سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 362577

اشخاص دارای سردردهایی با علائم خطرناک، باید تحت نظر پزشک قرار گیرند و روند تشخیصی دقیق برای پیدا کردن عامل سردرد را در پیش بگیرند.

سوالات رایج درباره انواع سردرد

با چه مشخصاتی از سردردمان باید به پزشک متخصص مراجعه نماییم ؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیامک مرادی فوق تخصص درد در وب سایت خود نوشت: اشخاص دارای سردرد های با علائم خطرناک، باید تحت نظر پزشک قرار گیرند و روند تشخیصی دقیق برای پیدا کردن عامل سردرد را در پیش بگیرند.

سر دردهای خطرناک، نشان از یک بیماری یا مشکل اساسی در بدن می دهند. این علائم، نشان دهنده خطرناک بودن سردرد و الزام مراجعه فوری به پزشک هستند.

سر دردهای نگران کننده و الزام مراجعه به پزشک:

  • مشکل لکنت زبان به دلیل سردرد
  • استفراغ
  • بی حسی اعضای صورت
  • ضعف عضلانی
  • تشنج
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی و تب شدید

آیا میگرن ارثی و ژنتیکی است؟

وراثت یکی از مهمترین عواملی است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

اگر یکی از والدین مبتلا به میگرن باشد فرزند آن ها ۵۰ درصد احتمال ابتلا به این بیماری را خواهد داشت و اگر هردو والد مبتلا به این بیماری باشند احتمال بیمارشدن فرزندشان تا ۷۵ درصد افزایش پیدا می کند.

اما گاهی بدون ابتلای بارز پدر و مادر فرزندان دچار میگرن وسردرد می شوند که این حالت نیز نسبتا شایع است.

کدام سردردها خطرناک هستند؟

  • سر درد هایی که به‌طور مکرر اتفاق می‌افتند.
  • سر درد هایی که شدت پیدا می‌کنند. یعنی قبلا با مصرف مسکن آرام می‌شدید ولی حالا این داروها تاثیری ندارند.
  • همراه با سر درد حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • شدت سر دردتان آنقدر زیاد است که از خواب شبانه بیدار می‌شوید.
  • سر دردهای صبحگاهی که در طی روز شدت آنها کمتر می‌شود.

سلام من چند روز پیش علائم سکته ناقص مغزی رو داشتم میخواستم ببینم احتمالش هست که واقعاً سکته باشه؟

من ۲۸ سالمه و علائمم اینجوری بود که اولش تاری دید داشتم فقط تو چشم راستم بعده حدود نیم ساعت سه انگشت دست راستم دچار بی حسی شد.

چند دقیقه بعدش سردرد عجیبی گرفتم طوری که مجبور شدم دراز بکشم و کمی هوشیاریم افت داشت و بعدش استفراغ شروع شدن که حدود یکی ۲ ساعت طول کشید و بعد دوباره حالم خوب شد.

من قبلاً هم سر درد و استفراغ داشتم ولی این سری انگشتامم بی حس شده بودن و اینکه سر دردم با سردردای قبلی فرق داشت خیلی شدید بود. البته قبلش موهام خیس بود و من سینوزیت دارم واسه همین اولش به سینوسام ربط دادم…

اینهایی که توضیح دادید “میگرن با اورا” یا “سردرد میگرنی با پیش درآمد” است. علایم تاری دید یک چشم و بی حس شدن انگشتان هم پیش درآمد میگرن بوده و خطرناک نیست.

این حالت در آینده هم ممکنه براتون بیاد ولی نگران نباشید چون خطری ندارد.

مهم‌ترین دلیل بروز سر درد پیشانی چیست؟

استرس، اضطراب و نگرانی بیش از اندازه مهم‌ترین و رایج‌ترین دلیل است که برای سر درد پیشانی اعلام شده است.

ساده‌ترین روش درمان سر درد پیشانی چیست؟

استراحت کردن و به خواب رفتن در اتاقی تاریک، موثرترین و ساده‌ترسن روش خانگی برای تسکین این نوع سر درد می‌باشد.

صبح ها به شدت سر درد دارم و بعضی پزشکان می گویند میگرن داری و بعضی علت درد را عصبی عنوان می کنند. گاهی گردن درد های شدید هم دارم ایا اینها به هم مربوط می شوند؟

در حال حاضر علل بسیاری از سردردها را سر درد گردنی می دانند و بر اساس کتاب های مختلف رشته های پزشکی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد علت سردردها ,سردرد گردنی می باشد.

در بعضی رشته ها انرا جزئ از سردردهای تنشی یا به قول شما عصبی تقسیم می کنند در حالیکه بر اساس جدید ترین مقالات و تجربیات زیاد اینجانب در بیماران بسیاری حتی درد گردن هم ندارند ولی علت درد در گرفتگی های عضلانی و بهم ریختگی های جریی در مهره های گردن انها می باشد.

بسیاری از این سردردها حتی به داروهای ضد میگرن مانند ارگوتامین هم جواب های موقتی می دهند اما درمان اساسی انها را باید در درمان مهره ها و عضلات گردن ان ها جستجو کرد.

با روش های درمانی پیشرفته طب فیزیکی مانند درمان های دستی ,غیر فعال کردن نقاط استرس پوینت و طب سوزنی می توان بسیاری از این سردرد ها را علاج دایمی کرد.

اگر بیش از حد از داروی سر درد استفاده کنم، بوتاکس تأثیرگذار است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بوتاکس در افرادی که بیش از حد از دارو استفاده می‌کنند یا کسانی که دارو مصرف نمی‌کنند، تأثیرگذار است.

البته، اگر مصرف بیش از حد دارو وجود دارد، یا اگر از مسکن‌های مخدر استفاده کنند، بهتر است که به عنوان بخشی از طرح درمان، مصرف آنها را قطع کنید. افرادی که مخدر مصرف می‌کنند، در تحقیقات بوتاکس گنجانده نشده‌اند.

در صورتی که دیگر درمان‌های پیشگیرانه اثرگذار نباشد، بوتاکس مؤثر است؟

بله. بوتاکس یک مکانیسم عملکردی بسیار متفاوت نسبت به درمان‌های پیشگیرانه خوراکی دارد.
بررسی‌ها تأثیر مثبت آن را در بیمارانی که از دیگر روش‌های پیشگیرانه استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد. در زندگی واقعی، بوتاکس فقط پس از انجام آزمایشات اولیه انجام شده و بهبودی مشاهده می‌شود.

یک بیمار مرد جوان از سر درد مکرر و شدید پشت یک چشم شکایت دارد با پارگی شدید و آبریزش بینی. حملات مکرر هستند و حدود ۳۰-۶۰ دقیقه طول می کشند، او سال گذشته چندین بار در روز در یک ماه این سردردها را داشته، این چه نوع سردرد است و چگونه آن را درمان می کنید؟

این یک سردرد خوشه ای کلاسیک است. سردردهای خوشه ای مانند یخچال در چشم احساس می شوند ، بیا و به طور مکرر بروید ، و دوره های طولانی بین “خوشه” داشته باشید. ۹۰ ٪ در ۱۵ به اکسیژن پاسخ می دهند.

در صورت مبتلا بودن به میگرن چگونه از از کووید-۱۹ در امان باشیم؟

از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا حد ممکن، خصوصاً در این زمان پرتنش، از میگرن جلوگیری کنید استفاده کنید.

رعایت یک برنامه منظم برای خواب، فعال ماندن، داشتن رژیم غذایی سالم و هیدراته ماندن می‌توانند به مدیریت بهتر میگرن کمک کنند.

سعی کنید زمان استفاده از موبایل و تلویزیون و … را کاهش دهید. در مورد یک برنامه خانگی برای زمانی که احساس می‌کنید میگرن در حال شروع شدن است با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دارویی در داروخانه در دسترس نیست، حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورت بروز سردرد در طول بیماری، باید با پزشک خود در ارتباط باشید.

عارضه کووید-۱۹ عفونت سیستم عصبی مرکزی است و اولین علامت آن اغلب سردرد است.

در صورت بروز سر درد به صورت مجازی با پزشک خود در ارتباط باشید. اگر سردرد از کنترل خارج شد، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

علاوه بر انجام ملاحظات ویژه برای پیشگیری از میگرن، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به همه افراد توصیه می‌کند که اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند تا در حد امکان در امان باشند:

  • در صورتی که خارج از منزل هستید و با افراد دیگر در ارتباط می‌باشید، از ماسکی استفاده کنید که بینی و دهان شما را کامل پوشش دهد.
  • خارج از منزل ۲ متر از دیگران فاصله داشته باشید.
  • به محض اینکه واجد شرایط تزریق واکسن بودید، واکسن را تزریق کنید.
  • از تجمع به خصوص در فضاهای بسته خودداری کنید.
  • دستان خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر آب در دسترس نیست از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

آیا کودکان میگرن می گیرند؟

بله. زمانی باید به میگرن مشکوک شد که کودکان (در هر سنی) دچار حملات گریه و بی قراری، احتمالاً همراه با استفراغ یا اسهال می شوند که به طور مکرر اتفاق می افتد، چند ساعت طول می کشد، سپس به خواب می رود و پس از بیدار شدن خوب است.

اگر یک یا هر دو والدین یا سایر خواهر و برادرها یا بستگان نزدیک خود نیز دچار میگرن شوند، به ویژه مشکوک باشید. به طور معمول، این کودکان قبل از اینکه کسی به فکر میگرن بیفتد، به متخصصان زیادی مراجعه کرده و به دنبال مشکلات معده و سایر مشکلات هستند.

آیا میگرن با گذشت زمان بهتر می شود؟

خبر خوب این است که اکثر افراد مبتلا به میگرن با افزایش سن سردردهای کمتری دارند. اما این تضمین نشده است، به همین دلیل است که پزشک شما احتمالاً به جای صبر کردن، اکنون درمان را توصیه می کند.

چه غذاهایی باعث سردرد می شوند؟

پنیر کهنه (پنیر آبی، بری، چدار، استیلتون انگلیسی، فتا، گورگونزولا، موزارلا، مونستر، پارمزان، سوئیسی) الکل (شراب قرمز، آبجو، ویسکی، اسکاچ و شامپاین رایج ترین محرک های سردرد هستند) بادام زمینی، کره بادام زمینی ، بادام و سایر مغزها و دانه ها. پیتزا یا سایر محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی

برای تشخیص و درمان سر درد خود باید به چه نوع پزشکی مراجعه کنم؟

هنگامی که به دنبال درمان برای سردرد خود هستید، با پزشک مراقبت های اولیه خود شروع کنید. در مورد تجربه و رویکرد او در مورد سردرد، از جمله روش های طبقه بندی، تشخیص و درمان بحث کنید.

بسته به علائم یا سایر شرایط فیزیکی (دیابت، آلرژی و غیره) که نیاز به رویکرد جامع و فراگیرتری برای سردرد شما دارد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که شما را به یک متخصص سردرد توصیه کند.

چه چیزی باعث سردردهای روزمره می شود؟

شرایطی که ممکن است باعث سردردهای مزمن غیر اولیه روزانه شوند عبارتند از:

  • التهاب یا سایر مشکلات رگ های خونی داخل و اطراف مغز از جمله سکته مغزی
  • عفونت هایی مانند مننژیت
  • فشار داخل جمجمه ای که یا خیلی زیاد یا خیلی کم است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha