مسئول مامایی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم در نشست تخصصی پیشگیری از ناباروری و بیماری‌های شایع زنان گفت: در کشور ما نرخ باروری به شدت کاهش پیدا کرده است و احتمال اینکه مسئله سالخوردگی در کشور ما اتفاق بیفتد بسیار بالاست.

جوانان باید فاکتورهای پیشگیری از ناباروری را جدی بگیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، نغمه سیاری در نشست تخصصی پیشگیری از ناباروری و بیماری‌های شایع زنان که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه قم برگزار شد، دکتر نغمه سیاری اظهار کرد: سن ازدواج به شدت افزایش پیدا کرده و جوانان در سن پایین تمایل به ازدواج ندارند و تاخیر در ازدواج تاخیر در باروری را به همراه خواهد داشت و احتمال ایجاد ناباروری افزایش پیدا خواهد کرد و باید جوانانن بدانند که چه عواملی باعث ایجاد ناباروری می‌شود.

این متخصص فیزیولوژی ادامه داد: زوج‌های جوان از زمان اقدام به بارداری یک سال زمان دارند برای اینکه باردار شوند و اگر در این یک سال هیچ روش جلوگیری از بارداری را نداشته باشند و بارداری اتفاق نیفتد نابارور محسوب می‌شوند و این موضوع برای ۱۰تا پانزده درصد از جوانان اتفاق می‌افتد.

همچنین در ادامه گفت: علل ناباروری چهل درصد مربوط به زنان و چهل درصد مربوط به مردان و بیست درصد باقی مانده ناشناخته است. از جمله عواملی که در ناباروری تاثیر دارند عبارتند از: افزایش سن، شیوه زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی اظهار کرد: بهترین سن باروری از ۲۲ تا ۳۰ سال است، به طور کلی هر خانمی در هر ماه بیست تا سی درصد احتمال بارداری دارد و این احتمال در زنان بالای چهل سال به پنج درصد می‌رسد و همینطور برای مردان بالای چهل و پنج سال افت شدید باروری وجود دارد به همین علت آقایان هم باید سعی داشته باشند سن باروری را زودتر آغاز کنند.

وی در ادامه آندومتریوز و تخمدان پلی کیستیک را از بیماری‌های شایع زنان معرفی کرد، نحوه رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری‌ها را برای دانشجویان شرح داد و یادآور شد: شیوه نادرست زندگی، افزایش وزن، استرس، سیگار، تغذیه نامناسب و بیماری‌های زمینه‌ای هریک مواردی هستند که می‌توانند باروری را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha