چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 360986

بسیاری از ما ممکن است سیگاری نباشیم، حتی از مصرف سیگار متنفر باشیم، اما به‌خاطر سیگار کشیدن دیگران در موقعیت‌های مختلف، در معرض عواقب خطرناک دود دست دوم قرار بگیریم که حتی اگر به‌اندازه کمی هم باشد، می‌تواند عوارض بی‌شماری برای سلامت ما داشته باشد.

نیکوتین در خون آدم‌های غیر سیگاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،از پارک تا کافه و سینما ،حتماً شما هم در چنین موقعیت‌هایی قرار داشتید که موقع خروج از سالن سینما عده زیادی پشت در سالن درحال کشیدن سیگار هستند و هیچ راه فراری هم ندارید. گاهی ممکن است کنار فرزندتان در محوطه بازی یک پارک قدم بزنید اما پدر دیگری در حال بازی کودکش سیگار بکشد و ناخواسته سموم سیگار را وارد بدن شما، فرزندتان و فرزند خودش کرده باشد؛ در این حالت انگار فرد غیرسیگاری بدون این‌که بداند و اراده کند، سیگار کشیده است. در این مطلب به‌نقل از «نیویورک پست» به عوارض دود دست دوم می‌پردازیم.


تنفس مواد سمی


خطر دود سیگار برای افراد غیرسیگاری بسیار زیاد است. بر پایه یافته‌های پژوهشی که در نشریه «تحقیقات نیکوتین و تنباکو» منتشر شده است، ۵۶ میلیون بزرگ‌سال آمریکایی بارها در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند و احتمالا یک‌سوم آن‌ها از خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آن کاملا بی‌خبر بوده‌اند. بنابر اعلام انجمن سرطان آمریکا، دود دست‌دوم برای افراد غیرسیگاری مانند «سیگار کشیدن غیرارادی» یا «سیگار کشیدن غیرفعال» است و این یعنی این افراد، همانند افراد سیگاری، نیکوتین و مواد شیمیایی سمی تنفس می‌کنند.


نیکوتین در خون آدم‌های غیر سیگاری


محققان دانشگاه فلوریدا داده‌های یک نظرسنجی سراسری از بیش از ۱۳ هزار بزرگ‌سال طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ را بررسی کردند. محققان در جست‌وجوی اثری از کوتینین (زیست‌نشانگر دود تنباکو) در خون شرکت‌کنندگان بودند. این ماده پس از ورود نیکوتین به بدن تشکیل می‌شود. آن‌ها اثر نیکوتین را در خون ۵۱درصد از شرکت‌کنندگان شناسایی کردند، اما از این گروه، 67.7درصد ادعا کردند که در معرض ویپ یا سیگار قرار نداشته‌اند.

جمعیت آماری مورد مطالعه در معرض دود سیگار قرار گرفتن را کمتر گزارش کردند که نشان می‌دهد بسیاری از افراد عوارض سیگار را دریافت می‌کنند بدون این‌که بفهمند و بدانند عواقب سیگار کشیدن اطرافیان‌شان چیست. بنا بر این گزارش، هیچ میزان ایمن و مناسبی برای قرار گرفتن در معرض دود سیگار وجود ندارد. حتی میزان کم دود سیگار در اطرافیان غیرسیگاری نتایج ناخوشایندی در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha