به نقل از خبرگزاری ایرنا، سالانه ۱۵ هزار نفر به سرطان سینه مبتلا شده و به آمار قبلی اضافه می‌شوند. ۹۵ درصد این آمار را زنان تشکیل می‌دهند اما مردان نیز از این بیماری در امان نیستند. سرطان سینه به طور غیرقابل انکاری به یک بحران جهانی تبدیل شده است و تأثیر زیادی بر زندگی افراد، خانواده‌ها و جوامع در سراسر جهان می‌گذارد.

پیشگیری از سرطان سینه امکان پذیر است؟

به نقل از خبرگزاری ایرنا، سالانه ۱۵ هزار نفر به سرطان سینه مبتلا شده و به آمار قبلی اضافه می‌شوند. ۹۵ درصد این آمار را زنان تشکیل می‌دهند اما مردان نیز از این بیماری در امان نیستند. سرطان سینه به طور غیرقابل انکاری به یک بحران جهانی تبدیل شده است و تأثیر زیادی بر زندگی افراد، خانواده‌ها و جوامع در سراسر جهان می‌گذارد.

هر ساله از ۱ تا ۳۱ اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)، ماه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان، خطرات، علائم و راه‌های پیشگیری از این بیماری است. همچنین به دلیل ضررهایی که بستن سوتین برای سلامتی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه دارد؛ خانم‌ها در سراسر دنیا، بدون سوتین در رویدادهای آگاه‌سازی سرطان سینه شرکت می‌کنند؛ به طور ویژه ۱۳ اکتبر، روز جهانی بدون سوتین نامیده می‌شود. سرطان سینه به یک بحرانی جهانی تبدیل شده است؛ از این رو، اقداماتی که به جلوگیری از سرطان سینه کمک می‌کنند؛ بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر سرطان سینه

سابقه خانوادگی، ژنتیک، سابقه ابتلا به بیماری‌های غیرسرطانی پستان، سن، سبک زندگی و عوامل هورمونی از مهم‌ترین عوامل خطرزای ابتلا به سرطان سینه هستند. سرطان پستان در هر سنی ممکن است بروز کند اما ریسک ابتلا در زنان بالای ۵۰ سال بیشتر است. همچنین یکی از عوامل دیگری که در بروز این بیماری تأثیر دارد پوشیدن سوتین‌های سفت و تنگ است؛ استفاده طولانی مدت از این پوشش، با افزایش خطر سرطان سینه همراه است.

سابقه خانوادگی و استعداد ژنتیکی در ابتلا به سرطان سینه

نقش استعداد ژنتیکی در بروز سرطان سینه انکارپذیر نیست. افرادی که دارای جهش‌های ژنتیکی خاص، مانند BRCA1  وBRCA2  هستند، ریسک بسیار بالاتری در ابتلا به سرطان سینه دارند. افرادی که در سابقه خانوادگی خود این جهش‌ها را دارند باید آزمایش‌ ژنتیک سلامت که با نام HealthX نیز شناخته می‌شوند را انجام دهند. در کنار آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از سرطان سینه، مشاوره ژنتیک را برای ارزیابی خطر و بررسی اقدامات پیشگیرانه مؤثر خواهد بود.

پیشگیری از سرطان سینه امکان پذیر است؟

روشی نوین برای پیشگیری از سرطان سینه

آزمایش ژنتیک HealthX به عنوان یک روش دقیق و نوین در حوزه پیشگیری از سرطان سینه ظاهر شده است و اطلاعات مهمی درباره عوامل خطرزای ذاتی و استعداد بالقوه فرد برای ابتلا به این بیماری را ارائه می‌دهد. با تجزیه و تحلیل جهش‌ها و تغییرات ژنتیکی خاص، به پزشکان کمک می‌کند تا افرادی که مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند را شناسایی کنند. این رویکرد پیشگیرانه افراد را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه در مورد سلامت و زندگی خود بگیرند.

تفاوت آزمایش ژنتیک HealthX و غربالگری سرطان سینه

آزمایش‌های ژنتیکی بر تجزیه و تحلیل ساختار ژنتیکی افراد، به جهت شناسایی جهش‌های ژنتیکی خاص یا تغییراتی که ممکن است آن‌ها را مستعد افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه کند، متمرکز است. این آزمایش‌ها برای افرادی با سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا کسانی که نشانه‌های ارثی خاصی دارند، توصیه می‌شود.

تست‌های غربالگری مانند ماموگرافی و معاینات بالینی پستان، در شناسایی هر گونه ناهنجاری فیزیکی یا تغییر ات ظاهری پستان که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشد، کمک می‌کنند. این معاینات معمول برای افراد در گروه‌های سنی خاص یا افرادی با ریسک خطر بالا با هدف شناسایی هر گونه ضایعات مشکوک یا توده انجام می‌شود،. تست‌های غربالگری نقشی اساسی در تشخیص وجود سرطان پستان دارند و مداخله به موقع را فراهم می‌کنند.

شایان ذکر است که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه طی ۲۰ سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است. جلوگیری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه به طور قابل توجهی ریسک مرگ و میر در این بیماری را کاهش می‌دهد. آزمایش ژنتیک HealthX برای تشخیص وجود ژن سرطان سینه در ژنتیک فرد و درصد ریسک ابتلا به آن و  آزمایش‌های غربالگری منظم مانند ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام بیماری بسیار مهم است. معاینه سینه در خانه به صورت ماهانه و انجام معاینات بالینی از اولین و مهم ترین اقداماتی است که بانوان باید انجام دهند.

پیشگیری از سرطان سینه امکان پذیر است؟

معاینه سینه در خانه

انجام معاینه سینه ماهانه در خانه، به خانم‌ها مخصوصا خانم‌هایی که 45 سال سن را رد کرده‌اند به شدت توصیه می‌شود. اگر در زنان معاینه با علائمی مثل:

  • تغییر در بافت پوست
  • تو رفتگی نوک سینه
  • تغییر شکل نوک پستان
  • تغییر شکل کلی پستان
  • وجود توده یا برآمدگی
  • ضخیم شدن پوست
  • تورم یا برجستگی در زیربغل یا روی ترقوه
  • ترشح از نوک پستان
  • قرمزی و زخم

رو به رو شدید؛ در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha