سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 361845

​فشارسنج‌های خانگی به کنترل دوره‌ای فشارخون کمک‌می‌کنند. این دستگاه‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشند؟

نکات مهم قبل از خرید فشارسنج

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، فشار خون بالا یکی از مواردی است که پزشکان آن را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند. آن‌ها معتقدند فشار بالا، علامت واضحی ندارد، دردسرساز است و می‌تواند عامل حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی و مشکلات جدی دیگر باشد. رصد منظم فشار خون در خانه می‌تواند به شما کمک‌کند تا تصویر بهتری از وضعیت سلامت خود و خانواده‌تان داشته‌باشید و به‌خصوص اگر سالمند هستید اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود. ما در این مطلب، به نکاتی پرداختیم که هنگام خرید دستگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون باید به آن توجه‌کنید.

فشارسنج‌های دیجیتال خانگی را بشناسید

طبق بررسی موسسه قلب و عروق آمریکا، فشار خون بالا معادل با فشار خون سیستولیک ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و دیاستولیک ۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر است. یعنی بیشتر از همان 13 روی 8 خودمان. به دلیل این که استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای قلق خاص خودش را دارد تنها به معرفی فشارسنج‌های دیجیتال پرداختیم. حال با چه نوع فشارسنج‌هایی می‌توان این مقدار را اندازه‌گیری‌کرد و هر کدام به درد چه کسانی می‌خورد؟

نکات مهم قبل از خرید فشارسنجفشارسنج‌های بازویی

این نوع فشارسنج‌ها همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، روی بازو بسته می‌شود و بادکردن پارچه (کاف) روی بازو مقدار فشارخون را روی نمایشگر دیجیتالی نشان‌می‌دهد. بیشتر این فشارسنج‌ها یک دسته‌بندی برای گروه‌های پرخطر و کم‌خطر دارند و می‌توان نتایج آن‌ را روی رایانه هم بارگذاری‌کرد. دقت این فشارسنج‌ها از مدل مچی بیشتر است و حافظه‌ کاربری متعدد در این فشارسنج‌ها به این معنی است که در خانواده چند نفر می‌توانند فشار خون خود را اندازه‌گیری و ثبت‌کنند. البته نوع بستن فشارسنج روی بازو بر اندازه‌گیری فشارسنج تاثیرگذار است به همین دلیل این نوع دستگاه‌ها به درد بادقت‌ها و حوصله‌دارها می‌خورد.

نکات مهم قبل از خرید فشارسنجفشارسنج‌های مچی

کار با فشارسنج‌های مچی راحت و بدون دردسر است اما همان‌طور که گفتیم شاید نسبت به مدل‌های بازویی دقت کمتری داشته‌باشد. اگر حمل‌ونقلِ آسان و وزن فشارسنج‌ برایتان مهم است، این نوع می‌تواند یکی از گزینه‌هایتان برای خرید باشد. البته اندازه‌گیری فشارخون در این فشارسنج‌ها از طریق مچ دست به وضعیت و حالت بدن وابسته است. به همین دلیل برای استفاده از این نوع فشارسنج باید مچ دست و بازو هم سطح با قلب باشند. یعنی بعد از بستن فشارسنج به مچ دست چپ آن را به صورت ضربدری روی شانه مخالف نگه‌دارید (طوری که کاف هم‌سطح با قلب باشد). یادتان باشد همیشه از یک روش برای کنترل فشار خون استفاده‌کنید تا در طول یک مدت مشخص، بتوان نتایج را با هم مقایسه‌کرد.

نکات مهم قبل از خرید فشارسنجفشارسنج‌های انگشتی

این نوع فشارسنج‌ها بسیارکوچک و قابل‌حمل هستند. مانند مدل‌های بازویی و مچی نیازی به پارچه (کاف) بستن ندارند و قیمت‌شان هم به نسبت کمتر است. البته به همین دلیل دقت کمتری هم دارند اما می‌توان از آن‌ها برای اندازه‌گیری سریع، استفاده‌کرد. به هرحال توصیه ما این است در هنگام خرید، فشارسنجی را انتخاب‌کنید که ویژگی‌های موردنیاز شما را داشته‌باشد و استفاده از آن برایتان راحت باشد.

نکات مهم قبل از خرید فشارسنج

اگر قرار است فشارسنجی را بخرید که بازوبند دارد بهتر است دور بازو و مچ خود را با سانتی متر اندازه‌بگیرید. چون بزرگ یا کوچک‌بودن آن می‌تواند روی دقت اندازه‌گیری تاثیربگذارد. همین‌طور بهتر است قبل از خرید فشارسنج وضعیت پوشش بیمه برای خرید دستگاه را بررسی‌کنید. حواس‌تان به صفحه نمایش و دکمه‌های آن هم باشد چون باید بزرگ، واضح و خوانا باشد تا راحت‌تر بتوان با آن، کارکرد. بهتر است به سراغ فشارسنج‌هایی بروید که به طور خودکار سه مرحله اندازه‌گیری دارند و بعد فشار خون نهایی را نشان‌می‌دهند. پمپ باد بیشتر فشارسنج‌ها با باتری کارمی‌کند و بسیار پرمصرف است بنابراین اگر محدودیتی در بودجه‌تان ندارید فشارسنج‌های آداپتوردار هم گزینه خوبی برای خرید هستند.

چطور فشار خون را اندازه بگیریم؟

قبل از استفاده از فشارسنج به مطب پزشک بروید و از او بخواهید تا او را با فشارسنج خود مقایسه‌کند و از کارکردن آن مطمئن‌شوید. بهتر است به‌طور مرتب و هر سال یک‌بار این کار را انجام‌دهید تا مطمئن‌شوید دستگاه فشارسنج مشکلی ندارد. حتی می‌توانید از پزشک یا کسی که روش استفاده فشارسنج را به خوبی بلد است بخواهید این کار را به شما آموزش‌دهد چون اگر بهترین فشارسنج را داشته‌باشید اما از آن اشتباه استفاده‌کنید، نتیجه نادرستی را نشان‌می‌دهد. حالا چطور فشارخون‌تان را اندازه‌بگیرید؟

* حداقل 30دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشارخون، به سراغ سیگار، نوشیدنی کافئین‌دار و حتی ورزش نروید.

* قبل از اندازه‌گیری فشارخون، دست شویی بروید و بعد از گذشت 5دقیقه فشارخون را اندازه‌بگیرید.

* کاف یا همان بازوبند یا مچ‌بند فشارسنج را روی بازو و مچِ بدون لباس بپیچید. اصلا نباید بین پوست و آن پارچه، چیز دیگری وجود داشته‌باشد.

* بالازدن آستین هنگام اندازه‌گیری فشار خون می‌تواند بازو را منقبض کند و نتیجه را تحت‌تاثیر قراردهد.

* برای اندازه‌گیری فشارخون، یک صندلی با تکیه‌گاه مناسب را انتخاب کنید. بهتر است روی مبل نباشید. پاهایتان را صاف روی زمین گذاشته و بازوهای‌تان را روی یک سطح صاف قراردهید. کاف دستگاه باید هم‌سطح قلب‌تان باشد.

* اندازه‌گیری فشار خون را طبق نظر پزشک به صورت دوره‌ای برای مثال صبح و عصر انجام‌دهید و در شرایط یکسان برای یک یا دوبار نتیجه را بخوانید تا از درستی آن مطمئن‌شوید.

* اگر فشارخون‌تان بالا بود، استرس و اضطراب نداشته‌باشید و در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha