چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 361038

آن چه در دهان ما می‌گذرد بر مغزمان اثر می‌گذارد و ممکن است به بیماری زوال عقل منجر شود. به همین‌دلیل مردم باید از اهمیت سلامت دهان آگاه‌ باشند.

خطر ابتلا به آلزایمر با مسواک‌ نزدن!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان، آرتروز روماتیسمی و مرگ زودهنگام مرتبط است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۹ درصد از افراد بالای ۱۵ سال یا در واقع بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان، دچار بیماری پریودنتال شدید بودند که باعث التهاب مزمن می‌شود و به لثه‌ها و استخوان‌های نگه‌دارنده دندان آسیب می‌زند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که بهداشت و سلامت دهان بر آلزایمر که شایع‌ترین نوع زوال عقل است تاثیر چشمگیری دارد. البته دانشمندان هنوز در حال تحقیق و بررسی‌اند تا به ارتباط دقیق بین این دو موضوع پی ببرند. آن‌ها دو عامل مشکل‌ساز اصلی را کشف کرده‌اند؛ باکتری و التهاب.

ماریو دیوگاردی، محقق علوم دندان‌پزشکی به واشنگتن پست می‌گوید: «از دست دادن دندان اثر ثانویه‌ای دارد که ممکن است بر تغذیه و سلامت عمومی اثر بگذارد و بر قدرت شناختی نیز اثرگذار است.سازوکارهایی که از طریق آن‌ها باکتری‌های پریودنتال ممکن است به دستگاه عصبی مرکزی دسترسی پیدا کنند ناشناخته‌ است، اما ممکن است از طریق گردش خون، در خون یا در امتداد اعصاب محیطی به مغز برسند.» اگر دندان‌ها را چند روز مسواک نزنیم، روی هر دندان یک بیوفیلم نازک به نام پلاک دندانی ایجاد می‌شود که مملو از باکتری‌های تولیدکننده اسید است.

تجمع این پلاک به التهاب لثه‌ها منجر می‌شود، زیرا سیستم ایمنی بدن ما سعی می‌کند با عفونت مبارزه کند. مسواک زدن و از بین بردن تجمع پلاک به لثه امکان می‌دهد که بهبود یابد، اما اگر التهاب لثه درمان نشود، ممکن است به بیماری شدیدتر لثه یا پریودنتیت (Periodontitis) منجر شود. التهاب مزمن در بدن نیز ممکن است به التهاب عصبی مزمن در مغز منجر شود که سبب تخریب عصبی می‌شود و نقشی اساسی در آلزایمر دارد.

متخصصان می‌گویند سبک زندگی، رژیم غذایی، میزان تحصیلات، سیگار کشیدن و عوامل بسیاری وجود دارد که نتیجه‌گیری قطعی را دشوار می‌کند. آن‌ها توصیه می‌کنند برای سلامت بهتر و احتمالا داشتن مغز سالم‌تر، به مسواک زدن ادامه دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha