رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، به تشریح وضعیت نابسامان آزمایشگاه های تشخیص بالینی در کشور پرداخت.

اُفت خدمات آزمایشگاهی باعث تهدید سلامت مردم می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدرضا امینی فرد، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و فریز شدن تعرفه‌ها، آزمایشگاه‌ها را به مرز ورشکستگی و تعطیلی کشانده است، گفت: عدم تناسب بین تعرفه خدمات علوم آزمایشگاهی و نوسانات ارزی، آزمایشگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده به طوری که بارها این موضوع را به مسئولان هشدار داده ایم که دستمزدها را بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه تعیین کنند. ضمن اینکه با توجه به قیمت بالای تجهیزات آزمایشگاهی و تهیه کیت که متأثر از نوسانات ارزی است، تعیین تعرفه‌های آزمایشگاهی باید با قیمت تمام شده خدمات لحاظ شود.

وی با بیان اینکه حوزه علوم آزمایشگاهی به دلیل تنوع و تکثر تجهیزات پزشکی یکی از پیچیده‌ترین مؤسسات پزشکی بعد از بیمارستان‌ها به حساب می‌آید، افزود: با این حال حدود ۳ تا ۵ درصد از سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور به بخش آزمایشگاهی تخصیص می‌یابد که رقم بسیار ناچیزی است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، به تبعات عدم توجه به حوزه علوم آزمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: عدم توجه به آزمایشگاه باعث کاهش دقت و حساسیت تشخیص بیماری‌ها می‌شود. ۷۰ درصد تشخیص‌ها در حوزه پاتولوژی و آزمایشگاه است، چنانچه این تشخیص‌ها همخوانی داشته باشد موجب مراجعات متعدد بیمار به پزشک می‌شود از طرفی اگر تشخیص درست و به موقع نباشد هزینه مربوط به بستری و تجویز دارویی را نیز افزایش می‌دهد بنابراین توجه به افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی به لحاظ اقتصاد درمان صرفه جویی اقتصادی در پی دارد که در طول سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.

امینی فرد گفت: وقتی هزینه‌ها با تعرفه‌ها همخوانی نداشته باشد، آزمایشگاه‌ها به سمت استفاده از کیت‌های ارزان قیمت می‌روند. بنابراین حساسیت و دقت تشخیص بیماری‌ها پایین می‌آید. برای مثال تست قند خون اگر درست تشخیص داده نشود، بیمار متحمل عارضه‌های زیادی می‌شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه ۵۵۰۰ آزمایشگاه در کشور وجود دارد، افزود: ترس ما این است که آزمایشگاه‌ها به تدریج تحلیل بروند و تعطیل کنند یا کیفیت خدمات را کم کنند که در نهایت مردم متضرر می‌شوند.

بیست و پنجمین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و یازدهمین همایش بین المللی شاخه ایرانی آکادمی بین المللی پاتولوژی، در روزهای ۵ تا ۷ مهر ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha