برنامه سلامت خانواده به عنوان مهم ترین اولویت وزارت بهداشت در سال جاری کلید خورده است، اما به نظر می‌رسد که روند اجرای این برنامه، آن طور که باید به سرعت پیش نمی رود.

ایستایی در اجرای مهم ترین اولویت وزارت بهداشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت ۱۴۰۲، با ۵۹ شهر کلید خورد و قرار بر این بود که شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت وارد فاز اجرایی این برنامه شوند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به ویرایش شیوه نامه ۰۲ برنامه پزشکی خانواده و نهایی سازی مدل اجرایی آن تحت عنوان «طرح سلامت خانواده در قالب توسعه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع» در شیوه نامه ۰۳، گفت: در نظام ارائه خدمات سطح یک، سلامت تمامی افراد جامعه در قالب بسته‌های خدمتی گروه‌های سنی و آسیب پذیر در قالب سلامت خانواده تعریف شده است.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با مهم خواندن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، گفت: این برنامه اقدامی پایه‌ای است که اگر درست شکل بگیرد، بسیاری از مسائل نظام سلامت مرتفع می‌شود.

وی، کاهش پرداخت از جیب مردم را از اهداف مهم برنامه سلامت خانواده دانست و افزود: این برنامه باید به نحوی به اجرا در آید که نتیجه آن اجتناب از خدمات القایی و برچیده شدن تجویز غیر منطقی دارو باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده قادر است اطلاعات لازم درباره مؤلفه‌های اجتماعی تأثیر گذار بر سلامت را در اختیار تصمیم سازان و شورای عالی سلامت قرار دهد، تاکید کرد: در دو سال آینده باید با همه توان در مسیر اجرای برنامه سلامت خانواده قدم برداریم.

بعد از اینکه برنامه سلامت خانواده در ۵۹ شهر کلید خورد، ۳۲ شهر دیگر نیز به شهرهای قبلی اضافه شد و در حال حاضر که نیمه اول سال ۱۴۰۲ رو به اتمام است، ۹۱ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دارند.

از طرفی، به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، تمامی شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در سه استان کرمان، کرمانشاه و کردستان کاملاً زیر بار اجرای برنامه سلامت خانواده قرار دارند.

فرشیدی افزود: در این شهرها بیمار در صورت لزوم از خانه‌های بهداشت به مراکز جامع خدمات سلامت و سپس به بیمارستان ارجاع داده می‌شود اما در مورد بیمارستان‌ها هنوز مشکلاتی داریم در واقع برخی از بیمارستان‌ها شلوغ هستند و برخی از متخصصین از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم تحت عنوان فازهای مختلف برنامه سلامت خانواده به بیش از ۱۰۰ شهر برسیم.

آنچه از گفته‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت، می‌توان برداشت کرد، این است که در نیمه دوم سال نمی‌توان انتظار داشت اجرای برنامه سلامت خانواده؛ سرعت بگیرد و تعداد شهرهای تحت پوشش برنامه، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. زیرا، در حال حاضر، ۹۱ شهر تحت پوشش قرار دارند. یعنی در حالت خوشبینانه، فقط ۹ شهر دیگر به تعداد شهرهای تحت پوشش برنامه سلامت خانواده اضافه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha