تحقیقات جدید نشان می دهد که داشتن یک سرگرمی با افسردگی کمتر در افراد مسن مرتبط است.

داشتن سرگرمی باعث کاهش افسردگی در سالمندان می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت این مطالعه در ملیت های متعدد و شامل بیش از 93 هزار نفر 65 سال و بالاتر بود انجام شد و در آن مشخص شد علایق ممکن است شامل هر چیزی از باغبانی گرفته تا بازی، هنر و صنایع دستی، داوطلب شدن، مطالعه یا عضویت در یک باشگاه باشد که میتواند به کمتر شدن افسردگی در سالمندان کمک کند.

این مطالعه پتانسیل سرگرمی ها را برای محافظت از افراد مسن در برابر کاهش سلامت روان و رفاه مرتبط با افزایش سن نشان می دهد. این پتانسیل در بسیاری از کشورها و محیط‌های فرهنگی ثابت است.

داده ها از افرادی بدست آمد که در پنج مطالعه در ایالات متحده، ژاپن، چین، انگلستان و 12 کشور اروپایی دیگر ثبت نام کرده بودند.

محققان داده های چهار تا هشت ساله را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که داشتن یک سرگرمی با کاهش علائم افسردگی و افزایش شادی و رضایت از زندگی مرتبط است.

اگرچه این مطالعه مشاهده‌ای نتوانست رابطه علت و معلولی را اثبات کند، با این وجود نشان می‌دهد که ممکن است بین سرگرمی‌ها و شادی ارتباط وجود داشته باشد.

نتایج حتی پس از تعدیل عوامل دیگر مانند وضعیت مشارکت، اشتغال و درآمد خانوار باقی ماند.

از میان چهار نتیجه، رضایت از زندگی به شدت با سرگرمی مرتبط بود. سرگرمی‌ها ممکن است از طریق مکانیسم‌های زیادی، از جمله احساس کنترل بر ذهن و بدن‌مان، یافتن هدفی در زندگی، و احساس شایستگی در برخورد با مسائل روزمره، به رضایت از زندگی در سال‌های آخر ما کمک کنند.

او می‌گوید: «کار تئوریک نشان می‌دهد افرادی که از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند ممکن است بیشتر به یک سرگرمی بپردازند و ادامه دادن به یک سرگرمی ممکن است به ما کمک کند تا رضایت بیشتری از زندگی را حفظ کنیم.»

نسبت افرادی که می‌گفتند سرگرمی دارند در بین کشورها به طور قابل توجهی متفاوت است، به طوری که فقط 51 درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه در اسپانیا گزارش دادند که سرگرمی دارند. این میزان در دانمارک 96 درصد، در سوئد 95.8 درصد و در سوئیس 94.4 درصد بود.

چین با 37.6 درصد کمترین میزان سرگرمی را دارد. با این حال، محققان هشدار دادند که از پاسخ‌دهندگان مطالعه در چین فقط در مورد سرگرمی‌های اجتماعی سؤال شد، نه سرگرمی‌ها به طور کلی.

افراد بیشتری گزارش دادند که در کشورهایی با امید به زندگی و سطح شادی ملی بهتر سرگرمی دارند. ارتباط بین رفاه و داشتن یک سرگرمی نیز در آن کشورها قوی تر بود.

این تحقیق همچنین از سیاستگذاران در ترویج دسترسی به سرگرمی ها در میان سالمندان به عنوان راهی برای افزایش رفاه و سلامت آنها حمایت می کند.این یافته ها در 11 سپتامبر در مجله Nature Medicine منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha