عفونت ادرار یک بیماری شایع در کودکان دختر و پسر است که باید خیلی سریع اقدامات لازم برای درمان و پیگیری آن انجام شود تا به دستگاه ادراری و کلیوی کودک آسیبی وارد نشود.

عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر تا چه حد جدی است؟

عفونت ادرار یک زنگ خطر جدی و شاید نگران کننده، در کودکان و نوزادان دختر و پسر است. با اینکه این بیماری در کودکان و نوزادان شایع است، اما می‌تواند در دراز مدت؛ به دستگاه ادراری (کلیه و مثانه) فرزندان شما آسیب وارد کنند.

شاید برایتان سوال شده باشد که از کجا علائم عفونت ادراری در کودکان و نوزادان دختر و پسر را تشخیص دهیم؟ یا اینکه بهترین راه برای درمان این عفونت چیست؟ برای رسیدن به پاسخ سوالاتی که درباره عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم این مقاله را مطالعه کنید.

عفونت ادرار در کودکان و نوزادان چه علائمی دارد؟

اگر با ورود یک باکتری به دستگاه ادراری کودکان و نوزادان (مثانه و کلیه ها)، عفونت ادراری به وجود بیاید؛ فرزندان شما این علائم را تجربه خواهند کرد:

  • ادرار بد بو
  • زردی پوست بدن و صورت
  • تب بی علت یا پایین بودن دمای بدن کودک
  • احساس درد و سوزش در ناحیه تناسلی به خصوص حین دفع
  • شب ادراری و بی اختیاری ادرار (خیس کردن پوشک و لباس در شب)
  • کم شدن حجم ادرار در نوزادان و افزایش تعداد دفعات ادرار با حجم کم

یک نوزاد دختر یا پسر در اثر عفونت ادراری، تب می‌کند و یا به دلیل درد دستگاه تناسلی؛ حین دفع ادرار گریه می‌کند. در برخی از موارد نیز امکان دارد که احساس حالت تهوع، اسهال و استفراغ نیز داشته باشد.

چرا فرزندم دچار عفونت ادرار می‌شود؟

عوامل خطرساز و فاکتورهایی که موجب افزایش ریسک عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر می‌شوند، عبارتند از:

  • تنگی مجاری ادرار در کودک
  • عدم رعایت بهداشت
  • سابقه خانوادگی عفونت ادراری
  • نارسایی کلیه و مشکلات مادرزادی دستگاه ادراری
  • برگشت غیر طبیعی ادرار به داخل لوله ادراری (رفلاکس ادراری)

تنگی مجرای ادرار یکی از مهم‌ترین دلایل بروز عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر یا پسر است. اگر این اختلال به موقع و در زمان درستی درمان شود، از بروز عفونت ادراری جلوگیری خواهد کرد.

هرچه سن کودک و نوزادان شما کمتر باشد و دیرتر بای درمان عفونت ادراری اقدام کنید احتمال اسیب به کلیه ها بیشتر می شود که میتواند در آینده کودک شما تاثیر گذار باشد زیارا باعق بالا رفتن فشار خون و یا خدایی نکرده از کار افتادن قسمتی از کلیه کودک شود؛ سعی کنید با تشخیص درست و به موقع زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

نحوه تشخیص عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر

تشخیص عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر توسط متخصص کودکان، به بهبود وضعیت سلامتی و جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه ادراری کمک می‌کند. راه و روش‌های بسیار متنوعی برای تشخیص این عارضه وجود دارد که عبارتند از:

  • آزمایش 24 ساعته ادراری
  • آزمایش کشت ادرار (U/C)
  • آزمایش آنالیز ادراری (U/A)
  • سونوگرافی از کلیه و دستگاه ادراری

پزشکان متخصص کودکان و یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری از این روش‌ها برای بررسی وجود عفونت در ادرار استفاده می‌کنند و سپس، بهترین راهکارها را برای درمان این عارضه ارائه می‌دهند.

راه‌های درمان عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر

درمان عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر به علت بروز این مشکل بستگی دارد. اگر این عارضه در اثر ورود یک باکتری عفونی به بدن به وجود بیاید، درمان دارویی با آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. اما اگر علت بروز این عارضه حادتر باشد و در اثر اختلالی همچون تنگی مجرای ادرار به وجود آمده باشد، درمان جراحی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آیا شنا کردن در استخر، موجب عفونت ادرار در کودکان و نوزادان می‌شود؟

بله! یکی از مهم‌ترین دلایل بروز عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر یا پسر، شنا کردن در استخرهای آلوده می‌باشد. اگر در آب استخر نوعی باکتری عفونی وجود داشته باشد، می‌تواند به راحتی وارد مثانه شود و عفونت ادرار را در کودکان و نوزادان دختر و پسر به وجود بیاورد.

عفونت ادرار در دختران شایع‌تر است یا پسران؟

عفونت ادراری در کودکان و نوزادان

بیماری عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر و پسر، جز بیماری‌های شایع دستگاه ادراری (کلیه و مثانه) به شمار می‌رود. با این وجود میزان شیوع این عفونت در کودکان و نوزادان دختر به مراتب، بیشتر از شیوع آن در کودکان و نزادان پسر است.

علت بیشتر بودن درصد عفونت در دختران، کوتاه تر بودن لوله حالب در مثانه، و همچنین نزدیک بودن دهانه مقعد به خروجی مثانه است.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

برای آنکه بتوانید به موقع عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر یا پسر را درمان کنید، بایستی با دیدن این علائم و نشانه‌ها؛ هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص کودکان و یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید:

  • ادرار بدبو، خونی و یا پر رنگ همراه با درد شکم
  • تب بالای 38.3 درجه در کودکان و تب بالای 39 درجه در نوزادان

درمان عفونت ادرار در کودکان و نوزادان دختر یا پسر با دکتر بهار اشجعی

دکتر بهار اشجعی بهترین و ماهرترین پزشک متخصص جراحی اطفال، به خصوص جراحی کودکان و نوزادان پسر در تهران هستند. ایشان فارغ التحصیل رشته جراحی اطفال از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند.

دکتر بهار اشجعی در طول مدت فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان متخصص جراحی اطفال، 17 مقاله علمی را نوشته؛ و به ثبت رساندند. ایشان همچنین موفق به کسب رتبه اول کشوری در بورد فوق تخصصی جراحی اطفال شدند.

دکتر بهار اشجعی علاوه بر درمان عفونت ادرار در کودکان و نوزادان، به ختنه در نوزادان پسر، جراحی کلیه و مجاری ادرار، جراحی پرولاپس رکتوم در کودکان و ... در مطب خود، بیمارستان کودکان تهران و بیمارستان لاله شهرک غرب تهران مشغول هستند.

برای دریافت نوبت درمان و جراحی اختلالات و ناهنجاری‌های فرزندان خود، با ما تماس بگیرید.

آدرس وبسایت: https://dr-ashjaei.com

شماره تماس: ۰۲۱۴۴۸۰۶۶۶۸ | ۰۲۱۴۴۸۴۱۸۶۲۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha