چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 360993

مسئله کمبود شیر خشک روی پاشنه‌ای می‌چرخد که والدینی را دغدغه‌مند تهیه منبع تغذیه نوزادشان و تولید کننده را چشم انتظار تخصیص ارز برای جبران این کمبود کرده است.

شیر خشک در انتظار تخصیص ارز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کمبود شیرخشک موضوعی است که خبرهای آن چند مدتی است گاه و بیگاه به گوش می‌رسد و برای خانواده‌هایی که نوزادشان با این مواد غذایی تغذیه می‌شوند این کمبود چیزی بیشتر از یک خبر است.

زحمت خانواده‌ها در تهیه شیر خشک، نگرانی از سلامت و سیر یا گرسنه خوابیدن نوزادان اولین و بدیهی‌ترین تفاوت برای والدین درگیر این مسئله با سایر افراد در شنیدن این خبر است که رفع این چالش نیازمند تدبیری ویژه از سوی متولیان امر است.

متولیانی همچون سازمان غذا و داروی کشور که بر اساس وظیفه ذاتی خود برای رفع آن پای کار آمده و در شهریور سال جاری فراخوان فوریتی برای تولید شیر خشک در داخل کشور را صادر کرده تا این دغدغه در چارچوب خانه‌ها باقی نمانده و رفع آن اولویتی برای مسئولان و تولیدکنندگان شود.

سهمیه داروخانه‌ها کم شده است

گزارش‌های منتشر شده پیشین نشان از کشوری بودن این کمبود دارد و در این راستا ساوه نیز بدون شک جدای از کشور نیست به طوریکه پیگیری‌های خبرنگار ایرنا از سوی مسئولان، تولیدکنندها، خانواده‌ها و داروخانه‌های این شهرستان صحت این چالش را تایید می‌کند.

این کمبود مربوط به تمام برندهای شیرخشک نیست و برخی دیگر از برندها کم و بیش یافت می شود

ایرنا در اولین گام برای پیگری این مسئله در شهرستان ساوه به سراغ چندین داروخانه‌ رفت که متصدی یکی از این واحدها در خیابان شریعتی اعلام کرد: کمبود شیر خشک چندمدتی است که به علت توزیع محدود وجود دارد.

وی ادامه داد: این کمبود مربوط به تمام برندهای شیرخشک نیست و برخی دیگر از برندها کم و بیش یافت می‌شود.

متصدی یک داروخانه دیگر در خیابان طالقانی نیز با تایید مسایل بالا اضافه کرد: سهمیه داروخانه‌ها چند مدت است که به شکل محسوسی کم شده و برخی از برندها خیلی محدود به دست داروخانه‌ها می‌رسد و می‌توان گفت، نَگرد نیست.

تولید کم نشده است

در کمبود یا نایابی هر محصول ابتدا گمان می‌رود که تولید آن کم شده است اما رییس انجمن تولید کنندگان شیرخشک ایران و عضو هیات مدیره ۲ کارخانه تولید شیر خشک در ساوه به ایرنا، گفت: تولید کم نشده بلکه بر اساس آمار انجمن تولید کنندگان شیرخشک ایران، افزایش نیز داشته است.

آنچه که امروز تولید و توزیع را دچار چالش کرده مصرف خارج از چرخه تغذیه نوزادان در دیگر صنایع، قاچاق و از همه مهمتر کاهش مواد اولیه به علت عدم تخصیص کامل ارز ترجیهی است.

هانی تحویل زاده با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ همانند سال‌های قبل از آن میزان تولید شیر خشک حدود ۶۱ میلیون قوطی بود، افزود: امسال در پنج ماه ابتدایی سال (پایان مرداد) حدود ۲۷ میلیون قوطی تولید شده که با احتساب میزان تولید، شهریور حدود ۵۰ درصد نیاز کشور تامین شده است.

وی اضافه کرد: شاید در مورد یک برند خاص کمبود یا کمیابی وجود داشته اما این مسئله مشمول همه نیست و آنچه که امروز تولید و توزیع را دچار چالش کرده مصرف خارج از چرخه تغذیه نوزادان در دیگر صنایع، قاچاق و از همه مهمتر کاهش مواد اولیه به علت عدم تخصیص کامل ارز ترجیهی است.

تحویل زاده گفت: با وجود اینکه امسال مشکلات ارزی وجود داشت و تولید کنندگان بدون انتقال ارز ترجیهی و با استفاده از اعتبار خود بدون وقفه مواد اولیه را وارد و تولید را انجام داده‌اند.

اخطار برای تامین ارز

وی اظهار کرد: دولت به منظور حمایت از تولید شیرخشک باید حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه این محصول را تامین کند اما در سال جاری این رقم تنها حدود ۲۵ درصد بود که در صورت تداوم این وضعیت در ماه‌های آینده تولید دچار چالش‌های جبران ناپذیری می‌شود.

عضو هیات مدیره کارخانه‌های بهداشت کار و نیکسان سلامت ساوه با اشاره به اینکه هشدارهای لازم به سازمان غذا و دارو اعلام شده، یادآور شد: در هفته‌های گذشته تعامل خوبی با این سازمان شکل گرفت و در تلاش است که فهرست ارزی مورد نیاز این صنعت در چند روز آینده به بانک مرکزی برای تخصیص ارز ارسال شود.

وی تصریح کرد: امید است هرچه سریعتر فرآیند تخصیص و انتقال ارز انجام شود تا تولیدکنندگان از تمام ظرفیت خود استفاده و نیاز بازار در کمترین زمان ممکن را حل کنند.

تحویل زاده در خصوص میزان تولیدات کارخانه‌های بهداشت کار و نیکسان سلامت بهبود ساوه هم گفت: این واحدها در سال جاری حدود ۶ میلیون قوطی تولید و روانه بازار کردند که بیش از ۲۰ درصد میزان تولید شده در کشور در پنج ماه سال جاری است.

آماری نداریم

دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان مرکزی اعلام کرده که شهریور امسال به منظور جبران کمبود شیر خشک در استان ۵۱ هزار قوطی شیرخشک تنظیم بازار در داروخانه‌ها توزیع شده اما سرپرست مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی ساوه به عنوان زیر مجموعه استانی این دانشگاه در خصوص نیاز روزانه شهرستان و میزان توزیع در این مجموعه اظهار کرد: "آمار منسجمی نداریم".

عمده چالش ساوه کمبود شیر خشک نوع رگولار (ویژه نوزدان عادی) با برند نان است اما کمبودی برای نوع رژیمی آن که مخصوص نوزادان خاص با مشکلات تغذیه ای هستند، وجود ندارد

سید محمد حسن احمدی با بیان اینکه مشکل کمبود شیرخشک ملی است و مدیران کشوری با تخصیص ارز در حال رفع این چالش هستند، اظهار کرد: بیشتر چالش ساوه کمبود شیرخشک نوع رگولار (ویژه نوزدان عادی) با برند نان است اما کمبودی برای نوع رژیمی آن که مخصوص نوزادان خاص با مشکلات تغذیه‌ای است، وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص نظارت بر روند توزیع نیز گفت: با توجه به اینکه شیر خشک حاشیه سود پایینی دارد، داروخانه های شهرستان رغبتی نسبت به انبار این محصول یا به عبارتی احتکار ندارند و میزان سفارشات آنها بیشتر برای مصرف روزانه یا کوتاه مدت است، با این حال بازرسی‌هایی از این واحدها انجام شده است.

احمدی در خصوص نظارت بر روند تولید نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان ۲ واحد تولید کننده شیر خشک وجود دارد، حسب وظایف، نحوه تولید در شهرستان نظارت می‌شود و مجوزهای لازم برای تسریع روند تولید نیز صادر شده است.

کمبود شیر خشک برای هر کسی دغدغه ای متفاوت است، متولیان از مدیران تا تولیدکنندگان برای رفع آن به دنبال تخصیص ارز و افزایش تولید هستند اما خانواده‌ها که سلامتی و تغذیه نوزادشان وابستگی شدیدی به این محصول دارد، خواهان رفع این مشکل در کوتاه‌ترین زمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha