معاون بهداشت وزارت بهداشت در اولین جلسه کارگروه فرهنگ سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اهمیت همکاری‌های بین بخشی برای پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: بسیاری از عادات غذایی از جمله مصرف نمک، چربی و شکر در کشور اشتباه است که می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب به کاهش مصرف این عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری‌ها، کمک کرد.

لزوم فرهنگسازی برای کاهش مصرف نمک، شکر و چربی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در این نشست به مهم‌ترین زمینه های کار فرهنگی در ارتقای سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: تحقق پوشش همگانی سلامت، ارتقای سلامت با رویکرد مردمی‌سازی سلامت، تغییر رفتار، عادات و باورها و ترویج سبک زندگی سالم، از مواردی هستند که باید در اولویت قرار بگیرند و اقدامات اساسی در این زمینه‌ها صورت گیرد.

وی به تحقق پوشش همگانی سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: سیستم ارائه خدمات بهداشتی باید امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز با کیفیت و مقرون به صرفه را برای تمامی مردم فراهم کند. همچنین در زمینه ارتقای سلامت فرآیند توانمندسازی مردم، اهمیت ویژه‌ای دارد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ترویج سبک زندگی سالم نیز به این نکته باید اشاره کرد که فرد با انتخاب سبک زندگی سالم، برای سلامتی خود و دیگران در پیشگیری از بیماری‌ها، فعالیت‌هایی از قبیل رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی، کنترل وزن و واکسیناسیون در مقابل بیماری‌ها ارزش قائل است. همچنین آموزش سواد سلامت و برنامه‌های فرهنگی و هنری، نقش مهمی در تامین و ارتقای سلامت دارد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرشیدی افزود: انتظار می‌رود نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های حاضر در کارگروه فرهنگ سلامت، در سطح ملی و استانی به تحلیل و آسیب شناسی موضوعات فرهنگی و مستندسازی و طراحی مداخلات اصلاحی اقدام کرده و به ابعاد و برنامه‌های مختلف فرهنگی، توجه ویژه‌ای کنند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، اجرای برنامه ملی سلامت خانواده، نظام ارجاع و تحقق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، از اولویت‌های مهم نظام سلامت و اجتماعی کشور در سال جاری و مورد تاکید رییس جمهور، وزیر بهداشت و همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha