همانطور که سارس-کوو-۲ به گسترش و ایجاد بیماری ادامه می‌دهد همچنان سویه‌های در حال ظهور این ویروس در سراسر جهان شناسایی می‌شوند و چالش‌های مداوم آن بر سیستم بهداشت عمومی بین‌المللی نگرانی‌هایی را در میان دانشمندان، توسعه‌دهندگان دارو و واکسن و جمعیت عمومی برانگیخته است.

برنامه واکسیناسیون کووید و آنفلوآنزا زودتر از موعد اجرا می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، بریتانیا به دلیل نگرانی از رشد سویه جدید کرونا، اقدامات پیشگیری را زودتر آغاز می‌کند. واکسن‌های کووید-۱۹ و آنفلوآنزا به اعضای آسیب‌پذیر جامعه، زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده ارائه می‌شوند زیرا نگرانی‌ها در مورد رشد سویه جدید در بریتانیا وجود دارد.

افرادی که در انگلیس در معرض خطر بالینی بالاتری از کووید-۱۹ هستند از اواسط سپتامبر (شهریور ماه) - یک ماه زودتر از برنامه‌ریزی اولیه - برای واکسن دعوت خواهند شد. این افراد شامل اشخاص بالای ۶۵ سال، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کسانی که با افرادی با ایمنی ضعیف زندگی می‌کنند، کارکنان بهداشتی و مراقبان اجتماعی هستند.

مقامات دولتی می‌گویند که این کشور به‌عنوان «اقدام احتیاطی» علیه سویه نوظهور به نام BA.۲.۸۶، این برنامه را پیش می‌برد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سویه‌ای با نام مستعار پیرولا در چندین کشور ازجمله ایالات‌متحده و بریتانیا مشاهده شده است.

BA.۲.۸۶ دارای تعداد نسبتا بالایی جهش است و دانشمندان فکر می‌کنند که ممکن است در فرار از مصونیت موجود حاصل از تزریقات و عفونت‌های قبلی عملکرد بهتری داشته باشد اما در حال حاضر به‌عنوان یک سویه نگران کننده تعیین نشده است و تصور می‌شود که درمان‌های موجود علیه کووید-۱۹ نیز برای این ویروس کارایی داشته باشد.

بریتانیا می‌خواهد از سویه جدید سبقت بگیرد و اطمینان حاصل کند که از افراد آسیب‌پذیر در برابر شیوع کووید-۱۹ مجددا محافظت می‌کند. به گزارش خبرگزاری بی بی سی، دولت می‌خواهد تا ۳۱ اکتبر افراد آسیب‌پذیر بیشتری واکسینه شوند.

این واکسن برای افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند به صورت رایگان ارائه خواهد شد. بسیاری از افرادی که واجد شرایط این دور واکسن کووید-۱۹ هستند، واجد شرایط دریافت واکسن رایگان آنفلوآنزا نیز خواهند بود.

ماریا کالفیلد، وزیر بهداشت بریتانیا گفت: کاملا حیاتی است که آسیب‌پذیرترین افراد در زمستان امسال برای محافظت از خود و کاهش فشار بر سیستم بهداشت عمومی این کشور، سرویس بهداشت ملی، ایمنی خود را تقویت کنند.

وی در بیانیه‌ای اظهار کرد: من هر کسی را برای واکسیناسیون دعوت شده‌اند- ازجمله کسانی که هنوز تزریق اولین واکسن خود را انجام نداده‌اند - تشویق می‌کنم که در اسرع وقت برای دریافت واکسن حاضر شوند.

جنی هریس، رئیس سازمان بهداشت عمومی این کشور و آژانس امنیت سلامت بریتانیا نیز اظهار کرد که ظهور سویه‌های جدید کووید-۱۹ مورد انتظار بود و مردم را تشویق کرد که در صورت ارائه واکسن، واکسن‌های خود را دریافت کنند.

وی گفت: در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد سویه BA.۲.۸۶ وجود دارد، بنابراین تخمین تاثیر بالقوه این سویه خاص دشوار است.

مانند همه سویه‌ها با وضعیت اضطراری و در حال گردش کووید-۱۹ - چه در بریتانیا و چه در سطح بین‌المللی ما همچنان به نظارت بر BA.۲.۸۶ و توصیه به دولت و مردم در صورت کسب اطلاعات بیشتر ادامه خواهیم داد.

اما داروسازان که در واقع این واکسن‌ها را تجویز خواهند کرد، از تغییر ناگهانی برنامه‌ها انتقاد کرده‌اند.

مدیر انجمن داروسازی سلطنتی بریتانیا در بیانیه‌ای گفت که تغییر کوتاه مدت تاریخ شروع واکسیناسیون برای گروه‌های داروسازی که تلاش می‌کنند به درستی برنامه‌ریزی کنند همچنین برای عموم سردرگمی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد، دولت پیش از این تاریخ، شروع برنامه واکسن پاییزی کشور را به اکتبر موکول کرده بود تا فاصله کوتاهتری بین تلقیح و اوج گردش ویروس‌های زمستانی ایجاد کند.

مدیر انجمن داروسازی می‌گوید: دولت باید سال آینده با قاطعیت بیشتری برنامه‌ریزی کند تا از چنین بلاتکلیفی جلوگیری شود. گروه‌های داروسازی اکنون در ماه سپتامبر به روال معمول خود برای شروع واکسیناسیون باز می‌گردند.

وی افزود که داروخانه‌ها، عنصر اساسی در برنامه‌های واکسیناسیون دولت هستند و باید همه واجدین شرایط دریافت واکسن‌های آنفلوآنزا و کووید-۱۹ را تشویق کرد تا واکسن‌های خود را در اسرع وقت تزریق کنند.

منابع

www.mirror.co.uk

www.acrobiosystems.com

www.forbes.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha