وزیر محیط‌زیست‌ عراق گفت: کاهش آب دجله و فرات بار اضافه روی دوش مردم و دولت عراق گذاشته و در حال حاضر بخش زیادی از منابع آبی رودخانه‌های عراق خشک شده است.

تشدید گرد و غبار یک پسرفت در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، نزار ئامیدی در نشست بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود، گفت: آلودگی‌های محیط‌زیستی و مشکلات ناشی از کاهش سطح آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها، تمام کشورها را از نظر اقتصادی و اجتماعی تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر این که تشدید گرد و غبار یک پس‌رفت در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود، اظهار داشت: کشور عراق همواره با پیوستن به نهادهای بین المللی درصدد بوده است که به حفظ محیط‌زیست کمک کند.

وزیر محیط‌زیست عراق ادامه داد: بالا رفتن دمای هوای جهانی، افزایش طوفان‌های شن و گرد و غبار را به همراه داشته و شرایط اجتماعی و بهداشتی کشورهای مختلف از جمله عراق را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین کاهش آب دجله و فرات بار اضافه روی دوش مردم و دولت عراق گذاشته و در حال حاضر بخش زیادی از منابع آبی رودخانه‌های عراق خشک شده است.

ئامیدی اظهار داشت: دولت عراق معتقد است که باید همکاری‌های ملی بین‌المللی و منطقه‌ای برای حفاظت از محیط‌زیست از جمله برای حل مساله گرد و غبار افزایش یابد و توجه به تغییرات اقلیمی از برنامه‌های دولت عراق است.

وی با بیان این که دولت عراق در حال هماهنگی برای برگزاری نشست‌های منطقه‌ای به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار در حوزه محیط‌زیست است، عنوان کرد: کشورهای مختلف باید تجربیات خود را در حوزه حفاظت از محیط‌زیست به اشتراک بگذارند.

وزیر محیط‌زیست عراق تاکید کرد: دولت عراق به سمت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در حوزه محیط‌زیست پیش رفته است و در سال ۲۰۲۲ هم تفاهمنامه‌ای با جمهوری اسلامی ایران در این راستا منعقد کرد.

ئامیدی با بیان این که پیام دولت عراق به کشورهای منطقه، توجه به چالش‌های آب‌وهوایی است و همکاری در این زمینه است، بیان کرد: عراق از اقدامات سازمان ملل برای ایجاد توازن در موضوعات محیط‌زیستی حمایت می‌کند.

وی افزود: در سطح منطقه از توصیه‌های فنی ما برای اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار و تبادل اطلاعات و همچنین تبادل هیات‌های فنی استفاده می‌شود و باید در راستای توانمندسازی کشورها با حمایت سازمان‌های بین‌المللی پیش رویم.

وزیر محیط‌زیست عراق در پایان از رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئولان سازمان ملل متحد برای برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار قدردانی کرد.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی به پیشنهاد سازمان ملل متحد و به میزبانی ایران، در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha