رییس هیات مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به عارضه پیش دیابت مبتلا هستند و این بیماری نگران‌کننده و رو به افزایش است.

حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به عارضه «پیش‌دیابت» مبتلا هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا استقامتی افزود: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند که این آمار پنج سال قبل حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور بود ولی این روند رو به افزایش است، به‌گونه ای که پیش بینی می شود در آینده نزدیک، بیش از ۱۰ میلیون نفر مبتلا به این بیماری در کشور داشته باشیم.

وی اظهار داشت:اگر نتوانیم جلوی بروز این روند ابتلا را بگیریم، در آینده هزینه های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل خواهد کرد. این موضوع یک هشدار و زنگ خطر جدی است.

استقامتی با تاکید بر اینکه جمعیت کشور درحال پیر شدن است و در سنین بالا شیوع دیابت بیشتر خواهد بود، افزود: براساس آمارها، حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به عارضه پیش دیابت مبتلا هستند که بسیاری از این افراد به دیابت مبتلا خواهند شد و بر آمار مبتلایان نیز افزوده می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر اقدامات مداخله ای و پیشگیری های لازم در سطح کشور انجام نشود، با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری مبتلایان به دیابت روبرو خواهیم شد که عوارضی بر ارگانهای مختلف مانند چشم، کلیه، قلب و عروق، مغز و اندام ها دارد و رسیدگی به آن، هزینه و مشکلات خاص خود را دارد.

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا

به گفته استقامتی، بیماران دیابتی در زمره گروه در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا محسوب می‌شوند و برای این افراد، انجام عملیات واکسیناسیون بطور جدی توصیه می شود.

وی افزود: از آنجا که بیماری آنفولانزا می تواند موجب تشدید بیماری دیابت شود به همین خاطر تزریق واکسن برای همه افراد مبتلا به دیابت، همچنین افرادی که بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و عروق در زمینه دیابت دارند، ضروری است.

این متخصص غدد با بیان اینکه استفاده از واکسن نوترکیب ارجحیت دارد، گفت: مطالعات علمی روی واکسن آنفولانزا نوترکیب تولید داخل انجام شده است.

رییس هیات مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت، گفت: سیل خروشان ابتلا به دیابت را باید پیش بینی کرد، اقدامات لازم را باید در نظر گرفت و چگونگی پیشگیری از آن را باید آموزش داد؛ هیچ کشوری نتوانسته به کنترل قطعی بیماری دیابت دست یابد ولی می توان روند آن را کند و یا ثابت کرد تا از بروز هزینه های جبران ناپذیر در آینده کاست.

استقامتی اضافه کرد: تلاش همه جانبه، عزم ملی، مشارکت عمومی، تقویت آموزش‌ها و رعایت نکات پیشگیرانه باید جدی تر دنبال شود. مردم باید آگاه شوند و پزشکان نیز آموزش ببینند تا با برنامه ریزی کلان، گسترش و شیوع روز افزون ابتلا به دیابت مهار شود و گرنه نسل های بعدی با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: اگر روی موضوع کنترل وزن با هدف کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتایج بسیار خوبی خواهیم دید، حتی می توان بیمار مبتلا به دیابت را به زندگی عادی و طبیعی بازگرداند و یا موجب کاهش چشمگیر قند خون وی شد. چیزی که الان در دنیا روی آن تمرکز شده، استفاده از نسل جدید داروها برای کاهش وزن و کنترل همزمان قند خون است.

استقامتی گفت: موضوع چاقی و دیابت ارتباط نزدیکی با هم دارند به همین خاطر عارضه چاقی و دیابت در دنیا با عنوان «دیابزیتی» شناخته می شود و در این خصوص، کاهش وزن بعنوان یک عامل اصلی و کلیدی است.

استاد بیماریهای غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درمان چاقی کار ساده ای نیست، افزود: باید شرایط اقتصادی بگونه ای مدیریت بشود که افراد توانایی و فرصت ورزش کردن برای کاهش وزن را داشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن اطلاع رسانی دیابت، اظهار داشت: چالش مهم در تولید انسولین خوراکی این است که برای اثربخشی نیاز به مصرف دُز بسیار بالای این دارو است که موجب افزایش هزینه درمان می شود.

وی تصریح کرد: امروز، بحث درباره تولید انسولین تک دُز با اثربخشی هفتگی است و یک شرکت داروسازی اکنون در مراحل پایانی مطالعات آن قرار دارد که امیدواریم تا سال آینده میلادی این داروی جدید عرضه شود.

به گفته او، داروی دیگری نیز در حال تولید است که هفتگی تزریق خواهد شد و علاوه بر کنترل قند خون موجب کاهش وزن فرد مبتلا به دیابت نیز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha