اگر قرار است جایزه ای بدهید نام علم را از آن بردارید.چطور می شود کسی به خاطر کمک به توسعه واکسن mRNA، جایزه نوبل پزشکی بگیرد اما فرد دیگری که سابقه حمایت از منع ورود واکسن در ایران را دارد ، سرآمد علمی معرفی شود؟

می توان به کسی که مخالف علم است جایزه علمی داد؟!

به گزارش سلامت نیوز، کانال تلگرامی ساینتومتریک طی یادداشتی که دیروز منتشر کرد نوشت : هفته قبل، جایزه نوبل پزشکی به دو نفر تعلق گرفت که با فعالیتهایشان به توسعه واکسن mRNA کمک کرده اند. در ایران حالا ظاهرا چند روز قبل دکتر حسین قناعتی،استاد رادیولوژی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان یکی از 110 سرآمد علمی کشور در سال 1402 معرفی شده و مورد تجلیل قرار گرفته اند. (اینجا و اینجا)

وی از افرادی بودند که نامه معروف به 2500 پزشک را امضا کرده بودند و از منع ورود برخی واکسنهای کووید-19 از برخی کشورها حمایت کرده بودند. این حمایت از عدم ورود در حالی صورت گرفته بود که مقالات مطالعات حیوانی و انسانی (فاز یک تا سه) از واکسن mRNA در معتبرترین مجلات علمی دنیا منتشر شده بود و علاوه بر آن معتبرترین رگولاتورهای جهان شامل FDA، WHO و EMA به این واکسن مجوز مصرف داده بودند.

به این ترتیب مردم ایران از یکی از پلتفورمهای واکسن کووید با بیشترین تاثیرگذاری محروم شدند. در حالی که با وجود کمبود واکسن در دنیا، چند بار در طول پاندمی می توانستند به این واکسنها دسترسی پیدا کنند. جدای از تاثیرگذاری بیشتر، اینگونه رفتارها باعث شروع دیرتر واکسیناسیون در ایران شد.

فاکتوری که در مطالعه خودمان (پیش مقاله) نشان دادیم که چقدر در افزایش مرگ و میر نسبت به کشورهایی که زودتر واکسیناسیون را شروع کرده اند، موثر بوده است.

پیشتر اهدای جایزه به دکتر سیم فروش اورولوژیست به دلیل امضای همین نامه به تعویق افتاده بود. یکی از عواملی که کنگره SIU، اعطای جایزه شغلی ممتاز به دکتر ناصر سیم فروش را جهت بررسی بیشتر به تعویق انداخت، امضای همین نامه بود.

جمعی از دانشگاهیان داخل و خارج از کشور، با ارسال نامه، امضای پتیشین و … خواسته بودند تا به ایشان جایزه ای داده نشود. از جمله علل این موضوع حمایت دکتر سیم فروش از منع واردات واکسن های خاص از برخی کشورها برای کووید-۱۹ بود. (نامه معروف به ۲۵۰۰ پزشک)

این کنگره اعلام کرده که به صورت معمول اهدای این جوایزش تا قبل از برگزاری خود کنگره مشخص نمی‌شود. اما برای دکتر سیم فروش در مطبوعات ایران درز کرده بوده است (احتمالا به علت گفته خود دکتر سیم فروش).

حالا کنگره اعلام کرده که فعلا اهدای جایزه به ایشان را متوقف می‌کند و از ایشان درخواست اطلاعات بیشتر شده است. گفته شده که روند بررسی تا بعد از پایان کنگره ادامه خواهد داشت و فعلا اظهار نظر دیگری در این مورد نمی‌شود.

صرف نظر از دستورالعمل‌های چنین انتخاب‌هایی، نمی شود از کسی که مخالف روش علمی عمل کرده و با این مخالفتش باعث آسیب به سلامت مردم و از بین بردن اعتماد به علم شده تقدیر علمی کرد و به او جایزه علمی داد. اگر قرار است جایزه ای بدهید نام علم را از آن بردارید. باید از نهاد علمی محافظت کرد که ما پناهی جز علم نداریم.


البته که شاید این رفتارها خیلی جای تعجب هم نداشته باشد، چرا که مثلا یکی از امضا کنندگان این نامه، حالا وزیر بهداشت کشور شده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha