شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 362060

عضو انجمن داروخانه‌داران تهران : معتقدم کمبود شیرخشک تنها با تحریم مرتبط نیست. تنها مشکل درحوزه شیرخشک نیست. سیستم مدیریت ما درست نیست. از طرف دیگر قیمت ارز افزایش یافته است و برای تامین دارو یا مواد اولیه شیرخشک ما نیاز داریم مسیرمان را هموار کنیم. اگر مسیر هموار نباشد افراد از ادامه کار منصرف می‌شوند و در بخش دیگری سرمایه‌ گذاری می‌کنند. بنابراین علاوه بر تحریم،‌ قیمت ارز و سوءمدیریت نیز بر کمبود شیرخشک تاثیرگذار هستند.

تاثیر سوء مدیریت در کمبود شیرخشک

به گزارش سلامت نیوز، امین عینکچی، عضو انجمن داروخانه‌داران تهران در هم میهن نوشت: برای نظارت بر عرضه شیرخشک اعلام شد که حتماً عرضه شیرخشک با ارائه کد ملی همراه باشد و کد ملی علاوه بر بارکد هر قوطی شیرخشک عرضه‌شده وارد سامانه تیتک (سامانه‌ای تحت نظر وزارت بهداشت) شود. با توجه به اینکه این مراحل به مشکلات ما اضافه می‌کند ما و انجمن داروسازان به وزارت بهداشت اعلام کردیم که این مسیر درست نیست اما متاسفانه مسئولان این موضوع را نپذیرفتند.

او تصریح کرد: ما امروز با کمبود شیرخشک مواجه هستیم. ممکن است یک مقام مسئول بگوید اگر به داروخانه سیزده آبان یا هلال‌احمر مراجعه کنید همه اقلام موجود است،‌ دلیل این موضوع آن است که به دلیل وابستگی این داروخانه‌ها به وزارت بهداشت میزان بیشتری شیرخشک داده می‌شود اما این موضوع نمی‌تواند نشانه آن باشد که همه داروخانه‌ها شیرخشک به میزان کافی دارند.

عینکچی با اشاره به تاکید دولت بر افزایش فرزندآوری اظهار کرد: «این تلاش‌ها در حالی است که ما در دو زمینه تامین پوشک‌بچه و شیرخشک با مشکل مواجه هستیم. یک بچه با وزن متناسب قاعدتاً رو به رشد و یک قوطی شیرخشک تنها برای سه یا چهار روز او کافی است. بنابراین شیوه فعلی توزیع شیرخشک مشکلی را حل نمی‌کند و مقطعی است. اگر همین میزان شیرخشک موجود در بازار با همین شیوه توزیع کفایت نکند چه باید کرد؟

این داروخانه‌دار با تاکید براینکه مسئولان می‌گویند تحریم دارویی نداشته‌ایم، تصریح کرد:«ممکن است در حوزه انتقال ارز و واریز پول مشکل وجود داشته باشد. به هر حال مشکلات فراتر از این است که تنها در حوزه تحریم بررسی شود. سوءمدیریت موضوع مهمی است.معتقدم کمبود شیرخشک تنها با تحریم مرتبط نیست. تنها مشکل درحوزه شیرخشک نیست. سیستم مدیریت ما درست نیست. از طرف دیگر قیمت ارز افزایش یافته است و برای تامین دارو یا مواد اولیه شیرخشک ما نیاز داریم مسیرمان را هموار کنیم. اگر مسیر هموار نباشد افراد از ادامه کار منصرف می‌شوند و در بخش دیگری سرمایه‌ گذاری می‌کنند. بنابراین علاوه بر تحریم،‌ قیمت ارز و سوءمدیریت نیز بر کمبود شیرخشک تاثیرگذار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha