تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند مستقیماً شریان‌های کرونری را آلوده کند و پلاک‌های چربی درون آنها را ملتهب کند که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

تاثیر مستقیم کووید ۱۹ بر عروق کرونر قلب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، از همان روزهای اولیه پاندمی مشخص شد افرادی که کووید ۱۹ داشتند تا یک سال پس از ابتلاء با افزایش ریسک بیماری قلبی عروقی یا سکته مغزی روبرو بودند.

در حالی که محققان بر روی افراد مسن دارای پلاک‌های چربی در عروق خونی که در اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، تمرکز کردند، این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری برای هر کسی که به این ویروس مبتلا می‌شود داشته باشد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که کووید ۱۹ می‌تواند به طور مستقیم بافت‌هایی مانند مغز و ریه‌ها را آلوده کند.

هنگامی که ویروس به سلول‌ها می‌رسد، محققان می‌دانستند که سیستم ایمنی سلول‌های سفید خونی به نام ماکروفاژها را برای کمک به پاکسازی ویروس ارسال می‌کند.

این ماکروفاژها همچنین به حذف کلسترول در شریان‌ها کمک می‌کنند. اما به گفته نویسندگان مطالعه، هنگامی که ماکروفاژها با کلسترول بیش از حد بارگیری می‌شوند، به نوع خاصی از سلول به نام سلول‌های فوم تبدیل می‌شوند.

دکتر «کیارا جیانارلی»، نویسنده ارشد از دانشگاه نیویورک، توضیح داد: «محققان این نظریه را مطرح کردند که اگر کروناویروس بتواند سلول‌های شریانی را آلوده کند، ماکروفاژها ممکن است التهاب را در پلاک موجود افزایش دهند.»

محققان این نظریه را با بافتی از شریان‌های کرونر و پلاک افرادی که بر اثر کووید ۱۹ جان باختند، آزمایش کردند. آنها توانستند تأیید کنند که ویروس در آن بافت‌ها وجود دارد.

یافته‌ها نشان داد که ویروس ماکروفاژها را با سرعت بیشتری نسبت به سایر سلول‌های شریانی آلوده می‌کند.

این تیم گزارش داد که این سلول‌های فوم ممکن است به عنوان یک مخزن ویروس در پلاک آترواسکلروتیک عمل کنند. عفونت کووید ۱۹ در افرادی که پلاک بیشتری دارند می‌تواند شدیدتر یا پایدارتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha