جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 362347

همه ما، چه از طریق رسانه‌های اجتماعی که فواید سرکه سیب را تبلیغ می‌کنند و چه از زبان طرفداران این سرکه که خواص آن برای سلامت بدن را برمی‌شمرند، از مزایای این محصول سرشار از فایده بسیار شنیده‌ایم. اما به‌راستی این‌ها چقدر در سلامت ما نقش دارند؟

فواید سرکه سیب برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از سی‌بی‌اس نیوز، کارشناسان به شواهدی دست یافته‌اند که گویای مزایای سرکه سیب برای رسیدن به هدف‌های خاص در سلامت بدن است.

«لورا لیگوس» - متخصص تغذیه - در این باره می‌گوید: سرکه سیب درمان جادویی یا راه‌ حل سریع برای همه مشکلات مربوط به سلامت نیست. با این حال، آنچه به‌عنوان متخصص تغذیه می‌توانم بگویم این است که مصرف سرکه سیب قبل از غذا برای کمک به هضم غذا- با شبیه‌سازی اسید معده و تجزیه غذا- موثر است.

این نوع سرکه حاوی اسیدهای خاصی است که باکتری‌های مضر را از بین می‌برند و پروبیوتیک‌های طبیعی آن ممکن است، سلامت روده را تقویت کنند اما در مورد میزان واقعی این فواید بالقوه هنوز به تحقیق بیشتری نیاز است.

در پژوهش‌های کوچکی نیز به بررسی اثر سرکه سیب بر قند خون پرداخته شده است.

لیگوس توضیح می‌دهد: از آنجا که سرکه فواید دیگری نیز دارد، ممکن است در کاهش واکنش بدن به قند خون، در صورت مصرف همراه با غذا یا بعد از غذا مفید باشد.

برخی دیگر نیز نه برای مصرف داخل بدن بلکه برای استفاده در سطح بدن به سرکه سیب روی می‌آورند و از این مایع برای مراقبت از پوست بدن و پوست سر بهره می‌برند.

البته در این‌باره تحقیقی انجام نشده است اما دکتر «عزا حلیم» - پزشک و متخصص بیهوشی - می‌گوید: سرکه سیب حاوی عناصر متعددی است که احتمالا به رفع مشکلات پوستی خاصی کمک می‌کند.

او می‌گوید: طبیعت اسیدی سرکه سیب به بازیابی پی‌اچ (pH) طبیعی پوست برای کاهش التهاب کمک می‌کند همچنین سرکه سیب حاوی آلفا هیدروکسی اسید و آنتی اکسیدان‌هایی است که همگی در لایه‌برداری از پوست و روشن‌ شدن و صاف شدن پوست موثرند. این مایع همچنین در تعادل پی‌اچ پوست سر، برای جلوگیری از مواردی مانند شوره‌سر مفید است زیرا بسیاری از این مشکلات پوست سر ناشی از نامتعادل بودن پی‌اچ و رشد بیش از حد مخمر است.

البته حلیم تاکید می‌کند: نباید عجله کنید و سرکه سیب را بدون راهنمایی یا مشورت در برنامه‌ روزانه مراقبت پوستی بگنجانید زیرا برخی از افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است دچار سوزش شوند.

بایدها و نبایدهای استفاده از سرکه سیب

به گزارش روزنامه «ایندیپندنت»، اگر قصد دارید سرکه سیب را در رژیم غذایی‌تان امتحان کنید، نکات مهمی را باید در نظر داشته باشید.

توصیه متخصصان این است که این ماده غذایی را به‌تنهایی و یک‌ضرب نخورید.

لیگوس می گوید: همیشه آن را رقیق کنید زیرا سرکه سیب اسیدی است و در مینای دندان یا پوشش مری مشکلاتی ایجاد می‌کند.

حلیم می‌گوید: نوشیدن مستقیم آن پوشش معده را تحریک می‌کند و برای افرادی که خواهان تقویت میکروبیوم روده و باکتری‌های سالم موجود در روده‌اند، تأثیر معکوس خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha