دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 361473

دانشمندان دانشگاه جان مورز لیورپول انگلستان ارتباط شگفت‌انگیزی را بین حس بویایی و درک ما از رنگ‌ها کشف کرده‌اند؛ بر اساس نتایج این تحقیق، بوهای مختلف می‌توانند به‌طور مستقیم بر نحوه درک ما از رنگ‌ها تأثیر بگذارند.

حس بویایی درک رنگ را تغییر می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،این تحقیق ارتباطات ناخودآگاه متقابل مغز با حواس مختلف را روشن می‌کند و بر تفسیر ما از دنیای اطراف تأثیر می‌گذارد. محققان اظهار کردند که حواس پنج‌گانه ما دائماً ما را با اطلاعات بمباران می‌کنند و یکی از راه‌هایی که مغز ما این را درک می‌کند، ترکیب اطلاعات دو یا چند حواس است.

محققان اظهار کردند: مغز ما دائماً اطلاعات چند حس را از محیط اطرافمان ترکیب می‌کند، به عنوان مثال، بوها اغلب با نشانه‌های بصری درک می‌شوند. این احساسات با هم تعامل دارند تا تجربه ذهنی ما را شکل دهند. این فرآیند یکپارچه‌سازی می‌تواند تأثیر عمیقی بر تجربه حاصل از آن داشته باشد و می‌تواند واقعیت ذهنی ما را تغییر دهد.

دکتر رایان وارد، محقق ارشد این تحقیق گفت: نتایج نشان می‌دهد که وجود بوهای مختلف بر نحوه درک رنگ توسط انسان تأثیر می‌گذارد. در مطالعه قبلی، ما نشان داده بودیم که بوی کارامل معمولاً با قهوه‌ای تیره و زرد، قهوه با قهوه‌ای تیره و قرمز، گیلاس با صورتی، قرمز و بنفش، نعناع فلفلی با سبز و آبی همراه است.

برای تحقیق حاضر، ۲۴ شرکت‌کننده بزرگسال، بین ۲۰ تا ۵۷ سال، از نظر قدرت ارتباط بین بوها و رنگ‌های خاص مورد آزمایش قرار گرفتند. برای اطمینان از یک محیط کنترل شده، شرکت‌کنندگان در یک اتاق محروم از حس قرار گرفتند که عاری از هرگونه محرک ناخواسته بود. با نبود عطرها یا هر گونه بوهای محیطی، محققان یکی از ۶ رایحه متمایز را معرفی کردند که شامل کارامل، گیلاس، قهوه، لیمو، نعناع فلفلی یا آب بی‌بو بود. هر بو پنج بار به طور تصادفی ارائه شد.

نتایج تحقیق کنونی نشان داد، وقتی رایحه‌های خاصی مانند قهوه معرفی می‌شد، شرکت‌کنندگان رنگ خاکستری را بیشتر از رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دریافت می‌کردند. به‌طور مشابه، با بوی کارامل در هوا، آنها رنگ آبی را به عنوان خاکستری درک کردند.

هنگامی که بوی نعناع ارائه شد، انتخاب رنگ شرکت‌کنندگان با ارتباط متقابل معمولی که برای بوهای دیگر نشان داده شد متفاوت بود.

دکتر وارد بیان کرد: این نتایج نشان می‌دهد که درک رنگ خاکستری به سمت تطابقات متقابل پیش‌بینی شده برای چهار رایحه از پنج رایحه، یعنی لیمو، کارامل، گیلاس و قهوه است.

محققان بر نیاز به بررسی میزان این ارتباطات متقابل قبل از نتیجه‌گیری در مورد حس بویایی و درک رنگ تأکید کردند.

دکتر وارد خاطرنشان کرد: «ما باید بدانیم که بوها تا چه اندازه بر درک رنگ تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، آیا اثر نشان داده شده در اینجا هنوز برای بوهایی که کمتر با آن مواجه می‌شوند، یا حتی برای بوهایی که برای اولین‌بار با آن مواجه می‌شوند وجود دارد یا خیر.

این تحقیق در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

منابع

earth.com

neurosciencenews.com

hindustantimes.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha