وزیر بهداشت طی ابلاغیه‌ای همه واحدهای بهداشتی و درمانی را مکلف کرد که با اجرای بسته حفاظت مالی از بیماران، هزینه بستری بیش از ۳۰میلیون هموطن ایرانی رایگان باشد و طی این ابلاغیه بستری بیمارانی که در چارچوب نظام ارجاع تحت درمان قرار می‌گیرند، رایگان خواهد بود.

 هزینه بستری 30 میلیون ایرانی صفر شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این 30میلیون‌نفر را 3دهک اول جامعه، مردم ساکن شهرهای زیر 20هزارنفر، عشایر و بیمه‌شدگان کمیته امداد و بهزیستی تشکیل می‌دهند، اما گفته می‌شود که در برنامه هفتم توسعه این آمار افزایشی خواهد بود. پیش از این هم سیدجلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره گسترش این پوشش بیمه‌ای رایگان در بخش بستری گفته بود: «اگر ۴۶هزارو۵۰۰میلیارد تومان بودجه برنامه پزشکی خانواده به‌تصویب کمیسیون تلفیق برسد، در صحن مجلس تصویب شود و شورای نگهبان نیز آن را تأیید و ابلاغ کند، دولت موظف می‌شود برنامه پزشکی خانواده را در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر جمعیت اجرا کند که از آن پس فرانشیز درمان بیماران در این شهرها هم رایگان خواهد بود.»

خدمات رایگانی که البته تنها از طریق نظام ارجاع ارائه خواهد شد و حتی گروه‌های اعلام شده هم چنانچه خارج از این نظام به مراکز درمانی مراجعه کنند، هزینه‌های بستری برای آنها صفر نخواهد بود؛ این درحالی است که پیش از این قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت تشکیل و اتصالات ارجاع از سطح یک خدمات به سطح 2یعنی ارجاع به متخصص و فوق‌تخصص برقرار شده بود؛ به‌طوری که اگر بیماری از این جمعیت 30میلیون نفری از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع از سطح یک به سطح2 آمد و با تشخیص پزشک نیاز به خدمت بستری و ضروری داشت، هیچ هزینه‌ای برای بستری در مراکز درمانی پرداخت نخواهد کرد.



کدام هزینه‌های بستری رایگان است؟


سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه درمان درصورتی‌که از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده انجام شود، رایگان است و شامل خدمات زیبایی هم نیست، در توضیح بیشتر می‌گوید: «بسته حفاظت مالی از بیماران درنظر گرفته شده که به‌منظور کاهش پرداخت از جیب بیماران است و وزیر بهداشت هم ذیل همین بسته تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه درمان را مکلف کرده که هزینه بستری بیش از ۳۰میلیون هموطن ایرانی رایگان باشد.» البته طرح خدمات بستری و درمانی رایگان پیش از این در 3استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان آغاز شده بود و در ادامه کرمان هم به جمع این فهرست افزوده شد.

کریمی درباره اینکه خدمات رایگان تحت چه شرایطی به این بیماران ارائه می‌شود، عنوان می‌کند:‌ «در این‌باره سامانه نظام ارجاع طراحی و راه‌اندازی شده است. نظام ارجاع در 3سطح تعریف شده است. در سطح یک پزشک عمومی یا پزشک معالج، درصورت نیاز روند درمان بیمار را به پزشک متخصص صلاحیت‌دار ارجاع می‌دهد و اطلاعات پزشکی بیمار را به‌صورت الکترونیکی برای وی ارسال می‌کند. پس از مراجعه بیمار، پزشک متخصص یا همان پزشک معالج در سطح2 علاوه بر مشاهده اطلاعات پزشکی و مرور اقدامات انجام شده در سطح یک، می‌تواند همه خدمات و تجویزهای خود را پس از ثبت در سامانه نسخه‌نویسی، به اطلاع پزشک ارجاع‌دهنده هم برساند.

پزشک متخصص می‌تواند توصیه‌های خود را به پزشک معالج سطح یک اطلاع بدهد و از این طریق فرایند پیگیری و آموزش‌های موردنیاز بیمار را با مشارکت او تکمیل کند. همچنین درصورت لزوم، متخصص بیمار را به بیمارستان‌ها ارجاع می‌دهد و در این صورت درمان رایگان انجام خواهد شد. این درمان دارای پوشش بیمه‌ای است و به شرط ضروری بودن به شکل رایگان ارائه می‌شود.» البته نظام ارجاع و پزشکی خانواده طرح جدیدی نیست و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ در ۲ استان فارس و مازندران به‌صورت آزمایشی اجرا شد، اما توسعه پیدا نکرد، ولی امسال با هدف درمان رایگان برای اقشار ضعیف و کم‌برخوردار در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت تا تمام افرادی که از طریق سیستم نظام ارجاع وارد بیمارستان‌های دولتی می‌شوند سهم بیمه‌ای آنها کامل و پرداختی‌شان صفر شود. البته به‌گفته محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، این پوشش رایگان فقط شامل سهم بیمه‌ای است و هزینه‌های غیرپزشکی که در تعهد بیمه‌ها نیست را شامل نمی‌شود.



هزینه بستری‌شدگان بدون بیمه هم پرداخت می‌شود


«در طرح رایگان بستری ذیل نظام ارجاع، هزینه بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود، در بیمه شهری ۹۰درصد و در بیمه روستایی ۹۵درصد پرداخت خواهد شد.» حسین رنجبران، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت با بیان این مطلب عنوان می‌کند: «این خدمات در بخش سرپایی کمتر است؛ یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه را ما پرداخت می‌کنیم و بقیه آن از سوی بیمار پرداخت می‌شود.

این پرداخت از سوی ما هم به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد، اما اگر یک بیمار در بیمارستان‌های طرف قرارداد ما بستری شود و بیمه نداشته باشد، بلافاصله از سوی سازمان بیمه سلامت بیمه خواهد شد و هزینه‌های بستری او رایگان خواهد بود.» رنجبران سامانه۱۶۶۶ بیمه سلامت را راه ارتباطی برای راهنمایی بیمه‌شدگان اعلام می‌کند و می‌گوید: «این تعهد در ما ایجاد شده که برای تمامی بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند یا خدمات سرپایی می‌گیرند به‌صورت آنلاین حق بیمه سازمان تا ۹۰درصد در بخش بستری و تا ۷۰درصد در بخش سرپایی در کمترین زمان و آنلاین پرداخت می‌شود و بیماران هیچ نیازی به پرداخت هزینه‌ ندارند.»‌


افزایش پوشش درمانی رایگان در برنامه هفتم توسعه


البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برنامه هفتم توسعه این رقم 30میلیون نفر برای دریافت خدمات بستری رایگان افزایش خواهد داشت. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره از تصویب درمان رایگان ۵دهک کم‌برخوردار جامعه در مراکز درمانی و در برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: «در قانون برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم که علاوه بر پوشش بیمه‌ای ۵دهک اول کم‌برخوردار، فرانشیز بیماران این دهک‌ها نیز برای بستری در بیمارستان‌ها تحت پوشش قرار گرفته است و این عزیزان به‌صورت رایگان درمان شوند. مجلس تمام تلاش خود را برای تصویب قوانین مناسب انجام می‌دهد و امیدواریم دولت هم تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این قوانین را پیش‌بینی کند.»

علی‌اصغر باقرزاده، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه مجلس طی این ۳سال اهتمام ویژه‌ای برای تحقق پوشش بیمه همگانی و عدالت در سلامت داشته و سعی بر این بوده که همه ایرانیان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، عنوان می‌کند: «در برنامه هفتم با توجه به قانونی که تصویب شد دولت مکلف است طی ۵سال همه ایرانیان را با مکانیسم‌هایی تعریف شده تحت پوشش بیمه و خدمات رایگان قرار دهد؛ به‌عنوان مثال تمام افرادی که عضو کمیته امداد یا مددجوی سازمان بهزیستی یا رزمندگان یا زنان سرپرست خانوار هستند، باید خدمات رایگان دریافت کنند و دیگر فرانشیزی نپردازند.»




بیمه پایه اجباری می‌شود


شرط دریافت خدمات رایگان بستری برخورداری از بیمه پایه برای بیماران است. بر این اساس مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت ایران از اجباری شدن بیمه پایه برای همگان در برنامه هفتم توسعه خبر می‌دهد و می‌گوید: «پوشش بیمه‌ای برای دهک‌های یک تا 3 به‌صورت رایگان انجام می‌شود، اما براساس رصدهایی که انجام دادیم سال گذشته 2دهک 4 و 5 هم به جمعیت رایگان افزوده شدند و دولت قبول کرد که این 2دهک هم اضافه شوند.

از دهک۶ به بعد هم افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن، حق بیمه پرداخت می‌کنند که دهک۶، ۲۰درصد، دهک۷، ۳۰درصد و دهک۸، ۴۰درصد حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند. بنابراین براساس برآوردهای ما جمعیتی نیست که براساس توانایی در پرداخت حق بیمه از بیمه محروم باشد.» او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر جمعیت قابل‌قبولی از کشور تحت پوشش هستند و آنهایی که تمکن دارند و پرداخت نمی‌کنند، تمهیداتش در برنامه هفتم دیده شده و الزام به داشتن بیمه در برنامه هفتم آمده است.

همه افراد موظف به داشتن بیمه هستند و درباره افرادی که حق بیمه‌ پرداخت نمی‌کنند، مکانیسم‌هایی در قانون هفتم دیده شده که از حساب‌شان یا آنهایی که احیانا یارانه می‌گیرند از محل یارانه‌شان برداشت شود تا افراد حتما و الزاما دارای بیمه پایه باشند.»‌ رضایی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷میلیون جمعیت شهری غیرشاغل رسمی وجود دارد که تحت عنوان جمعیت بیمه سلامت همگانی شناخته می‌شوند، عنوان می‌کند: «این افراد طی سال‌های اخیر تحت‌تأثیر سیاست‌های حوزه سلامت گاهی تحت پوشش قرار گرفته و گاهی هم از پوشش خارج شده‌اند که از آنها به‌عنوان جمعیت معتبر یا نامعتبر بیمه نام برده می‌شود.»



 هزینه بستری 30 میلیون ایرانی صفر شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha