دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 360200

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مراسم اربعین یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات شیعیان است و هر ساله افراد زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند، از همین‌ رو توجه به نکات بهداشتی برای شرکت در این مراسم ضروری است.

نکات بهداشتی که باید مورد توجه زائران اربعین باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس مجید تاجیک، از زائران عتبات عالیات خواست به رعایت بهداشت فردی و نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند تا با حفظ سلامتی خود و دیگران از این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرند.

وی در ادامه نکاتی را در زمینه بهداشت آب و مواد غذایی عنوان کرد و گفت: رعایت کامل دستورات بهداشتی اربعین که از طریق مسئولین بهداشتی اعلام می‌شود، برای همه زائرین الزامی است. به شستن صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از شوینده‌ها بر پایه الکل باید توجه شود. همچنین افراد از خوردن سالاد و سبزیجات خام خودداری کنند.

وی ادامه داد: زائران از مواد خوراکی بسته‌بندی و دارای مشخصات بهداشتی شامل پروانه ساخت، نشان سیب سلامت، نشان استاندارد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و آدرس کارخانه استفاده و از مصرف مواد خوراکی فاقد بسته‌بندی و مشخصات بهداشتی مانند آب، یخ، شربت، آبمیوه، سالاد و سبزیجات پرهیز کنند.

تاجیک با بیان اینکه میوه‌ها قبل از مصرف حتما باید خوب شسته و سالم‌سازی شوند، افزود: بهتر است از میوه‌هایی که قابل پوست گرفتن باشد، استفاده شود.

به گفته وی، غذای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود.

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت، ادامه داد: زائران برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (آب بسته بندی بهداشتی) همراه داشته باشند، همچنین چای و دیگر نوشیدنی‌های داغ که در لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی یا کاغذی توزیع می‌شود، مصرف و از نوشیدن چای و مایعات داغ در لیوان‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی و شفاف خودداری کنند.

وی افزود: در صورت امکان جهت صرف غذا از قاشق، چنگال و ظروف یک‌بار مصرف بهداشتی استفاده شود.

تاجیک تصریح کرد: زائران باید از مصرف غذاهایی که زود فاسد می‌شود، خودداری کنند؛ سالادالویه، کباب، غذاهای حاوی کشک، ماهی یا سس مایونز از این دسته مواد غذایی هستند.

وی با بیان اینکه در صورت مواجهه افراد با هوای آلوده و ریزگردها بهتر است از ماسک‌های مخصوص N95 استفاده شود، تصریح کرد: در صورتی که این نوع ماسک در دسترس نبود، از ماسک‌های معمولی و یا حداقل از پارچه خیس برای پوشاندن دهان و بینی استفاده شود. همچنین بهتر است زائران در هنگام آلودگی ریزگردها، عینک مناسب همراه داشته باشند.

به گفته رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عدم استعمال دخانیات به دلیل تاثیر آن بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و گسترش ویروس الزامی است.

تاجیک ادامه داد: هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن دستمال از قسمت داخلی آرنج خمیده برای پوشاندن دهان و بینی کمک بگیرید. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شست‌وشو یا ضدعفونی دست‌ها خودداری کنید.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان بر ضرورت مراجعه به مراکز درمانی مستقر در مسیر پیاده‌روی در صورت مشاهده تب، اسهال، سرماخوردگی یا هرگونه علایم بیماری تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha