یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 362089

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، تست پاپ‌اسمیر را یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم معرفی کرد.

اهمیت تست پاپ‌اسمیر در غربالگری یک سرطان زنانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مژده ذنوبی درباره تست پاپ‌اسمیر، گفت: این تست که با نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم و بررسی آنها در آزمایشگاه انجام می‌شود، یک روش غربالگری سرطان دهانه رحم است.

وی در ادامه توضیح داد: همان‌طور که گفته شد، این تست با جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم و ارسال آن به آزمایشگاه برای بررسی انجام می‌شود. در آزمایشگاه سلول‌های گردآوری شده بررسی می‌شوند. اگر سلول‌ها وضعیت طبیعی داشته باشند، تست منفی است و اگر سلول‌ها غیرطبیعی باشند، یعنی دچار تغییر به سمت بدخیمی یا نشان‌دهنده بدخیمی باشند، نتایج آزمایش به پزشک این امکان را می‌دهد که تمهیدات درمانی مناسبت را برای بیمار آغاز کند. البته هر نتیجه مثبت لزوما به معنی وضعیت پیش‌سرطانی یا سرطانی نیست. بنابراین، خانم‌ها نباید با دریافت نتیجه مثبت دچار اضطراب شوند و باید تفسیر آزمایش و اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را به پزشک خود بسپارند.

بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، این متخصص زنان بیان کرد: به‌ طور کلی توصیه می‌شود تست پاپ اسمیر از ۲۰ سالگی به بعد و تا ۶۵ سالگی انجام شود. اگر نتایج تست منفی بود، یعنی مورد غیرطبیعی دیده نشد و خانم عوامل خطر بدخیمی دهانه رحم را نداشته باشد، تست باید هر ۳ سال تکرار شود. اما در صورت وجود تغییرات غیرعادی، پزشک بر اساس شرایط بیمار، فواصل تکرار آزمایش را کوتاه‌تر می‌کند و مثلا ممکن است لازم باشد هر شش ماه این تست انجام شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، درباره عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، توضیح داد: برخی عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارند که وجود آنها باعث می‌شود پزشک در فواصل کوتاه‌تری تست پاپ‌اسمیر را درخواست کند. تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی در تست قبلی، ابتلا به عفونت HIV، ضعف سیستم ایمنی به دلایلی همچون پیوند عضو، شیمی‌درمانی یا استفاده طولانی از کورتیکواستروئیدها و سابقه مصرف سیگار از جمله این عوامل خطرساز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha