رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام نگرانی از افزایش موارد وبا در آستانه فصل پاییز، از آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان مهرماه به منظور برخورد با موارد احتمالی این بیماری خبر داد.

نگرانی از افزایش موارد وبا در آستانه پاییز/ آماده‌باش دانشگاه‌ها تا پایان مهرماه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شهنام عرشی گفت: در آستانه فصل پاییز بویژه در شهریور ماه نگرانی ما از شیوع وبا افزایش می‌یابد چرا که به شکل سنتی و به دلایل مختلف در این ماه‌ شیوع بیماری اتفاق می‌افتد؛ هرچند که هنوز مشکلی خاصی نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در تغذیه در تجمعات، اظهار کرد: توصیه ما این است که افراد از مواد غذایی خام استفاده نکنند و ترجیحا در جایی که از شست‌وشوی کاهو و صیفی‌جات مطمئن نیستند از مصرف سالادها خودداری کنند.

عرشی با اشاره به اهمیت مصرف آب سالم در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا و از جمله وبا، تصریح کرد: افراد حتما باید از آب لوله‌کشی یا بطری شده استفاده کنند. با رعایت این مسائل امیدوار هستیم که مشکل بیماری‌های حاد اسهالی در افراد به حداقل برسد.

او با بیان اینکه نگرانی از شیوع وبا تنها منحصر به سفرهای خارجی نیست، تاکید کرد: افراد در سفرهای تابستانی داخلی خود نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: با شروع فصل گرما یعنی از خردادماه در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مرتبا نمونه‌گیری و کشت برخی موارد اسهالی از نظر میکروب وبا انجام می‌شود و به محض مثبت شدن پاسخ تست‌ها، بلافاصله اقدامات پیشگیری کننده آغاز می‌شود. اوایل امسال چند مورد محدود از وبا داشتیم که همگی وارده از کشورهای پاکستان و افغانستان بودند اما تا پایان مهرماه دانشگاه‌های ما در حالت آماده‌باش هستند.

وی افزود: وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن شده و منجر به مرگ انسان می‌شود.

او تاکید کرد: این میکروب از طریق مدفوع انسان دفع شده و می‌تواند موجب آلودگی آب و مواد غذایی شود. استفاده از آب سالم، دفع بهداشتی مدفوع و رعایت بهداشت دست مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا از جمله وبا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha