وزیر اسبق بهداشت با اشاره به تغییر روند بروز بیماری‌های کبدی، تاکید کرد: هرچند که هنوز عامل اول بروز بیماری‌های کبدی، الکل نیست ولی افزایش سهم الکل در بروز این بیماری‌ها بویژه در افرادی که چاق هستند و یا دیابت دارند، نگران کننده است.

تغییر روند بروز بیماری‌های کبدی / افزایش سهم الکل در بروز این بیماری‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کامران باقری لنکرانی درباره بروز بیماری‌های کبدی در کشور، توضیح داد: از سال ۱۳۸۵ دولت طی یک ردیف که در بودجه سالیانه تخصیص پیدا می‌کند، هزینه پیوند کبد را می‌پردازد؛ به همین دلیل برای خود پیوند کبد افراد لازم نیست هزینه‌ای بپردازند مگر اینکه داروی خاصی کم باشد که خود افراد مجبور به تهیه آن شوند.

وی افزود: برای پیوند کبد افراد بر اساس یک نمره‌بندی که شدت بیماری کبدی را معین می‌کند، در اولویت قرار می‌گیرند؛ یعنی اگر کسی بیماری کبدی شدیدتری داشته باشد نسبت به فردی که بیماری ملایم‌تری دارد، در اولویت پیوند قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه پیوند کبد از مرگ مغزی حتما بر اساس تطبیق گروه خونی انجام می‌شود، توضیح داد: ممکن است افرادی در این بین قصد سودجویی هم داشته باشند اما، بیشتر مراکز پیوند کمیته‌هایی دارند که مراقبت می‌کنند تا کسی خارج از سیستم مداخله نکند و تمام روند بر اساس اصول علمی دنبال شود.

لنکرانی با تاکید بر اینکه پیوند کبد از فرد زنده صرفا از بستگان درجه یک یا ندرتا درجه دو قابل انجام است، تصریح کرد: پیوند کبد از زنده دارای شرایط خاصی است و غیر از اینکه فرد اهدا کننده باید از اقوام درجه یک گیرنده کبد باشد، باید کاملا هم سالم باشد و سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشد، کبد چرب نداشته باشد و آناتومی کبد، عروق و مجاری صفرای او قابل جراحی باشد. سال گذشته در شیراز حدود ۳۳۰ پیوند کبد از مرگ مغزی و ۱۰۰ پیوند کبد از زنده داشتیم که عمدتا در کودکان بود.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ضمن بیان اینکه روند بروز بیماری‌های کبدی در کشور تغییر کرده است، گفت: ۲۰ سال قبل مهم‌ترین علت بیماری‌های کبدی، هپاتیت‌های ویروسی بودند اما اکنون مهم‌ترین علت بیماری‌های کبدی، کبد چرب است و سهم الکل هم در ایجاد بیماری‌های کبدی رو به افزایش گذاشته است. هرچند که هنوز عامل اول بروز این بیماری‌ها الکل نیست، ولی افزایش سهم الکل در بروز بیماری‌های کبدی بویژه در افرادی که چاق هستند و یا دیابت دارند، نگران کننده است.

به گفته وزیر اسبق بهداشت، سن بروز بیماری‌های کبدی نسبت به گذشته افزایش یافته است. بر همین اساس کسانی که برای پیوند مراجعه می‌کنند تقریبا ۱۰ سال پیرتر هستند و همین امر هم کار پیوند کبد را سخت‌تر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کنترل شیوع هپاتیت در کشور نیز اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم به عنوان مثال هپاتیت در گروه‌های خاص را با پوشش اعجاب‌انگیزی برطرف کردیم.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در پایان بیان کرد: زمانی بود که بیش از ۵۰ درصد بیماران هموفیلی، به هپاتیت C نیز مبتلا بودند اما امروز تعداد مبتلایان به هپاتیت C در بیماران هموفیلی کمتر از ۵۰ نفر در کل کشور است. در مورد تالاسمی هم وضعیت چنین بود؛ زمانی بیش از ۲۰ درصد مبتلایان به تالاسمی به هپاتیت C هم مبتلا بودند اما امروزه تعداد این افراد کمتر از ۵۰ نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha