آفتاب هم طیف نور مرئی را دارد هم ماوراء بنفش دارد ولی دستگاه های سولاریوم چون به صورت مستقیم اشعه ماوراء بنفش را به بدن می رسانند خطرناک تر هستند. البته هم نور آفتاب و هم دستگاه های سولاریوم برای بدن خطرناک هستند.»
وی خاطرنشان کرد:«هرقدر شما در معرض آفتاب قرار گرفتن را تکرار می کنید و زیر نور آفتاب می روید اینها اثر تجمع اشعه بر روی بدن را دارند یعنی آن اثرات تخریبی اشعه قبلی هست و با هر بار زیر آفتاب رفتن باز هم اثرات مضر آن به بدن اضافه و تجمع پیدا می کند. هر قدر شما روزها و سال های بیشتری را در معرض نور آفتاب بدون هیچ محافظتی قرار بگیرید تاثیر اشعه را برای خودتان خطرناک تر می کنید.»

ضدآفتاب بزنید حتی اگر در منزل هستید

وی تاکید کرد:« ضدآفتاب را حتی اگر در منزل هستید باید استفاده کنید به دلیل اینکه اشعه ماوراء بنفش UVA و نیز مقداری از اشعه UVB به خانه می رسد لذا باید در منزل نیز از ضدآفتاب استفاده کنید. برخی تصور می کنند در روزهای ابری نیازی به استفاده از ضدآفتاب نیست البته که ابرها مقداری از این اشعه را کاهش می دهند اما باز هم در هوای ابری اشعه به پوست می رسد بنابراین در روزهایی که هوا ابری است بهتر است که از ضدآفتاب استفاده کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha