شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 362365

 گونه‌های مهاجم اغلب به‌طور ناخواسته از طریق فعالیت‌های انسانی به مناطق جدید آورده می‌شوند و تهدیدی برای حیات وحش بومی هستند. اگر گونه‌های مهاجم تثبیت شوند، می‌توانند به زوال یا حتی انقراض آنها منجر شود و این امر تعادل اکوسیستم را مختل می‌کند.

خطر بیولوژیکی را جدی بگیریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، هزینه کنترل گونه‌های مهاجم و زیان‌های اقتصادی که آنها ایجاد می‌کنند، می‌تواند بسیار زیاد باشد. برخی از گونه‌های مهاجم ناقل بیماری‌هایی هستند که بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد.

محققان به بررسی خطرات بیولوژیکی ارائه شده توسط خاک بر روی سطوح خارجی حمل‌ونقل دریایی پرداختند که شامل کانتینرها و ماشین آلات حمل‌ونقل در بنادر دریایی نیوزیلند بود.

درک چگونگی معرفی این گونه‌ها و دلیل استقرار آنها در مکان‌های جدید مهم است تا از تأثیرات مخرب آنها جلوگیری شود با این حال، کمبود تحقیق در این زمینه وجود دارد و سؤالات زیادی باقی می‌ماند. هدف نه تنها درک این تهدید بالقوه امنیت زیستی بلکه تنظیم دقیق اقدامات برای جلوگیری از ورود و گسترش موجودات مهاجم بود.

نتایج نشان داد که خاک تقریباً در تمام محموله‌های دریایی، صرف‌نظر از منشأ آن، وجود دارد. این مسئله نگران کننده است زیرا خاک حامل بالقوه میکروب‌های مضر از جمله پاتوژن‌های گیاهی است.

مارک مک نیل از موسسه تحقیقاتی نیوزیلند به‌عنوان رهبر این بررسی گفت که اگرچه وجود خاک شاید موجب تعجب نباشد اما وجود باکتری‌های زنده، قارچ‌ها، کرم‌ها، دانه‌ها و حشرات مرتبط با خاک نگران‌کننده‌تر است.

پیامدها برای جزایر می‌تواند قابل‌توجه باشد زیرا آنها دارای سطوح بالایی از این موارد هستند و استقرار گونه‌های بیگانه مهاجم می‌تواند منجر به انقراض گونه‌ها همچنین کاهش تنوع زیستی شود.

این مطالعه اهمیت حمل‌ونقل دریایی را به‌عنوان یک مسیر ورود قابل توجه برای گونه‌های مهاجم برجسته می‌کند. اقدامات پیشگیرانه مانند تمیز کردن کانتینر قبل از حرکت و بازرسی کامل مرزی برای جلوگیری از انتشار احتمالی این موجودات مضر توصیه می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله NeoBiota منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha