بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) در «گزارش هفتگی بیماری و مرگ و میر»، افزایش میزان واکسیناسیون در طول سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) در جهان وجود داشته اما این میزان همچنان کمتر از سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است.

واکسیناسیون در جهان در ۲۰۲۲ افزایش یافت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، «گورپرت کاور» از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در «آتلانتا» و همکارانش روند برآوردهای پوشش واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت (WHO) و یونیسف را در سطوح جهانی، منطقه ای و ملی تا سال گذشته میلادی بررسی کردند.

متخصصان دریافتند که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی، پوشش جهانی واکسیناسیون با دریافت یک یا چند دز واکسن حاوی دیفتری-کزاز- سیاه سرفه (DTPcv۱) از ۸۶ به ۸۹ درصد افزایش یافته است اما همچنان کمتر از پوشش ۹۰ درصدی که در سال ۲۰۱۹ به دست آمده بود، است.

به طور کلی، ۱۴.۳ میلیون کودک در سراسر جهان با DTPcv۱ در سال گذشته میلادی واکسینه نشدند. همچنین از بین کودکانی که در سال گذشته میلادی DTPcv۱ دریافت نکردند، ۸۴ درصد در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط پایین زندگی می کردند.

متخصصان می‌گویند: اختلال در زندگی روزمره و خدمات بهداشتی در طول همه گیری کووید-۱۹، دهه ها پیشرفت در فعالیت های جهانی مرتبط با واکسیناسیون را به عقب انداخت. اقدام فوری برای ارائه واکسیناسیون مجدد به کودکانی که به صورت ناقص واکسینه شده‌اند، بازگرداندن پوشش ملی واکسیناسیون و تقویت برنامه های واکسیناسیون برای ایجاد تاب‌آوری برای مقاومت در برابر بلایای بهداشت عمومی آینده، مورد نیاز است.

در همین حال، «اتحاد جهانی برای واکسیناسیون» می‌گوید که روند واکسیناسیون کودکان برای بیماری‌های رایج، پس از ضربه ناشی از شیوع کرونا به وضعیت قبل از همه‌گیری نزدیک می‌شود.

در گزارشی که در نشست این سازمان ارائه شد، آمده است که واکسیناسیون کودکان در سرتاسر جهان در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در طول همه‌گیری کرونا پنج درصد کاهش یافته بود اما حالا دو درصد بهبود یافته است.

در حال حاضر، نرخ واکسیناسیون جهانی علیه این بیماری‌ها به حدود ۸۰ درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت هم گفت باید اطمینان حاصل کنیم که بهبود روند واکسیناسیون کودکان همچنان ادامه خواهد یافت.

اتحادیه جهانی برای واکسیناسیون گفته است که از زمان تاسیس این نهاد در سال ۲۰۰۰ میلادی، گسترش واکسیناسیون به سلامت یک میلیارد کودک کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha